$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초기청소년의 사회참여가 학교생활 적응에 미치는 영향과 공동체의식의 매개효과
The Influence of Social Participation on School Adjustment in Early Adolescents: Mediating Effects of a Sense of Community 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.24 no.1, 2013년, pp.71 - 84  

김명일 (연세대학교 사회복지학과) ,  고아라 (연세대학교 사회복지학과) ,  임경미 (연세대학교 사회복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study we examine the relationship between the social participation in the early adolescents and school adjustment as well as the mediating effects of a sense of community. Findings provide ways of intervention that can increase a youth's school life. Based on samples of 2,351 first grade mid...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 공동체의식은 청소년에게 영향을 미치는 주요 환경요인으로서, 본 연구에서는 공동체의식에 대해 중학교 1학년 청소년들이 어떠한 인식을 가지고 있는지를 측정하였다. 본 연구에서 공동체의식을 측정하기 위하여 Kwon(2004)의 ‘민주시민의식’ 연구 척도를 참조하여 개발된 척도를 사용하였다.
  • 본 연구는 학교생활 적응에 영향을 미치는 사회참여 및 공동체의식 간의 관계를 통합적으로 살펴봄으로써, 청소년의 학교생활 적응에 있어 다양한 사회참여 경험 및 공동체의식의 중요성을 밝혔다는 점에 의의가 있다. 더불어, 학생들의 사회참여와 학교생활 적응을 매개하는 요인을 분석 함으로써 사회참여와 학교생활 적응에 이르는 경로를 규명하였다는 데 의의가 있다.
  • 본 연구에서는 초기청소년을 대상으로 사회참여와 공동체의식이 학교생활 적응에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 사회참여와 학교생활 적응 간의 관계에서 공동체의식의 매개효과를 검증하고자 하였다. 본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하고, 이를 토대로 시사점을 논의하면 다음과 같다.
  • 이에, 본 연구는 초기청소년인 중학생을 대상으로 사회참여, 학교생활 적응, 공동체의식의 수준을 파악해보고, 사회참여와 학교생활 적응과의 관계에서 공동체의식의 매개효과를 규명함으로써 청소년의 학교생활 적응을 증진시킬 수 있는 기초 및 실천적 자료를 제공하고자 한다.
  • 특히, 사교육 및 입시중심의 생활패턴, 따돌림, 비행 및 학교교육 중도 탈락자의 증가 등으로 인한 청소년의 학교부적응 현상의 증가가 사회문제로 대두되고 있는 우리 사회의 상황을 고려할때, 학교생활 적응과 그에 대한 예방책으로서의 다양한 사회참여 활동 기회 마련, 공동체의식 함양 교육에 대한 필요성 제기는 청소년의 학교생활 적응을 향상시키기 위한 실질적인 노력이 필요함을 제시하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
학교라는 공간이 청소년의 성장에 미치는 영향은? 학교는 청소년의 성장에 매우 중요한 의미를 가지는 장소로써, 주로 개인ㆍ가정에서 관계를 맺고 성장하던 아동기와는 달리, 청소년기에는 대부분의 시간을 학교에서 보내며 타인과 관계를 맺고, 다양한 활동들을 수행해야 하므로 학교생활이 갖는 의미는 점차 커진다고 할 수 있다. 학교는 청소년에게 있어 사회적응을 위한 기초적인 지식과 기술을 배우는 장소이며, 타인과의 조화로운 관계를 형성하고, 다양한 사회적 역할을 학습할 수 있도록 하며, 다양한 사회적 가치와 규범, 올바른 윤리관을 정립하여 바람직한 사회구성원으로서 적응할 수 있도록 돕는 청소년의 주된 활동 공간이다. 이러한 학교에서의 성공적인 적응은 청소년을 적극적이고 독립적으로 성장하게 하며(Kim 2000), 청소년의 긍정적인 성장과 발달을 촉진시킨다.
청소년기란? 청소년기는 다양한 신체ㆍ정서ㆍ사회적 발달 및 환경 변화에 많은 영향을 받고 민감하게 반응하는 시기로서, 아동기에서 한 사회의 구성원인 성인으로 성장해 나가는 중요한 과도기라고 할 수 있다. 이 시기의 청소년은 신체ㆍ심리ㆍ사회적으로 여러 환경적 변화를 겪으며, 자기정체성을 확립하고, 사회적 역할 학습, 가치체계 및 윤리관 형성, 시민적 자질 형성 등의 성인기 삶에 필요한 중요한 기초적 자질들을 키워나감으로써(Havighurst 1972), 건강한 사회구성원으로서의 역할을 습득 및 정립하게 된다.
청소년 시기에 습득하는 것은? 청소년기는 다양한 신체ㆍ정서ㆍ사회적 발달 및 환경 변화에 많은 영향을 받고 민감하게 반응하는 시기로서, 아동기에서 한 사회의 구성원인 성인으로 성장해 나가는 중요한 과도기라고 할 수 있다. 이 시기의 청소년은 신체ㆍ심리ㆍ사회적으로 여러 환경적 변화를 겪으며, 자기정체성을 확립하고, 사회적 역할 학습, 가치체계 및 윤리관 형성, 시민적 자질 형성 등의 성인기 삶에 필요한 중요한 기초적 자질들을 키워나감으로써(Havighurst 1972), 건강한 사회구성원으로서의 역할을 습득 및 정립하게 된다. 또한 청소년기에는 개인의 신체ㆍ정서ㆍ환경적 변화와 개인을 비롯한 다양한 사회 체계와의 상호교류를 통해 다양한 감정을 느끼고 생각하는 경험을 하게 되며, 이는 청소년이 바람직한 사회구성원으로 성장하는데 중요한 영향을 미친다(Lim et al.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (68)

