기업의 사회적 책임활동 인식이 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구 - 컴페션을 매개효과로 - The Effect of CSR Perception Within Organizations on Organizational Commitment - Focusing on The Mediation Effect of Compassion -원문보기
본 논문은 조직 내 구성원들의 기업의 사회적 책임활동(CSR)에 대한 인식이 컴페션을 매개로 조직몰입에 어떻게 영향을 미치게 되는지를 실증적으로 검증해 보고자 하였다. 즉, 조직의 CSR 활동이 조직 내 구성원들의 조직에 대한 의미형성(sense-making)에 영향을 미쳐 결국 조직 내 구성원들의 태도와 행동 변화를 유발하여 컴페션을 증가 시키고, 결국 이를 통해 조직몰입을 증가시킬 것으로 예상했다. 국내 기업의 400명의 조직구성원들을 대상으로 실증적 연구를 실시한 결과, CSR인식은 컴페션에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 컴페션 역시 종속변수인 조직몰입에 각각 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으며, CSR 인식과 조직몰입의 정(+)의 관계를 컴페션이 부분 매개하는 것으로 검증되었다. 마지막으로, 상호작용 공정성은 CSR인식과 컴페션 간의 관계를, 조직후원인식은 컴페션과 조직몰입간의 관계를 조절하는 것으로 나타났다.
본 논문은 조직 내 구성원들의 기업의 사회적 책임활동(CSR)에 대한 인식이 컴페션을 매개로 조직몰입에 어떻게 영향을 미치게 되는지를 실증적으로 검증해 보고자 하였다. 즉, 조직의 CSR 활동이 조직 내 구성원들의 조직에 대한 의미형성(sense-making)에 영향을 미쳐 결국 조직 내 구성원들의 태도와 행동 변화를 유발하여 컴페션을 증가 시키고, 결국 이를 통해 조직몰입을 증가시킬 것으로 예상했다. 국내 기업의 400명의 조직구성원들을 대상으로 실증적 연구를 실시한 결과, CSR인식은 컴페션에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 컴페션 역시 종속변수인 조직몰입에 각각 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으며, CSR 인식과 조직몰입의 정(+)의 관계를 컴페션이 부분 매개하는 것으로 검증되었다. 마지막으로, 상호작용 공정성은 CSR인식과 컴페션 간의 관계를, 조직후원인식은 컴페션과 조직몰입간의 관계를 조절하는 것으로 나타났다.
This article sheds light on how corporate social responsibility (CSR) perception influences organizational commitment through compassion, a mediator based on empirical data. In other words, we expect that CSR is related to team members' sense-making and then triggers changes affecting team members' ...
This article sheds light on how corporate social responsibility (CSR) perception influences organizational commitment through compassion, a mediator based on empirical data. In other words, we expect that CSR is related to team members' sense-making and then triggers changes affecting team members' attitude and behavior. Compassion plays a pivotal role in organizational life by attenuating others' pains at work. Scholars widely agree that compassion involves sympathetic consciousness of others' distress and sufferings, and caring for those others often in communicative or behavioral ways. Kornfield (1993) defines compassion as "the heart's response to the sorrow". We also define compassion as a response to other's suffering that an individual sees with the eyes of others, hears with the ears of others, feels with the heart of others, and takes actions that demonstrate his or her own compassionate acts. We also assume that CSR increases organizational commitment. According to our empirical data based on employees of 400 Korean companies, CSR perception is likely to positively influence compassion, which itself is likely to influence another dependent variable, organizational commitment. Our findings reveal a partially mediated effect, which causes CSR perception to influence organizational commitment through compassion. Finally, interpersonal justice serves as moderating elements in the relation of CSR perception and compassion whereas perceived organizational behavior has a moderating effect on both compassion and organizational commitment.
This article sheds light on how corporate social responsibility (CSR) perception influences organizational commitment through compassion, a mediator based on empirical data. In other words, we expect that CSR is related to team members' sense-making and then triggers changes affecting team members' attitude and behavior. Compassion plays a pivotal role in organizational life by attenuating others' pains at work. Scholars widely agree that compassion involves sympathetic consciousness of others' distress and sufferings, and caring for those others often in communicative or behavioral ways. Kornfield (1993) defines compassion as "the heart's response to the sorrow". We also define compassion as a response to other's suffering that an individual sees with the eyes of others, hears with the ears of others, feels with the heart of others, and takes actions that demonstrate his or her own compassionate acts. We also assume that CSR increases organizational commitment. According to our empirical data based on employees of 400 Korean companies, CSR perception is likely to positively influence compassion, which itself is likely to influence another dependent variable, organizational commitment. Our findings reveal a partially mediated effect, which causes CSR perception to influence organizational commitment through compassion. Finally, interpersonal justice serves as moderating elements in the relation of CSR perception and compassion whereas perceived organizational behavior has a moderating effect on both compassion and organizational commitment.
컴페션은 인지적 양심(cognitive consciousness)과 정감적 감정이입(affective empathy)의 관점에서 어려움과 고통의 환경 하에서 타인에 대한 연대뿐만 아니라 타인에 대한 돌봄을 의미한다(Dutton, Frost, Worline, Lilius, & Kanov, 2002).
상호작용 공정성 지각에 중심이 되는 두 가지 중요한 요소는 무엇인가?
일반적으로 상호작용 공정성은 상사와 부하간의 의사소통에서 공정한 대우를 받는지를 의미하며, 상사로부터 받는 조직 구성원의 대우의 질이나 의사결정자로부터 받는 상호 인간 적인 대우에서의 공정성을 강조한다 (Bies & Moag, 1986; Bies & Tripp, 1996). 이러한 상호작용 공정성 지각에 중심이 되는 두 가지 중요한 요소는 첫째, 의사소통에서 명확하고 적절한 설명이 이루어지는 것과 둘째, 상대를 정중하게 예우하는 것을 포함한다(Bies, 2000).
조직 내 구성원들의 기업의 사회적 책임활동(CSR)에 대한 인식이 컴페션을 매개로 조직몰입에 어떻게 영향을 미치는지 검증하고자 한 연구의 결과는 무엇인가?
즉, 조직의 CSR 활동이 조직 내 구성원들의 조직에 대한 의미형성(sense-making)에 영향을 미쳐 결국 조직 내 구성원들의 태도와 행동 변화를 유발하여 컴페션을 증가 시키고, 결국 이를 통해 조직몰입을 증가시킬 것으로 예상했다. 국내 기업의 400명의 조직구성원들을 대상으로 실증적 연구를 실시한 결과, CSR인식은 컴페션에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 컴페션 역시 종속변수인 조직몰입에 각각 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으며, CSR 인식과 조직몰입의 정(+)의 관계를 컴페션이 부분 매개하는 것으로 검증되었다. 마지막으로, 상호작용 공정성은 CSR인식과 컴페션 간의 관계를, 조직후원인식은 컴페션과 조직몰입간의 관계를 조절하는 것으로 나타났다.
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