FTA를 비롯하여 급속하게 진행된 산업 및 경영환경의 세계화는 국내 중소기업들의 글로벌 기술사업화를 위한 좋은 기회이지만 국내 중소기업의 기술 사업화 노력들이 성과로 이어지고 있는지 불투명하다. 본 연구에서는 중소기업의 글로벌 기술 사업화를 위해 글로벌 기술 사업화에 대한 개념 정리하고 해외 권역별(중국, 일본, 동남아, 유럽)로 현재 진출 하거나 진출을 희망하는 기업들을 대상으로 설문조사와 요인분석을 통해 중요요인을 실증적으로 도출하고 해당 기업들을 클러스터링 기법을 이용하여 구분하였다. 이를 기반으로 하여 경영자의 글로벌 마인드 고취 관련 전략, 기업역량 희망진출 권역별 맞춤형 지원전략 및 중소기업의 글로벌 생태계 역량강화전략을 제안한다.
FTA를 비롯하여 급속하게 진행된 산업 및 경영환경의 세계화는 국내 중소기업들의 글로벌 기술사업화를 위한 좋은 기회이지만 국내 중소기업의 기술 사업화 노력들이 성과로 이어지고 있는지 불투명하다. 본 연구에서는 중소기업의 글로벌 기술 사업화를 위해 글로벌 기술 사업화에 대한 개념 정리하고 해외 권역별(중국, 일본, 동남아, 유럽)로 현재 진출 하거나 진출을 희망하는 기업들을 대상으로 설문조사와 요인분석을 통해 중요요인을 실증적으로 도출하고 해당 기업들을 클러스터링 기법을 이용하여 구분하였다. 이를 기반으로 하여 경영자의 글로벌 마인드 고취 관련 전략, 기업역량 희망진출 권역별 맞춤형 지원전략 및 중소기업의 글로벌 생태계 역량강화전략을 제안한다.
The rapidity at which industrial and business management environment has become globalized, including the FTA, has provided valuable opportunities for domestic small and medium enterprises (SMEs) to obtain global technological business. However, it is unclear whether or not the SMEs' attempt to adva...
The rapidity at which industrial and business management environment has become globalized, including the FTA, has provided valuable opportunities for domestic small and medium enterprises (SMEs) to obtain global technological business. However, it is unclear whether or not the SMEs' attempt to advance global technological business is producing fruitful results. This study begins with defining global technological business and the efforts of SMEs to develop them and proceeds to discuss survey results that asked the reasoning behind SMEs that entered or wish to enter foreign spheres (China, Japan, Southeast Asia, and Europe) of businesses, and also perform factorial analysis to obtain substantiation. The study classified the relevant SMEs using clustering method. Based on the results, the study makes recommendations to executives in instilling global-minded strategies, on customized support strategies depending on the SME's capability and its intended foreign entry sphere, and on strengthening the SME's competence on the global scale.
The rapidity at which industrial and business management environment has become globalized, including the FTA, has provided valuable opportunities for domestic small and medium enterprises (SMEs) to obtain global technological business. However, it is unclear whether or not the SMEs' attempt to advance global technological business is producing fruitful results. This study begins with defining global technological business and the efforts of SMEs to develop them and proceeds to discuss survey results that asked the reasoning behind SMEs that entered or wish to enter foreign spheres (China, Japan, Southeast Asia, and Europe) of businesses, and also perform factorial analysis to obtain substantiation. The study classified the relevant SMEs using clustering method. Based on the results, the study makes recommendations to executives in instilling global-minded strategies, on customized support strategies depending on the SME's capability and its intended foreign entry sphere, and on strengthening the SME's competence on the global scale.
후발개도국의 추격은 선진국 시장의 상실을 심화시켜 중소기업의 글로벌 위상 약화를 초래하고 있으며, 보유자원의 부족과 같은 제약은 중소기업이 글로벌 강소 중소기업으로 성장하는데 있어 불가피한 장애물이다. 해외시장 경험 부족, 현지 네트워크 미비, 해외시장 및 기술관련 정보수집과 분석능력 취약 등 열악한 내부자원의 한계는 중소기업의 성공적인 글로벌 사업화를 위한 핵심 과제들이다(이영주, 2007). 이에 대한 대책을 마련하지 못한채 정부가 개방적 통상정책만을 고수할 경우 중소기업들이 글로벌 발전보다는 개방화의 피해에 노출될 우려마저 제기된다.
기술사업화는 무엇인가?
기술사업화는 보유기술의 잠재적 가치를 실현하기 위해 기술을 이전하거나 생산과정에 적용함으로써 제품 및 서비스를 생산ㆍ판매하는 절차를 의미한다. 따라서 글로벌 기술사업화는 기술을 이전하거나 생산과정의 적용에 있어 자국이 아닌 타국에서 제품 및 서비스를 생산ㆍ판매하는 절차가 이루어지는 것으로 해석할 수 있다.
글로벌 기술사업화는 어떻게 구분되는가?
글로벌 기술사업화는 크게 두 단계로 구분되어진다. 첫 번째인 사업화 기획단계는, 투입 자원 및 시장 전망 등에 대한 사업화전략을 수립하는 과정과 구체적인 비즈니스 모델 개발 과정으로 이루어진다. 두 번째 단계인 사업화 착수단계는 제품개발을 위한 추가 기술개발을 시작으로, 실제 제품화를 위한 시제품 제작 단계를 거쳐, 완성된 시제품을 활용해 해외 시장 수요에 적용하는 해외 시장테스트 및 제품양산 단계까지를 일컫는다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.