$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

사회적 지지가 부모로부터 학대를 경험한 아동의 학교생활적응에 미치는 영향
The Effects of Social Support on School Adjustment of the Children Who Were Abused by Their Parents 원문보기

대한가정학회지 = Journal of the Korean Home Economics Association, v.51 no.1, 2013년, pp.17 - 26  

조은정 (Department of Social Welfare, Dongseo University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this paper is to analyze how social supports, such as family, teachers, and friends, affect the school adjustment of children who were abused by their parents, and suggest the interventional solutions in order to improve the social support system and school adjustment. 692 children, a...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 이러한 선행연구의 한계점들을 보완하여, 사회적 지지가 학대경험 유형별로 아동의 학교생활 적응에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 한다. 즉 방임, 정서학대, 신체학대 경험의 유형별로 아동의 학교생활적응에 가장 밀접한 영향을 미칠 수 있는 가족, 교사, 친구지지의 상대적 영향력을 확인하는 것이다.
  • 먼저 가정 내 부모로부터의 학대경험 유무에 따라 아동의 학교생활적응에 차이가 있는지 살펴보았다. 어떠한 유형의 학대이든 학대를 경험했다고 응답한 학대경험 아동의 학교 생활적응 평균값은 3.
  • 본 연구에서는 사회적 지지가 학대경험 유형별로 아동의 학교생활적응에 어떠한 영향을 미치는지 파악하여, 향후 학대를 경험하는 아동을 둘러싼 사회적 지지체계 형성과 아동의 학교생활적응 증진을 위한 개입 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 연구결과를 종합하여 논의하면 다음과 같다.
  • 즉 방임, 정서학대, 신체학대 경험의 유형별로 아동의 학교생활적응에 가장 밀접한 영향을 미칠 수 있는 가족, 교사, 친구지지의 상대적 영향력을 확인하는 것이다. 특별히 학대경험 유형별로 접근함으로써, 우선적으로 고려되어야 할 영향력 있는 사회적 지지원을 파악하여 향후 학대를 경험하는 아동을 둘러싼 사회적 지지체계 형성과 아동의 학교생활적응 증진을 위한 개입방안 모색에 있어 보다 구체적이고 중요한 기초자료를 제공하고자 한다. 연구문제는 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
우리나라 아동복지법 제3조 제7항에서 아동학대란? 학대는 정도에 따라서는 단 한 번의 학대경험으로도 아동에게 치명적인 상처를 남기게 되며, 심각한 경우 생명과 직결되어 사망에 이르게도 하기 때문이다[4, 20, 28]. 학대란 시대와 사회·문화적 배경이나 특징에 따라 다양하게 정의될 수 있는데 우리나라에서는 아동복지법 제3조 제7항에서, ‘아동학대란 보호자를 포함한 성인이 아동의 건강 또는 복지를 해치거나 정상적 발달을 저해할 수 있는 신체적·정신적·성적 폭력이나 가혹행위를 하는 것과 아동의 보호자가 아동을 유기하거나 방임하는 것을 말한다’라고 정의하고 있다. 또한 제17조에서는 아동학대의 정의에 대응하는 아동학대의 유형을 구체적으로 예시하고 이를‘금지행위’로 명기하고 있으며, 이에 따라 아동보호전문기관에서는 신체학대(Physical Abuse), 정서학대(Emotional Abuse), 성학대(Sexual Abuse), 방임(Neglect)으로 구분하고 있다.
부모와의 상호관계의 질은 아동에게 있어 매우 중요한 이유는? 아동은 태어나서 가장 먼저 부모와의 상호작용을 통하여 부모로부터 사랑과 보호를 경험하고 환경에 적응하는 것을 학습하며, 생활양식 및 행동양식을 모방함으로써 사회규범에 맞는 행동을 학습한다[9, 42]. 따라서 부모와의 상호관계의 질은 아동에게 있어 매우 중요하다.
아동이 가정에서 자라면서 직면하는 가장 심각한 위험상황을 학대를 경험하게 되는 환경으로 꼽을 수 있는데 그 이유는? 아동이 가정에서 자라면서 직면하는 가장 심각한 위험상황은 바로 부모로부터 학대를 경험하게 되는 환경으로 꼽을수 있다. 학대는 정도에 따라서는 단 한 번의 학대경험으로도 아동에게 치명적인 상처를 남기게 되며, 심각한 경우 생명과 직결되어 사망에 이르게도 하기 때문이다[4, 20, 28]. 학대란 시대와 사회·문화적 배경이나 특징에 따라 다양하게 정의될 수 있는데 우리나라에서는 아동복지법 제3조 제7항에서, ‘아동학대란 보호자를 포함한 성인이 아동의 건강 또는 복지를 해치거나 정상적 발달을 저해할 수 있는 신체적·정신적·성적 폭력이나 가혹행위를 하는 것과 아동의 보호자가 아동을 유기하거나 방임하는 것을 말한다’라고 정의하고 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (50)

  1. Afifi, T. O., Brownridge, D. A., Cox, B. J., & Sareen, J. (2006). Physical punishment, childhood abuse and psychiatric disorders. Child Abuse & Neglect, 30(10), 1093-1103. 