  1. Akos P(2002) Student perceptions of the transition from elementary to middle school. Prof Sch Couns 5, 339-345 

  2. Armsden GC, Greenberg MT(1987) The inventory of parent and peer attatchment; Individual differences and their relationship to psychological well being in adolescence. J Youth Adolesc 16(5), 427-453 

  3. Bae KE, Kim EH(2007) Relationship of family strengths, family function, ego-Identity and depression in adolescence. Acad Child Health 13(3), 357-366 

  4. Baron MA, Kenny D(1986) The moderator-mediator variable distinction in social pshychological research. J Pers Soc Psychol 51, 1173-1182 

  5. Berkland ML(1980) Sheep management news for 4-H families: Feed. Cooperative extension service. Iowa: Iowa State University 

  6. Chang SJ, Song SW, Cho MN(2011) The effects of mobile phone dependency, perceived parenting attitude, attachment to peer on school life adjustment of middle school students. Korean J Youth Stud 18(12), 431-451 

  7. Chavis DM, Wandersman A(1990) Sense of community in the urban environment: A catalyst for participation and community development. Am J Community Psychol 18, 55-82 

  8. Cho MJ(2007) The effects which the group spirit could have on the school life and academic achievement. Master's Thesis, Chungnam National University, pp5-40 

  9. Choi CS(2006) A study on the relationships between participation in sport activities, social support and school life adjustment among the adolescents. Dotoral Dissertation, Korea National University of Education Chung-Buk, pp2-30 

  10. Choi JE, Shin YJ(2003) A study on adolescents' level of school adjustment by their perceived relationships with parents, peer and teachers. J Korean Home Econ Assoc 41(2), 199-210 

  11. Cotterell J(1996) Social networks and social influences in adolescence. London: Routledge 

  12. Dalton JH, Elias MJ, Wonderman A(2007) Community psychology: linking individuals and community. Belmont: Thomson Wadsworth 

  13. Duncan G, Yeung W(1995) Extnt and consequences of welfare dependence among America's children. Child Youth Serv Rev 17, 157-182 

  14. Grant KE, Compas BE, Stuhlmacher AF, Thurm AE,McMahon SD(2003) Stress and child and adolescentpsychopathology: Mov Markers Mech Risk.Psychol Bull 129, 447-466 

  15. Hart RA(1997) Children's participation: The theory and practice of involving young citizens in community development and environmental care. New York: UNICEF 

