$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

아동의 성과 기질, 모의 양육태도 및 사회적 지지가 자아탄력성에 미치는 영향
The Influences of Children's Gender and Temperament, Maternal Behavior and Social Supports on Ego-resilience of 5th and 6th Elementary School Children 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.24 no.2, 2013년, pp.169 - 185  

조윤미 (전남대학교 생활환경복지학과 대학원) ,  이숙 (전남대학교 생활환경복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to analyze the effects of temperament of child, maternal parenting behavior, social support. The data was collected from 5th to 6th grade 405 children living in Kwangju. For statistical analysis, Cranbach' ${\alpha}$, and hierarchical regression analysis were...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이러한 연구를 종합해볼 때 여러 연구자들이 공통적인 견해를 보이는 것은 개인적 요인, 가족적 요인, 사회적 요인이라고 볼 수 있다(Emery & Forehand 1996; Kriby & Fraser 1997). 따라서 본 연구에서는 자아탄력성과 관련된 변인을 개인적 요인과 가족적 요인, 사회적 요인에서 선정하여 분석하고자 한다. 개인적 요인중 자아탄력성과 관련되어 중요하다고 제시되어온 변인 중 아동의 기질을 들 수 있다.
  • 본 연구에서는 아동의 전체자아탄력성과 자아 탄력성의 하위요인에 대한 조사대상자의 성과 기질, 모의 양육태도, 사회적 지지가 미치는 상대적 영향력이 어떠한 지 살펴보았다.
  • 이에 본 연구는 초등학교 5, 6학년 아동을 대상으로 성과 기질, 모의 양육태도 및 사회적 지지와 아동의 자아탄력성의 관계를 살펴보고, 아동의 자아탄력성 하위요인별로 관련변인들의 상대적 영향력이 어떻게 나타나는가를 알아보고자 하였다. 이 연구의 결과를 통해 아동의 자아탄력성 증진을 위한 프로그램을 구성하는데 도움이 되는 구체적인 자료를 제시하는데 이 연구의 의의를 두었다.
  • 이러한 제한점에도 불구하고 본 연구를 통해 아동의 개인적인 요인인 성과 기질, 그리고 환경적 요인인 모의 양육태도와 가족지지, 친구지지가 초등학교 고학년 아동의 자아탄력성 전체 및 하위요인에 어떻게 영향을 미치는지 살펴봄으로서 자아탄력성을 높이기 위한 구체적인 방안제시를 하기 위한 기초 자료를 제시하였다는데 연구의 의의를 두었다.
  • 또, 아동의 자아탄력성의 하위요인 별로 각 변인들의 영향이 다르게 나타날 수 있음을 감안하여 구체적으로 분석한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 초등학교 5, 6학년 아동을 대상으로 성과 기질, 모의 양육태도 및 사회적 지지와 아동의 자아탄력성의 관계를 살펴보고, 아동의 자아탄력성 하위요인별로 관련변인들의 상대적 영향력이 어떻게 나타나는가를 알아보고자 하였다. 이 연구의 결과를 통해 아동의 자아탄력성 증진을 위한 프로그램을 구성하는데 도움이 되는 구체적인 자료를 제시하는데 이 연구의 의의를 두었다.
  • 점차 핵가족화되어 가는 현실에서 예전보다 가족구성원 중 특히 부모가 아동에게 미치는 영향은 상당하다고 할 수 있으므로 환경적 요인 중에서 먼저 모의 양육태도를 살펴보고자 한다. 양육태도란 부모 또는 양육자가 아동을 양육함에 있어 일반적 보편적으로 나타내는 태도 및 행동으로 정의하고 있으며 양육태도와 행동을 특별히 구별하지 않고 혼용하여 사용하고 있다(Park & Lee 1990).
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
급속도로 변화해가는 현대사회에서 큰 어려움 없이 살아가기 위해서 무엇보다 중요한 것은? 급속도로 변화해가는 현대사회에서 큰 어려움 없이 살아가기 위해서는 적응능력이 무엇보다도 중요하다고 볼 수 있다. 최근 들어 아동의 건강한 성장과 발달을 위협하는 스트레스는 그 어느 때보다 심각한 수준으로 증가하고 있으며, 아동이 이러한 내적 긴장을 해소하고 적절하게 대처 하는 적응능력을 갖는 것이 반드시 필요하다는 데는 이론의 여지가 없다.
아동 정신건강 선별검사는 누구를 대상으로 하였는가? 그러나 전국 94개 초등학교 학생 7,700명을 대상으로 조사한 ‘아동 정신건강 선별검사’(Mimistry of Health and Welfare 2006)결과에 따르면, 조사 대상 학생 4명 중 1명에 해당하는 25.8%가 정서와 행동에 부적응 문제를 안고 있는 것으로 나타났다.
아동의 성공적인 적응 생활에 필수적인 요인인 자아탄력성은 높고 낮음에 따라 아동에게 어떤 특징이 있는가? 자아탄력성은 아동의 성공적인 적응 생활에 필수적인 요인으로 아동의 문제행동과 적응력을 예측 가능하게 하고, 따라서 그 수준을 조절함으로써 문제행동의 예방을 기대할 수 있다 (Heo 2012). 자아탄력성이 높은 아동과 낮은 아동을 살펴봤을 때 자아 탄력적인 아동들은 스트 레스에 영향을 받지 않았으나, 비탄력적인 아동들은 탄력적인 아동들에 비해 적응상의 곤란을 겪고 있으며 특히 스트레스로 인해 다양한 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다(Yun 1998). 이처럼 아동기는 내적 긴장과 환경적인 압력에 의해 민감한 영향을 받을 수 있는 시기이고, 이러한 영향들이 아동기 이후의 청소년기, 성인기의 심리적 적응을 예측할 수 있는 중요한 요인으로 생각되므로 아동의 자아탄력성에 중요한 영향을 미치는 요인과 그러한 요인을 통한 자아탄력성을 증진시키는 방법을 모색하는 것이 시급하다고 하 였다(Kwon 2007).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (61)