  2. Ahn, D. H., Jang, H. J., Lee, Y. A., Hong, K. E., Lee, J. Y., Lee, Y. H., et al. (2003). The nature and effect of child abuse in reported child abuse. Journal of Korean Council for Children's Rights, 7(1), 121-139. 

  3. Ahn, H. Y. (1998). Predictive model of child abuse in mothers. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  4. Bae, H. O. (2004). Multivariate survival analysis for rates and correlates of the child maltreatment recurrence. Journal of the Korean Society of Child Welfare. 18, 63-83. 

  5. Baek, W. H., & Son, H. G. (2004). The relationships among the level of domestic violence perceived by middle school students, anxiety, and school adjustments. The Korean Journal of Educational Psychology, 18(2), 125-134. 

  6. Bolger, K. E., & Patterson, C. J. (2001). Developmental pathways from child maltreatment peer rejection. Child Development, 75(2), 549-568. 

  7. Bynner, J. (2001). Childhood risks and protective factors in social exclusion. Children & Society, 25, 285-301. 

  8. Chai, S. M., & Lee, Y. S. (2011). Influence of emotion, ego strength, and social support on school adjustment of the divorced-family adolescents. The Journal of Play Therapy, 15(1), 1-16. 

  9. Choi, O. H. (2007). Effects of various ecological factors on school adjustment and academic achievement among first-grade children. Unpublished doctoral dissertation, Kyonggi University, Gyeonggi, Korea. 

  10. Dubow, E., & Ulman, D. (1989). Assessing social support in elementary school children: The survey of children's social support. Journal of Clinical Child Psychology, 18(1), 53-64. 

  11. Ezzell, C. E., Swenson, C. C., & Brondino, M. J. (2000). The relationship of social support to physically abused children's adjustment. Child Abuse & Neglect, 24(5), 641-651. 

  12. Goo, J. E. (2000). The relationship between selfresilience, positive emotion social support and adolescents' adjustment in family life: School life. Unpublished master's thesis, Pusan National University, Busan, Korea. 

  13. Han, M. H. (1996). A study on stress, perceived social supports, and behavior problems of children. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  14. Hernandez, L. P. (1993). The role of protective factors in the school resilience of mexican american high school student. Unpublished doctoral dissertation. Stanford University. California, USA. 

  15. Hong, Y. S. (2010). The influence of their parent's abuse on children's depression and the effects of emotional support. Korean Journal of Family Social Work, 30, 225-244. 

  16. Howe, M. L., Cicchetti, D., Toth, S. L., & Cerrito, B. M. (2004). True and false memories in maltreated children. Child Development, 75(5), 1402-1416. 

  17. Hussey, J. M., Chang, J. J., & Kotch, J. B. (2006). Child maltreatment in the united states: Prevalence, risk factors, and adolescent health consequences. Pediatrics, 118(3), 933-942. 

  18. Jang, H. Y. (2005). The effects of a history of being abused on adolescents' adjustment to school: A study on the buffering effects of social support. Unpublished master's thesis, Seoul Women's University, Seoul, Korea. 

  19. Jeon, Y. S. (2003). The relationship between family factors and child abuse victimization. Korean Journal of Victimology, 11(2), 53-77. 

  20. Jo, E. J. (2012). A study on finding protective factors which effect on children's school adjustment from parents' abuse: Comparison between abused children and normal children. Forum for Youth Culture, 29, 137-164. 

  21. Kang, J. Y. (2002). A study on the mental health of maltreated children: Focused on the protective factors of family and ex-family. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul, Korea. 

  22. Kim, A. (2001). The effect on child abuse and selfesteem on the stress coping style. Unpublished master's thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea. 

  23. Kim, H. S., Kim, H. R., & Park, S. K. (2006). The impact of individual characteristics and social support on school maladjustment of adolescents: A comparative study between maltreated adolescents and non-maltreated adolescents. Journal of the Korean Society of Child Welfare, 21, 207-232. 

