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NTIS 바로가기海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.19 no.4 = no.57, 2013년, pp.359 - 365
박영수 (한국해양대학교 해사수송과학부) , 전태영 (해양수산부) , 박성용 (해양수산부) , 김득봉 (한국해양대학교 대학원)
There are more than 10 ships and jetfoil passenger ships with speeds of 30~40 kts navigating between Japan and Busan ports per hour. Busan port has the highest density of traffic among the Korean ports and waterways. Jetfoil ships are the most frequently encountered amongst other vessels and about 1...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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제트포일이란? | 제트포일(Jet-foil)은 Hydrofoil선이라고도 하고, 약 2.5 m의 수면 위 높이로 부상하여 조파저항을 최소한으로 줄여 운항하는 선박이다. 현재 지구상에서 총 40여척의 제트포일 선박이 운항되고 있으며(Kim, 2001), 이 중 부산항을 기점으로 전체의 약 20 %를 차지하는 선박이 운항되고 있다. | |
제트포일의 운항되고 있는 척수는? | 5 m의 수면 위 높이로 부상하여 조파저항을 최소한으로 줄여 운항하는 선박이다. 현재 지구상에서 총 40여척의 제트포일 선박이 운항되고 있으며(Kim, 2001), 이 중 부산항을 기점으로 전체의 약 20 %를 차지하는 선박이 운항되고 있다. 현재 부산항을 기점으로 하여 운항하고 있는 제트포일 선박의 현황은 Table 1과 같다. | |
부산항 제트포일은 주당 몇회 정도 운행하는가? | 현재 부산항을 기점으로 한 제트포일 여객선은 코비(Kobee)호 3척 및 비틀(Beetle)호 4척, 드림호 및 오션플라워 각 1척이 운항하고 있다. 운항횟수는 선박별로 주당 3~7회를 운항하고 있으며 계절별로 다소 차이는 있다(Busan Port Authority, 2013). |
Busan Port Authority(2013), Service of International Passenger Terminal, http://www.busanpa.com/.
Busan Regional Maritime Affairs & Port Office(2005), Regulations for Safety Navigation at Busan New Port, http://www.portbusan.go.kr/.
Inoue, K(2000), Evaluation Method of Ship Handling Difficulty for Navigation in Restricted and Congested Waterways, The Royal Institude of Navigation, Volume 53, No. 1, pp. 167-180.
Kim, S. G.(2001), The Future Growth of New Generation High Speed Crafts, Journal of Ship and Ocean Technology, Volume 38, No. 2, pp. 54-56.
Korean Maritime Safety Tribunal(2012), Maine Casualties Statistics per Year, http://www.kmst.go.kr/.
Park, J. S, Y. S. Park and H. K. Lee(2005), Marine Traffic Engineering, Dasom Publisher, pp. 141-156.
Xie, Hongbin, Kinzo Inoue, Cemil Yurtoren(2005), Research on Relationship between Residual Environmental Stress and Latent Environment Stress-1: Estimation of Residual Environmental Stress in Straight Waterway, Japan Institute of Navigation, No. 112, pp. 95-100.
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