  16. Havighurst RJ(1972) Developmental tasks and education. third edition. New York : Longman 

  17. Heo IS, Yoo JS(2004) The study on relation between prosocial behavior and learning attitude. Korean Educ Psycol Assoc 18(4), 217-232 

  18. Hong ES(2001) The effect of the self-esteem enhancement program on elementary school children's selfesteem and adaptation of school life. J Couns Psychol 3(1), 76-100 

  19. Hong SH(2007) Advnaced research methodology workshop III. Seoul: Yonsei University 

  20. Hwang MK(2010) The relationship between parentpeer attachment of multi-culture children and social anxiety. Master's Thesis, Pukyong University, pp31-32 

  21. Jang DH, Lee MO, Yang JD(2011) The effect of the adolescent's volunteer activities on the school adjustment: Focus on high school students in Pohang city. Korean J Youth Stud 18(9), 121-146 

  22. Jo SS(2007) The relationship of community consciousness with school adjustment of Korean elementary students. Master's Thesis, Changwon National University, pp3-55 

  23. Kang SY(2010) Influence of leisure sports activity on school adaptation in adolescents. Korean Soc Leisure Revreat 34(1), 115-123 

  24. Kim JH(2002) (A) Study on comparative self-esteem for normal and delinquent juveniles. Master's Thesis, Kyonggi University, pp1-45 

  25. Kim HR, Choi SH(2009) The effects of family strengths and school-related factors on adolescents' school adjustment. Korean Soc Child Welf 30, 159-182 

  26. Kim HR, Jeon YS(2005) The effects of the punitive social services orders on readjustment of middle & high school students. Korean Soc Sch Soc Work 8, 1-30 

  27. Kim HR, Ryu NM, Jeon YS(2008) The effect of stress and self-esteem on school adjustment resilience of students under school disciplinary punishment. Korean Soc Sch Soc Work 15, 77-94 

  28. Kim KS(2008) New amos 16.0 analysis of structural equation model. Hannarae, pp1-681 

  29. Kim KS(2009) The effects of high-school students' voluntary service on self-identity, school adjustment, and career maturity. Master's Thesis, Sahmyook University, pp5-40 

  30. Kim SC(2001a) The relationship between sports activity and the fitness of school life among the adolescents. Master's Thesis, Kookmin University, pp1-115 

  31. Kim SS, Ahn JJ(2012) The effects of adolescents' volunteer activities on their sense of community -Focusing on the mediating role of self-esteem and peer attachment. Korean J Soc Welf Stud 43(1), 339-363 

  32. Kim WT(2001b) The effects of the experience in social participation on the citizenship in the high school. Theory Res Citizsh Educ 33, 49-88 

  33. Kim YN, Son JH, Choi YJ(2008) A study on the longitudinal trends and character of youth activities. Stud Korean Youth 19(4), 139-167 

  34. Kim YR(2000) A study on the career consciousness of the middle school students. Master's Thesis, Suwon University, pp1-30 

  35. Kim YR(2004) The relationship between participation physical speciality and aptitude of middle school and adaptation of school life. Master's Thesis, Sung Kyun Kwan University, pp5-60 

  36. Ko KW, Nam CY(2011) The effects of experiential activity in early adolescence on the sense of community and school adjustment. J Adolesc Welf 13(4), 231-250 

  37. Kwak SR(2006) A structural equation modeling analysis of adolescents school adjustment. Korean Soc Study Sociol Educ 16(1), 1-26 

  38. EY, Chung HH(2011) Stress change patterns and psychosocial adjustment in early adolescents. Korean J Youth Stud 18(6), 29-54 

  39. Kwon HW(2004) A study on the democratic citisenship of middle school students. Master's Thesis, Department of Social Studies Education, Ewha Womens University, pp10-45 

  40. Lee JE, Cho MH(2007) Impact of family, school and neighborhood factors on youth school adjustment. Stud Korean Youth 18(3), 79-102 

  41. Lee HR, Cheon MS(2003) Relationship analyses between adolescents' ego-identity and school life adjustments. Korean J Youth Stud 44, 511- 541 

  42. Lee KN(1997) The relations between children's selfesteem, locus of control and mother's childrearing attitudes. Research Works of the Graduate School 22, 403-424 

