최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기大韓韓醫學會誌 = Journal of Korean Oriental Medicine, v.33 no.1, 2012년, pp.1 - 11
권상우 (부산대학교 한의학전문대학원 한의학과) , 신상우 (부산대학교 한의학전문대학원 한의학과) , 임병묵 (부산대학교 한의학전문대학원 한의학과)
Objectives: This study evaluated students' satisfaction with education in traditional Korean medicine. We included analysis of the factors affecting students' satisfaction. Methods: The questionnaires were developed and distributed to Korean medicine students asking students' satisfaction in seven c...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
우리나라 한의학교육기관의 양적성장은? | 우리나라 한의학교육기관은 1980년대 초까지 5개에 불과하였으나 30년이 지난 현재 11개의 한의과대학과 1개의 한의학전문대학원이 설립되는 등 양적으로 크게 성장하였다. 그러나 그 동안 양적 성장을 이루어온 한의과대학 교육이 새롭게 변화하는 환경에 적절하게 대처하고 우수한 의료 인력에 대한 사회의 기대에 부응하고 있는 지 등 질적인 면의 성장에 대한 평가는 아직 본격적으로 이루어지지 않고 있다. | |
대학 교육의 질을 결정하는 요인 중 투입요인은 무엇인가? | 대학 교육의 질(quality)에 대한 개념은 연구자에 따라 다양하게 제시되고 있지만, 질을 결정하는 요인들은 접근 방법에 따라 투입(혹은 구조, input/structure), 과정(process), 결과(혹은 산출, output/product)로 구분할 수 있다1). 투입요인으로는 대학의 정책과 목표, 교육과 연구 및 재정적 자원과 같은 대학교육 여건이 해당하고, 과정요인으로는 사회 심리적 환경, 교수의 질, 학생노력의 질과 같은 교육의 과정에 관한 요인이 포함되며, 결과요인으로는 학생의 인지적, 정의적, 심체(心體)적 성취도의 변화를 포함한다2). | |
대학 교육의 질을 결정하는 요인들은 어떻게 되는가? | 대학 교육의 질(quality)에 대한 개념은 연구자에 따라 다양하게 제시되고 있지만, 질을 결정하는 요인들은 접근 방법에 따라 투입(혹은 구조, input/structure), 과정(process), 결과(혹은 산출, output/product)로 구분할 수 있다1). 투입요인으로는 대학의 정책과 목표, 교육과 연구 및 재정적 자원과 같은 대학교육 여건이 해당하고, 과정요인으로는 사회 심리적 환경, 교수의 질, 학생노력의 질과 같은 교육의 과정에 관한 요인이 포함되며, 결과요인으로는 학생의 인지적, 정의적, 심체(心體)적 성취도의 변화를 포함한다2). |
Park JR. Search for evaluation model of University academic categories. The Journal of Educational Administration. 2000; 18(3): 23-43
Choi GJ. Studies on evaluation method of University Accreditation System. Paju (Gyeonggido): Korea Studies Information Co. 2006: 21-2
Guilbert JJ. Educational Handbook for Health Personnel. 6th ed. Geneva: WHO. 1987: 4.15
Foldevi M. Undergraduate medical students' rating of clerkship in general practice. Family Practice. 1995; 12: 207-13.
Astin AW. What matters in college?:Four critical years revisited. San Francisco(CA): Jossey-Bass. 1993
Ruben BD. Quality in higher education. New Brunswick(NJ):Transaction Publishers. 1995
Kwon DB, Oh YJ, Park HM, Son JJ, Song SH. An Exploring Study on Determining Factors for College Student's Degree of Educational Satisfaction. Korean Journal of Education Research. 2002; 40(3): 181-202.
Shin JY. An Analysis of the reliability and validity of "K" University's Questionnaire of student Satisfaction in school[Master's thesis]. Daegu: Keimyung University. 2007
Park JH, Kim CJ. Research on curriculum satisfaction analysis of college of education. The journal of Education Research. 2008: 1-46
Lee YH. Research on curriculum satisfaction studies of graduate school of education [Maste's thesis]. Seoul: Korea University. 2009
Korea college of korean medicine Deans and Conveners Association. Korea college of korean medicine education status version 5. Seoul: Korea college of korean medicine Deans and Conveners Association. 2011
Campbell A. Subjective measures of wellbeing. Am Psychol. 1976; 31: 117-24
Oliver RL. Satisfaction: A Behavior Perspective on the Consumer. McGrraw-Hill International Editions. New York: McGrraw-Hill companies Inc. 1997
Oliver RL, Desarbo WS. Processing of the Satisfaction Response in Consumption A Suggested Framework and Research Proposition. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and complaining Behavior. 1989; 2: 1-16.
Hwang BJ, Kim JY. Research on quality evaluation of college education services and enhancing education satisfaction of the students. BER. 2002: 27; 1-26
Kim CY, Kim SM, Seo JD, Earm YE, Ahn YO, Kim SW, et al. A Survey of Students' Satisfaction on Medical Education. Korean J Med Ed. 1996; 8(3): 169-88
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.