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노인요양병원 입원환자가 지각하는 의료서비스품질 평가 -Kano모델에 근거한 Revised IPA를 활용-
Assessment of Medical Service Quality Perceived by In-patients of Geriatric Hospitals -Using Revised IPA Applying the Kano's Model- 원문보기

보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.7 no.1, 2013년, pp.133 - 144  

고민석 (전주비전대학교 보건행정학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The present study is aimed at assessing medical service quality as perceived by in-patients of geriatric hospitals and at analyzing the excitement factors by using revised IPA Applying the Kano's model for users' satisfaction. The data was collected from Nov. 5 to Dec. 7, 2012. Among a total of 503 ...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 본 연구는 Kano(1984)[7]의 모델에 근거한 Vavra(1997)[8]의 Revised IPA(Importance Performance Analysis)를 활용하여 의료서비스품질을 평가하고 매력요인을 분석함으로써 노인을 주요 표적고객으로 삼고 있는 노인요양병원의 의료서비스품질 향상에 기여하고, 나아가 노인요양병원의 경쟁력 강화를 위한 병원경영 전략개발에 기초 자료를 제공하고자 한다.
  • 본 연구는 기존 문헌과 선행연구에서 사용된 내용을 바탕으로 본 연구의 목적에 적합하게 재구성 하였다. 설문문항은 조사대상의 특성(7문항), 노인요양병원 의료서비스품질(16문항), 전반적 만족도(1문항) 등 총 24문항으로 구성되었다.
  • 본 연구는 전북․전남지역의 노인요양병원 입원환자 419명을 대상으로 Kano모델에 근거한 Vavra(1997)[8]의 Revised IPA를 활용하여 지각된 의료서비스품질을 평가하고 매력요인을 분석함으로써 노인을 주요 표적고객으로 삼고 있는 노인요양병원의 서비스품질 향상에 기여하고, 나아가 노인요양병원의 경쟁력 강화를 위한 병원경영 전략 개발에 기초자료를 제공하고자 시도되었다.
  • 의료서비스품질에 관한 대부분의 국내 선행연구들은 SERVPERF로 서비스품질을 측정하였다. 하지만 Parasuraman 등(1985, 1988)[15][16]의 개념을 바탕으로 볼 때, 의료서비스 또한 의료기관에서 제공해 주는 진료 및 기타 제반 서비스에 대하여 환자가 서비스를 받기 전에 기대했던 서비스와 실제 제공 받은 후 느끼는 반응도에 따라 의료서비스품질에는 차이가 있을 수 있기 때문에[10], 본 연구에서는 기대수준과 만족도를 측정하여 의료서비스품질을 평가하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
인구의 고령화의 영향은 무엇인가? 인구의 고령화는 고령 독신여성의 증가, 만성질환 노인의 증가, 치매노인의 증가 등을 가져왔다. 이러한 신체적, 정신적, 경제적으로 의존성이 높은 취약집단인 고령인구의 증가는 가족이나 사회의 부양부담을 증가시키는 요인이 된다.
가족이나 사회의 부양부담을 증가시키는 요인은 무엇인가? 인구의 고령화는 고령 독신여성의 증가, 만성질환 노인의 증가, 치매노인의 증가 등을 가져왔다. 이러한 신체적, 정신적, 경제적으로 의존성이 높은 취약집단인 고령인구의 증가는 가족이나 사회의 부양부담을 증가시키는 요인이 된다. 따라서 다양한 노인문제에 관심을 가지고 대비하지 않는다면 노인문제로 인해 우리 사회가 위협받는 상황에 처해 질 수도 있다[1].
단기간에 많은 노인요양병원이 설립된 이유는 무엇인가? 노인성 질환이 장기치료를 필요로 하는 만성질환 추세로 변화함에 따라 요양병원 확충 및 전문적 요양의료서비스가 필요하게 되었다. 이를 위해단기간에 많은 노인요양병원이 설립되었다.
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참고문헌 (25)

  1. M.S. Ko, I.K. Seo(2011), Influences of the elderly's health status upon their stress and depression and moderating effects of social supports, Korean Public Health Research, Vol.37(1);1-14. 

  2. Y.H. Lee(2012), Health status and health services utilization of older people and policy implications, Health-welfare Policy Forum, Vol.192;40-51. 

  3. J.G. Ryu(2006), A study on factors in selecting recuperation hospital of aging society, Journal of Marketing Management Research, Vol.11(2);101-130. 

