$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

선교자원관리의 효과적인 교육방법에 관한 연구
A Study on the Effective Teaching Method for Bridge Resource Management in Korea 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.18 no.6 = no.53, 2012년, pp.563 - 568  

김티투란 (목포해양대학교 대학원) ,  정중식 (목포해양대학교 국제해사수송과학부) ,  정재용 (목포해양대학교 국제해사수송과학부)

초록

2010년 STCW 마닐라 수정안은 항해사에게 선교자원관리에 대한 지식 및 기능에 관한 해기능력을 강제적인 사항으로 포함하고 있다. 본 연구는 선교자원관리의 관점에서 STCW 2010 개정안에 토대를 둔 국내 교육 프로그램의 적절한 방향을 제안한다. 선교자원관리 프로그램과 관련하여 그 내용 및 교육방법이 국내 교육프로그램에 대한 설문조사를 통하여 분석되었다. 그 결과로서 본 연구는 현재의 선교자원관리 교육 프로그램을 개선하기 위한 몇 가지 제안을 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In 2010 the Manila Amendments established the highest practicable standards for officers and engineers. This amendments includes knowledge, understanding, skills, and proficiency required for a deck officer in terms of the BRM (Bridge Resource Management) to reduce human errors, stated in the Intern...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Apart from readjusting lecture time, this research seeks a proper direction to improve education method. Figure 2 showed that respondent satisfied with the current maritime accident case study.
  • The questionnaire is designed to quantitatively measure the current BRM education program in Korea. It focuses on the respondents with maritime background and practicing professionals in the maritime academy and industry. It uses the respondent’s “sea experience” and “position” or rank as variables.
  • This paper aims at improving the BRM teaching in terms of educational program for cadets and mariners. A questionnaire to the cadets and the experienced mariners was conducted to measure the effectiveness and improvement of BRM training program.
  • This paper studies a comprehensive the BRM education program in Korea. Based on the survey, the different steps that should be taken in order to design, implement, evaluate, and ensure the upgrading of a BRM education program have been suggested.
  • To provide the consistency among BRM programs, the unified guideline for BRM training is required. This paper suggests a proper direction to improve the current BRM program in Korea.
  • This paper suggests the proper direction to improve the BRM teaching program for cadets and seafarers based on the results of questionnaire survey conducted which is meant to measure the effectiveness of the program. This research surveyed respondents satisfaction related to the comtemporary BRM course in Korea.
  • This paper suggests the proper direction to improve the BRM teaching program for cadets and seafarers based on the results of questionnaire survey conducted which is meant to measure the effectiveness of the program. This research surveyed respondents satisfaction related to the comtemporary BRM course in Korea.
  • This survey showed that participants satisfied with the content of the current BRM program. However the respondents expect to focus on the maritime navigation equipments, communication, leadership, teamwork, simulation, and ECDIS practice to prevent maritime accidents.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (11)

  1. Adams, Michael R.(2006), Shipboard Bridge Resource Management, NOR' EASTER PRESS, EASTER, pp. 83-98, pp. 139-148. 

  2. Asyali, E., O. Saatcioglu and A. G. Cerit(2006), Cooperative learning and teamwork effectiveness impacts of education period on cadets, Maritime Security and MET, pp. 337-338. 

  3. Barnett, Michael, David Gatfiels, and Claire Pekcan(2003), "A Research Agenda in Maritime Crew Resource Management", Proceedings of the International Conference on Team Resource Management in the 21st Century, pp. 1-3. 

  4. Edgar, Dale(1969), Audiovisual Methods in Teaching, 3rd Ed., New York, The Dryden Press, p. 108. 

  5. IMO(2010), Final Act of any instruments, Resolutions and Recommendations Resulting from the Work of the Conference, Resolution 2 the Manila Amendments to Seafarers' Training, Certification and Watchkeeping (STCW) Code, STCW/COF.2/34 ANNEX 1, pp. 35-36. 

  6. Jeong, Jae Yong and Yu Chang Sung(2011), Bridge Resource Management, Young-Tree Press, pp. 4-6. 

  7. Rothblum, Anita M.(2002), "Human factors in Incident Investigation and Analysis," 2nd International Workshop on Human Factors in Offshore Operations, Houston TX., pp. 61-66. 

  8. Schacter, Daniel L.(2001), The seven sins of memory: How the mind forgets and remembers, New York, Houghton Mifflin, pp. 60-73. 

  9. Winbow, A.(2002), "The Importance of Effective Communication," International Seminar on Maritime English; STCW and Human Element Section IMO, pp. 20-22. 

  10. Yin, Robert K.(2003), Case Study Research: Design & Methods, 3rd Ed., Applied Social Research Methods, Vol.5, London, SAGE Publications Inc., pp. 19-20. 

  11. Yousefi, H. and R. Seyedjavadin(2012), The Role of Human Factors and Bridge Resource Management in Reducing Maritime Casualties, TransNav Journal, Vol. 6, No. 3, pp. 391-396. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로