중학생의 영토정체성에 관한 연구 -스케치맵에 나타난 영토, 국경, 이웃한 나라에 대한 인식을 바탕으로- A Study of Middle School Students' Perception regarding Territorial Identity: Assessing their Freehand Sketch Maps of Territory, National Border, and Neighboring Countries원문보기
본 연구는 탈영토화 시대의 영토교육을 위한 기초자료로써 학생들의 영토 인식을 이해하고 진단하는 데 목적이 있다. 학생들이 그린 스케치맵을 통해 영토의 형태와 국경, 지리적 위치, 그리고 국경을 마주하고 있는 국가들에 대한 인식이 어떻게 나타나는 지 알아 보았다. 또한, 북한과 DMZ, 독도에 대한 인식을 통해 다른 국가나 우리나라에 대한 가치, 태도, 감정이 간접적으로 어떻게 영토지도에 표현되었는지를 분석하였다. 본 연구는 기존의 연구들과 달리 스케치맵과 사후 인터뷰를 통한 정성적인 분석방법을 채택하였다. 스케치맵 방식은 학생들이 영토에 대한 자신의 생각을 자유롭게 표현하도록 함으로써 구조화된 설문지를 이용하는 방식보다 영토정체성에 대한 맥락과 담론을 보다 풍부하게 제공한다. 이를 통해 67개의 코드와 626개의 인용구를 포함한 코드리스트를 추출하였다. 정성적 분석에서 도출한 변인들 간의 상관관계나 학생들의 성적과의 비교 분석을 위해 SPSS를 이용한 정량적인 분석을 실시하였다. 분석 결과를 토대로 지리교육의 영역에서 바람직한 영토교육의 모형과 교수-학습 자료의 개발을 위한 논의를 제시하였다.
본 연구는 탈영토화 시대의 영토교육을 위한 기초자료로써 학생들의 영토 인식을 이해하고 진단하는 데 목적이 있다. 학생들이 그린 스케치맵을 통해 영토의 형태와 국경, 지리적 위치, 그리고 국경을 마주하고 있는 국가들에 대한 인식이 어떻게 나타나는 지 알아 보았다. 또한, 북한과 DMZ, 독도에 대한 인식을 통해 다른 국가나 우리나라에 대한 가치, 태도, 감정이 간접적으로 어떻게 영토지도에 표현되었는지를 분석하였다. 본 연구는 기존의 연구들과 달리 스케치맵과 사후 인터뷰를 통한 정성적인 분석방법을 채택하였다. 스케치맵 방식은 학생들이 영토에 대한 자신의 생각을 자유롭게 표현하도록 함으로써 구조화된 설문지를 이용하는 방식보다 영토정체성에 대한 맥락과 담론을 보다 풍부하게 제공한다. 이를 통해 67개의 코드와 626개의 인용구를 포함한 코드리스트를 추출하였다. 정성적 분석에서 도출한 변인들 간의 상관관계나 학생들의 성적과의 비교 분석을 위해 SPSS를 이용한 정량적인 분석을 실시하였다. 분석 결과를 토대로 지리교육의 영역에서 바람직한 영토교육의 모형과 교수-학습 자료의 개발을 위한 논의를 제시하였다.
The purpose of this study is to examine and better understand student's perception of territory in the deterritorialized world. Students' sketch maps were analyzed to investigate the way of which they recognized the form of national territory, border, geographic location, and neighboring countries. ...
The purpose of this study is to examine and better understand student's perception of territory in the deterritorialized world. Students' sketch maps were analyzed to investigate the way of which they recognized the form of national territory, border, geographic location, and neighboring countries. In addition, students' values, attitudes, and affection for their homeland and other countries were observed through the awareness of North Korea, DMZ, and Dok-do island. Scrutinizing students' sketch maps and follow-up interviews provided much more in-depth context for understanding students' narratives about territorial identity than did the analysis of structured surveys since they can freely draw and sketch their cognition. A qualitative data analysis builded a code list with 67 codes generated from 626 quotations. These data were exported to CSV format to elicit and evaluate differential variances of territorial identity along with student's Social Studies score and Grade Point Average for inferential statistics and quantitative data analysis using SPSS. Based on the results of data analysis and discussion, some suggestions to build a model of territorial education and to develop teaching and learning materials in the domain of geography education were provided.
The purpose of this study is to examine and better understand student's perception of territory in the deterritorialized world. Students' sketch maps were analyzed to investigate the way of which they recognized the form of national territory, border, geographic location, and neighboring countries. In addition, students' values, attitudes, and affection for their homeland and other countries were observed through the awareness of North Korea, DMZ, and Dok-do island. Scrutinizing students' sketch maps and follow-up interviews provided much more in-depth context for understanding students' narratives about territorial identity than did the analysis of structured surveys since they can freely draw and sketch their cognition. A qualitative data analysis builded a code list with 67 codes generated from 626 quotations. These data were exported to CSV format to elicit and evaluate differential variances of territorial identity along with student's Social Studies score and Grade Point Average for inferential statistics and quantitative data analysis using SPSS. Based on the results of data analysis and discussion, some suggestions to build a model of territorial education and to develop teaching and learning materials in the domain of geography education were provided.
영토는 단지 한 국가의 주권이 미치는 영역이라는 사전적 의미뿐 아니라 국민이 생활하는 터전으로, 국가 정체성(national identity)의 형성에 중요한 영향을 미친다. 그러므로 영토의식 혹은 영토 정체성은 학교교육과정 등을 통한 사회화의 과정에서 반드시 학습되어야 하는 요소이며, 지리교과의 중요한 외재적 목적으로 일찍부터 인식되어 왔다(Lee and Cho, 2011; Choi et al.
사람, 자본, 자원, 및 정보의 이동이 국경을 뛰어넘어 빠르게 증가하는 이유는?
교통과 통신의 발달과 함께 국가 간, 지역 간의 상호의존성이 증대됨에 따라 사람, 자본, 자원, 및 정보의 이동이 국경을 뛰어넘어 빠른 속도로 증가하고 있다. 따라서 많은 사람들이 이러한 세계화의 시대에 국가의 전통적인 경계선 혹은 영토라는 개념은 약화되고, 심지어 무력화되어, 경계성을 상실할 것으로 기대했다 (Ohmae, 1990).
국가의 전통적인 경계선 혹은 영토라는 개념은 약화되고, 심지어 무력화되어, 경계성을 상실할 것으로 기대했던 이유는 무엇인가?
교통과 통신의 발달과 함께 국가 간, 지역 간의 상호의존성이 증대됨에 따라 사람, 자본, 자원, 및 정보의 이동이 국경을 뛰어넘어 빠른 속도로 증가하고 있다. 따라서 많은 사람들이 이러한 세계화의 시대에 국가의 전통적인 경계선 혹은 영토라는 개념은 약화되고, 심지어 무력화되어, 경계성을 상실할 것으로 기대했다 (Ohmae, 1990).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.