  4. K.H. Ahn, T.Y. Sohn, H.J. Oh(2011), A study of preference and satisfaction factors between senior specialized hospitals and senior care facilities for senior stroke patients, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.5(1);147-158. 

  5. Y.S. Choi, H.G. Rue, S.K. Bae,(2009), Possible effects of senior hospital selection factors and satisfaction on revisit intention, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.3(1);33-46. 

  6. J.D. Yeo, J.H. Park(2010), A study in the effects of the service quality of the radiology department on the medical customer satisfaction, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.4(1);59-70. 

  7. N. Kano, N. Seraku, F. Takahashi, S. Tsuji(1984), Attractive quality and must-be quality, Hinshisu Quality, The Journal of Japanese Society for Quality Control, Vol.14;39-48. 

  8. T.G. Vavra(1997), Improving your measurement of customer satisfaction: A Guide to creating, conducting, analyzing and reporting customer satisfaction measurement program, Milwaukee, WI: ASQ Quality Press, p.385. 

  9. S.B. Ree, M.H. Kim(2008), A study on the service improvement case of the public institution by kano-servqual method: focus on a digital public library, Asian Journal on Quality, Vol.36(3);55-65. 

  10. B.D. Choe, D.H. Lee, S.D. Yoon(2012), A multi-item measurement scale of healthcare service quality: an evaluation indicators of healthcare certification, Journal of the Korean Society for Quality Management, Vol.40(3);381-393. 

  11. B.Y. Kim, M.A. Jeong(2012), The effects of medical service qualities on satisfaction, relationship quality, and revisit intent in long term care hospital an elderly out-patients, Korean J. of Health Policy & Administration, Vol.22(2);183-206. 

  12. Y.H. Park, J.K. Jun, J.B. Hong(2009), The influence of geriatric hospital service quality and customer satisfaction on repurchase intention, Journal of the Korean Data Analysis Society, Vol.11(4);1871-1881. 

  13. W.J. Lee, H.K. Choi(2010), The effects of medical service quality on the customer satisfaction and intention to revisit of geriatric hospital, Korean Review of Management Consulting, Vol.1(2);87-112. 

  14. J.H. Yang, D.M. Chang(2012), The effects of medical service quality on the customer satisfaction and intention of revisit in long-term care hospitals, Korean Journal of Hospital Management, Vol.17(3);37-56. 

  15. A.Parasuraman, A. Valarie, V. Zeithaml, L. Leonard, A. Berry(1985), Conceptual model of service quality and its implications for future research, Journal of Marketing, Vol.49(Fall);41-50. 

  16. A. Parasuraman, V. Zeithaml, A. Berry(1988), SERVQUAL: a multiple item scale for measuring consumer perceptions of service quality, Journal of Retailing, Vol.64(1);12-40. 

  17. Oliver, Richard, L.(1980), A cognitive model of antecedents and consequences of satisfaction decisions, Journal of Marketing Research, Vol.17(Nov.);460-469. 

  18. J.J. Cronin, S.A. Taylor(1992), A measuring service quality: A reexamination and extension, Journal of Marketing, Vol.56(July);56-68. 

  19. M.H. Na, Y.J. Park, S.Y. Wi, B.M. Shin, M.E. Kim(2011), A study on quality of smart card using Kano's two-dimensional method, Journal of Applied Reliability, Vol.11(2);177-186. 

  20. R.A. Kim(2012), A service quality evaluation of perception among marine sport event visitors, using revised IPA, Master's thesis, Kyung Hee University, pp.26-29. 

  21. J.Y. Heo, S.H. Park, C.W. Song(2006), A study of improving product usability based on the classification of usability problems considering users' satisfaction-Applying the Kano's model of customer satisfaction, Human Computer Interaction Korea 2006, pp.179-184. 

  22. S.S. Pyo(2009), Improvement of importanceperformance analysis study, International Journal of Tourism Sciences, Vol.33(4);227-251. 

  23. E.M. Lee, G.H. Lee(2010), Revised IPA applying Kano model on the selection attributes of korean inbound medical tourism, Journal of Tourism and Leisure Research, Vol.22(5);111-130. 

  24. S.J. Yoon, S.H. Yu, Y.H. Kim, J.J. Lee(2004), A study for the factors on choosing hospitals and patients satisfaction between geriatric hospitals and general hospitals, Korean Journal of Hospital Management, Vol.9(2);46-75. 

  25. F. Buttle(1996), SERVQUAL: review, critique, research agenda, European Journal of Marketing, Vol.30;8-32. 

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