  1. Bang SS(2008) The relationship among the egoresilience, social support, and school adjustment of elementary school student. Master's Thesis, Daegu National University 

  2. Block J, Kremen AM(1996) Iq and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. J Personality Social Psychol 70(2), 329-361 

  3. Block JH, Block J(1980) The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collins(Ed.). Minnesota Symposia Child Psychol 13, 39-101 

  4. Chae SH(2009) The relationship between the level of social-support and ego-resilience of elementary school students. Master's Thesis, Chungbuk National University 

  5. Choi EH(2010) A study of the Relationship between young children's temperament, Mother's childrearing, atttitude, and creativity. Master's Thesis, Chonbuk National University 

  6. Dixon SJ(2002) Attitudes that reflect resilience and their relationship to coping respond and protective factors in African American college students. Doctoral dissertation, Michigan State University 

  7. Emery R, Forehand R(1996) Parental divorce and children's well-being :A focus on resilience. IN R. J. Haggerty, L. R. Dherrod, N. Garmezy., & M Rutter(Ed.). Stress, risk and resilience on children and adolescents: Prcesses mechanisms and interventions ;Cambridge University Press 

  8. England B, Carlson E, Sroufe LA(1993) Resilience as process. Development Psychol Pathol 5, 517-528 

  9. Garmaezy N(1985) Stress resistant children: The search for protective factors. In J. E. Stevenson (Ed.), Recent research in developmental psychol pathology. NY: Pergamon Press 

  10. Heo MJ(2012) The mediating effects of ego-resiliency in the relationship between family function and children's problem behaviors. Master's Thesis, Sangmyung University 

  11. Jo GS(2005) The effects of perceived parent's facilitative communication level on adolescent's achievement motivation and self-efficacy. Master's Thesis, Sungkyunkwan university 

  12. Jo GY(2006) The relationship among children's egoresiliency, psycholigical home environment(parenting behavior, family strenghths), and children's behavior problems. Master's Thesis, Kyungnam Masan University 

  13. Jo SJ(2010) Relationships among oh parents' rearing attitudes, ego-resilience. Master's Thesis, Gangwon National University 

  14. Jin YH(2009) The relationship between psychological well-being of mother and ego resilience of resilience of elementary students Master's Thesis, Cheonbuk University 

  15. Jun, EH(2008) The relationship between mothen pserchild interaction and resilience of young children. Doctoral's thesis Sookmyung Women's University 

  16. Jung JY(2011) Effects of temperament, family strength and social support on ego-resilience of adolescents. Master's Thesis, Korea University 

  17. Jung JH(2002) The relationship among of parent's child-rearing attitudes, ego-resiliency, and conflict resolution strategies in children's friendship. Master's Thesis, Sookmyung Women's University 

  18. Kang SH(1992) The relation between stressful life events and adjustment in children : the role of social support and social problem solving skills. Master's Thesis, Sookmyun Women's University 

  19. Kirby L, Fraser M(1997) Risk and resilience in childhood. In M. Fraser(Ed..). Risk and Resilience in Childhood, 10-33 

  20. Kim EM(2009a) The effect of physical activity games using picture books on children's attention and self-esteem. Master's Thesis, Sungshin Women's Universty 

  21. Kim GH(1997a) A study on social support and school -life adjustment of middle school student. Master's Thesis, Kangwon University 

  22. Kim HS(2006) A study on the relationships among parent-child communication, self-efficacy and academic achievement of the high school student. Master's Thesis, Kyungnam Universty 

  23. Kim HK(2009c) A study on relation between perceived parental rearing attitude and self-esteem and ego-resilience of high school students. Master's Thesis, Chungnam National University 