  24. Kim, J. H. (1998). The effects of social support system of adolescents' school adjustment. Unpublished master's thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea. 

  25. Kim, M. S. (1995). The relation between social support and maladjustment of children. Unpublished doctoral dissertation, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  26. Kim, S. G. (2007). The effect of protective factors on the resilience of maltreated children. Korean Journal of Social Welfare, 59(2), 251-275. 

  27. Kim, S. W. (2003). The effect of social support on abused children's adjustment. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  28. Kim, Y. H. (2007). Research for school adjustment of children who experienced child-abuse: Based on mediation-effect of protective factor. Unpublished master's thesis, Chonbuk National University, Jeonju, Korea. 

  29. Ko, S. H. (1992). Studies on defining child abuse in Korea and the perceptual differences between mother and child toward the childe abuse. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  30. Kwak, M. K., & Seo, B. J. (2011). The influence which the self-flexibility and the social support felt by the teenagers living in the grandparents: Children families have on the adaptation to school life. Journal of Public Welfare Administration, 21(1), 75-112. 

  31. Kwak, S. R. (2006). A structural equation modeling analysis of adolescents: School adjustment. Korean Journal of Sociology of Education, 16(1), 1-26. 

  32. Lee, J. Y., & Lee, K. A. (2004). Individual and familial factors in relation to school adjustment of elementary school students. The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, 16(2), 261-276. 

  33. Lim, S. J. (2003). A study on the factors influencing the school adjustment of youths abused as children. Unpublished master's thesis, Soongsil University, Seoul, Korea. 

  34. Lowenthal (1999). Effects of maltreatment and ways to promote children's resiliency. Childhood Education, 75(5), 204-219. 

  35. Matsuura, N., Hashimoto, T., & Toichi, M. (2009). Correlations among self-esteem, aggression, adverse childhood experiences and depression in inmates of a female juvenile correctional facility in Japan. Psychiatry & Clinical Neurosciences, 63(4), 478-485. 

  36. Min, H. Y., & Kawn, K. N. (2004). The school adjustment of children of low-income families: Ego-identity and perceptions of parenting behaviors. Korean Journal of Child Studies, 25(2), 81-92. 

  37. Ministry of Health and Welfare, & National Child Protection Agency. (2011). A study on final action by child abuse type. Seoul: Hanbit. 

  38. Moon, E. S. (2005). The relationship of perceived social support to psychological well-being and school adjustment in secondary school students. The Korean Journal of Educational Psychology, 19(4), 1087-1108. 

  39. Park, H. S. (1998). The school resilience of Korean adolescents in poverty. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  40. Park, J. Y. (2001). The relationship between children perceived parental verbal aggression and children's self-esteem and school adaptation. Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  41. Park, M. R. (2003). The effects of emotional abuse by mother on children's self-efficacy and tendency of interpersonal relations. Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  42. Park, Y. J. (2001). The influences of the child abuse on the sociability development. Unpublished master's thesis, Hallym University, Chuncheon, Korea. 

  43. Powers, A., Ressler, K. J., & Bradley, R. G. (2009). The protective role of friendship on the effects of childhood abuse and depression. Depression & Anxiety, 26(1), 46-53. 

  44. Sagy, S., & Dotan, N. (2001). Coping resources of maltreated children in the family: A salutogenic approach. Child Abuse & Neglect, 25, 1463-1480. 

  45. Stirling Jr, J., & Amaya-Jackson, L. (2008). Understanding the behavioral and emotional consequences of child abuse. Pediatrics, 122(3), 667-673. 

  46. Straus, M. A. (1979). Measuring intrafamily conflict and violence: The conflict tactics (CT) scales. Journal of Marriage and the Family. Feburary. 

  47. Wilson, H., & Widom, C. (2009). Prospective examination of the path from child abuse and neglect to illicit drug use in middle adulthood: The potential mediating role of four risk factors. Journal of Youth & Adolescence, 38(3), 340-354. 

  48. Yi, S. H., Lee, O. K., & Kim, J. H. (2005). Family structure, children's depression, aggression and their relationship with school adjustments. Korean Council for Children's Rights, 9(1), 73-103. 

  49. Yim, Y. J. (2001). The relationship between social support, self-efficacy and school-life adjustment of adolescents. Unpublished master's thesis, Chonbuk National University, Jeonju, Korea. 

  50. Yun, J. Y. (2002). Childhood maltreatment experience and protective factor influencing youth delinquency. Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로