최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.13 no.10, 2012년, pp.4462 - 4470
김용숙 (중부대학교 유아교육과) , 함은숙 (원광대학교 유아교육과) , 서의정 (서정대학교 유아교육과)
This study aims to examine the effects of process-based integrated Mathematics Science Activities on children's science process skills and scientific attitudes and arrange efficient teaching and learning environment in the field. The subjects of research were 89 three-year and five-year old children...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
통합교육이란? | 교육과정의 통합이란 교육과정이 분리되거나 독립되어 있는 요소들을 상호 관련짓고 하나의 의미 있는 체계로 발전시키는 과정이다[8]. 그러므로 통합교육이란 교과 영역 간의 공통된 개념이나 기능을 묶어 교육 내용이나 활동 방법을 구성하는 것을 의미한다. 실제로 교과 영역과 관련된 연구들이 이론과 실제에 근거를 제공해주고 있으나 교과에 따른 기술과 개념의 폭넓은 활용과 적용을 위해 교과 영역 간의 통합에 관한 연구가 부족함을 인식하고, 그 필요성을 제기하였다[13]. | |
교육과정의 통합이란? | 유아교육과정에서 통합의 개념은 필연성을 가지고 있으나 통합의 내용과 방법에 있어 미흡함을 제시하였다[2]. 교육과정의 통합이란 교육과정이 분리되거나 독립되어 있는 요소들을 상호 관련짓고 하나의 의미 있는 체계로 발전시키는 과정이다[8]. 그러므로 통합교육이란 교과 영역 간의 공통된 개념이나 기능을 묶어 교육 내용이나 활동 방법을 구성하는 것을 의미한다. | |
수 과학의 과정중심 통합 활동이 유아들의 과학적 탐구능력과 태도에 미치는 영향은? | 자료 분석은 SPSS for Windows 프로그램을 이용하여 대응표본 t검증을 실시하였고, 결과를 요약하면 다음과 같다. 수 과학의 과정중심 통합 활동을 실시한 결과 과학적 탐구 능력과 과학적 태도를 구성하고 있는 각 하위 요인들이 연령별, 성별로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 수 과학 과정중심 통합 활동이 만3세 5세 유아들에게 긍정적인 영향을 주는 활동임을 시사하고 있다. |
Ministry Of Education & Human Resources Development. Materials Using Mathernatics Education for Preschool Children, 2005.
Kim, Suk Ja. The effect of integrated kindergarten mathematics and science activities on children's inquiry development in mathe- matics and science. journal of Korea Early Childhood Education. Vol. 8 No.1, 173-203, 2001.
Kim, Suk Ja. Development of Program Model for lntegrated Mathematics and Science Education Activities in Kindergarten. journal of educational rssearch Vol. 40 No.3, 227-246, 2002.
Kim Suk Ja, Kwak Sang Sin, Hong Hee Ju Integrated Mathematics and Science Educational Activities as a Practical Approach Based on Analysis of Episodes in Activities Related to Mathematics and Science. journal of korea. Early childhood Education. Vol.9 No.1, 221-249, 2002.
Kim, Ji-Seon. The Effects of Inquiring Science Lessons on the Attitude toward Science and Problem-Solving Ability of Young Children. Major in Early childhood Education, Department of Education Graduate school of Education, Chonnam National University, 2003.
Ma Ji-Sun. The Effect of integrated mathematics and science activities on mathematical achievement and scientific problem-solving ability in young children. Major in Early childhood Education, Graduate school of Korea National University of Education Chung-Buk, Korea, 2001.
Min, Yong Seong. A Study on the Ways of Integrating the Curriculum Contents. Korean Association for Learner-Centered Curriculum and Instruction. Vol. 5 No. 2, 2005.
Shin, Eun Soo. A Study on Informal Mathematics Competence Based on Addition - Subtraction Abilities and Cognitive Strategies in Three-, Four-, and Five- Year-Old Children. Korean Jounal of Early Childhood Education. 15(1), 101-121. 1995.
Yoo, Kyeong Sook. Analysis of differences formed from playdough activities based on constructivism as a scientific concept, processing skills and attitudes of young children according to methods of construction. Department of Early childhood Education Graduate school Chung-Ang University, 1999.
Yun, Eun Kyung. The Effects of Integrated Mathematics and Science Activities on Mathematical and Scientific Attitude of Young Children. Department of Early childhood Education Graduate school Chonnam National University, 2005.
Lee, Kyung Min. A Study the Effect of Science Education based on the Interactive Approach on Preschool Children's Scientific Concepts, Process Skills, and Attitude. Department of Early childhood Education Graduate school Chung-Ang University, 2000.
The Korean Society for Early Childhood Education, "Early childhood education", Paju: Yangseowon, 2005.
Hong, Hee Joo. A Study on perceptions of preservice and practicing kindergarten teachers toward integrating mathematics and science. Major in Early childhood Education, Graduate school of Korea National University of Education Chung-Buk, KOREA, 2002.
Beane, J. A. Curriculum integration and the disciplines of knowledge. Phi Delta Kappan.76(8). 616-623, 1995.
Berlin, D. F. The integration of science and mathematics education: Exploring the literature. School Science and mathematics, 89(1), 73-80, 1989a.
Berlin, D. F. Science and Mathematics integration : Current status and future direction. School Science and mathematics, 90(3), 254-257, 1990b.
Copley, J. V. The young child and mathematics. Washington,DC: NAEYC, 1999.
Drake, S. M. Creating integrated curriculum. California: Crown Press, 1997.
Derrington, M. L. Enrichment in the mathematics and science curriculum in the primary grades. School Science and Mathermatics, 93(1), 1-4, 1993.
Foster, G. W. Elementary Mathematics and Science Methods : Inquiry Teaching and Learning. Belmont, CA : Wadsworth Pub, 1999.
Gallenstein, N. L. Creative Construction of Mathematics and Science Concepts on Early Childhood, Washington DC : ACEI, 2003.
Lind, K. K. Exploring science in early childhood: A developmental approach. Delmar Publishers, 1996.
Martin. D. J. Elementary science methods : Aconstructivist approach Albany, NY : Delmar, 1997.
Piaget, J. Science of education and the psychology of the child. N. Y. : Orlon Press, 1970.
Sprung, B. Physics is fun : Physics is important and physics belongs in the early childhood curriculum. Young Children. 5195, 29-33, 1996.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.