  43. Lee YG, Lee JS(2010) A path analysis of social participation activity of youth influencing on citizenship: Mediation of social participation attitude, prosociality, and social trust. Korean J Youth Stud 17(2), 203-232 

  44. Lim JS, Kim MI, Han EY(2009) Factors influencing the aggression levels of juvenile offenders using the heckman selection model. Stud Korean Youth 20(4), 29-69 

  45. Lim SK, Lee HS(2007) The effects of self-esteem, relationships with parents and peer relationships on adolescents' school adjustment. Korea Home Econ Educ Assoc 19(3), 169-183 

  46. McMillan DW, Chavis DM(1986) Sense of community: A definition and theory. J Community Psychol 14, 6-23 

  47. Min BS(1991) The influence of school life adjustment and self-concept on academic achievement. Master's Thesis, Hongik University, pp1-50 

  48. Mullins ER, Irvin JL(2000) Transition into middle school. Middle Sch J 25, 134-141 

  49. Moon ES, Kim CH(2002) A structural analysis of the social and psychological variables influencing adolescents' school adjustment behaviors. Korean J Educ Psychol 16, 219-241 

  50. Narramore SB(1995) Help! I'm a parent handbook: a twelve-week program for raising better-behaved, happier children. Michigan: Zondervan Publishing Co 

  51. National Youth Policy Institute(1994) Youth indicators. National Youth Policy Institute, pp39-50 

  52. National Youth Policy Institute(2012) NYPI longitudinal survey data. Available from http://archive.nypi.re.kr[cited 2012 December 10] 

  53. Park BK(2004) The influence of sport activity participation on school life adjustment and self-fulfillment of youth. J Sport Leisure Stud 21, 633-644 

  54. Park GN(2009) The effect of youth participation on a sense of community. Korean J Youth Stud 16(10), 273-306 

  55. Park HS(1998) (The) School resilience of Korean adolescents in poverty. Doctoral Dissertation, Seoul University, pp10-70 

  56. Park JS(2010) The relationship among school adolescents' training activity, voluntary service, self-esteem and sense of community. Korean J Youth Stud 17(4), 157-182 

  57. Park JS(2011) The effect of social and internet participation on life satisfaction in early adolescents: Focusing on mediating effects of sense of community. J Adolesc Welf 13(4), 47-69 

  58. Park JS, Moon JW(2006) The causal relationship of adolesent's family conflicts, self-concept, and school adjustment as health protection behavior. J Korean Soc Health Educ Promot 23, 91- 107 

  59. Park YS(2003) Study on the factors influencing school adjustment of adolescents from divorced families. Master's thesis, The Graduate School of Ewha Womans University, Dept. of Social Welfare, pp3-20 

  60. Price C, Diehl K(2004) A new generation of southerners: Youth organizing in the south. Funders collaborative for youth organizing. Occasional Pap Ser Youth Organ 6 

  61. Reich SM(2010) Adolescents sense of community on my space and facebook: A mixed methods approach. J Community Psychol 38(6), 688-705 

  62. Rogenberg M(1965) Society and the adolescent self-image. Princeton, N.J : Princeton University Press 

  63. Seo JA(2007) The effect of the daily hassles encountered by adolescent school dropouts on their adaptation: With focus on self-esteem, social support, and their mediating effect. Master's Thesis, Seoul University, pp10-55 

  64. Seo JK(2008) The relationships between leisure sports participation, social support, and adjustment to school life of high school students. Master's Thesis, Kyungsung University, pp1-30 

  65. Winter M(1997) Children as fellow citizens: Participation and commitment. Oxford: Radcliffe Medical Press. 

  66. Youniss J, McLellend JA, Yates M(1997) What we know about engendering civic identity. Am Behav Sci 40, 620-631 

  67. Yang JH, Lee JH(2010) Relationship between peer relationship, school life adjustment and pro- social behavior according to adolescents' participation in sports activities. J Sport Leisure Stud 39, 343-350 

  68. Yang SM, Yu YJ(2003) Effects of self-esteem, healthiness of family, and sociodemographic variables on the school life adjustment in rural adolescents. J Korean Home Econ Assoc 41(9), 212-234 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로