  24. Kim SK(2004) The path analysis among risk-protective factors on the resilience of children from divorced families. Doctoral's thesis, Seoul Women's University 

  25. Kim SM(1997b) A study on the effects of the social support and stress on elementary and middle school student's adaptability to school life. Master's Thesis, Hanyang University 

  26. Kim SB(2008a) Children's perceived daily stress, social support and adjustment Master's Thesis, Chonnam National University 

  27. Kim JY(2008b) The relations among ego-resilience, subjective well-being, stress level and coping methods perceived by elementary students. Master's Thesis, Yonsei University 

  28. Kim MS(1995) The relationship between elementry school students' social support and stress coping behavior. Master's Thesis, Honggik University 

  29. Kwon YA(2002) A relationship between father's rearing attitudes and their infant's emotional quotient. Master's Thesis, Kyeonggi Education University 

  30. Kwon JE(2002) The relation of ego-resilience, parent and peer attachment, and problem-solving. Master's Thesis, Ewha Women's University 

  31. Kwon JH(2007) A study on explanatroy variables of ego-resilience of children. Master's Thesis, Seoul Women's University 

  32. Kwon HJ(2011) The effects of mother's child-rearing attitude on children's ego-resilience : The moderating effects of children's behavior inhibition. Master's Thesis, Ulsan University 

  33. Kwon EK(2008) The relationship between parent's child-rearing attituds and child's self-resiliency. Master's Thesis, Daegu National University 

  34. Lee S, Choi JA(1996) A study on the children's self-esteem and the related variables such as children's sex, social class and perceived social support. J Sci Better Living 6, 1-8 

  35. Lee SY(1985) Effects of child-rearing attitudes on the delay gratification of children's needs. Master's Thesis, Ewha Woman's University 

  36. Lee EM(2001) The relationships between parent-child bonding relationship and children's ego-resiliency. Master's Thesis, Yeungnam University 

  37. Lee MS(1994) The effects of temperament and peersupport on the self-evaluation early adolescents. Doctoral's thesis, Sungshin Women's University 

  38. Lee WJ(2002) Resilience and protective factors in at-risk children. Korean Assoc Child Stud 

  39. Lee YJ(2004) Protective factors in resilient children. Master's Thesis, Yonsei University 

  40. Lerner RM(1986) Concepts and theories human development (2nd ed.). N.Y.: Random House 

  41. Lemer JV(1985) Temperament and elementary school children's actual and rated academic performance : A test of a 'goodness of fit' Model. Child Psychol Pschiatry 26(1), 125-136 

  42. Lim YJ(2003) The relationship between social support, self-efficacy and school-life adjustment of adolescents. Master's Thesis, Cheonbuk National University 

  43. Lim GY(2001a) Predictors of children's resilience: maternal depression, child's temperament and mother's satisfation with them. Master's Thesis, Sunshin Womans University 

  44. Lim HS(2001b) Child's sex temperament, mother's emotion regulation, and parenting as related to child's emotion regulation Master's Thesis, Ewha Womans University 

  45. Lim SJ(2003) A study on relationship among elementary school children's stress type, coping behavior and social support. Doctoral's Thesis, WonKwang University 

  46. Masten AS, Coatsworth DJ(1998) Competence, resilience, and psychopathplpgy. In D. Cicchetti & D. J. Cohen(Ed). Developmental Psychol 2, 715-752 

  47. Ministry of Health and Welfare Child Mental Health Screening Test 2006.08.03 

  48. Morris WN, Really NP(1987) Toward the selfregulation of mood: Theory and research. Motiv Emot 11, 215-249 

  49. Oh HJ(2008) Parent-child communication recognized by child and child's ego-resilience. Master's Thesis, Gyeong-in National University of Education 

  50. Park EH(1996) The relationships between ego-resiliency, iq and academic achievement. Master's Thesis, Chungnam National University 

  51. Park SY, Lee S(1988) Korean parents' child rearing attitudes perceived by their children : The influence of demographic variables. J Korean Child Stud 23(1), 143-156 

  52. Park SY, Lee S(1988) A preliminary study for the standardzation of the Korean maternal behavior inventory. J Korean Home Economics Assoc 28 (1), 141-156 

  53. Park JS(2009) The relationship of social support perceived by children and ego-rsilience. Master's Thesis, Inha University 

  54. Park JO (1985) A study to development a sale of social support. Master's Thesis, Yonsei University 

  55. Park HI(2000) Review on relationship between perceived social support and self-efficacy. Master's Thesis, Department of Liberal Education. Keimyung Collage 

  56. Shin YJ(2005) The study on relationships among parental child-rearing attitude, self-resilience and school adjustment of elementary school students. Master's Thesis, Gongju National University of Education 

  57. Song JY, Won HT(1988) The lnfluences of the social support on performances of dual task and anxiety in stressful situation. Korean J Clinical Psychol 7(1), 21-30 

  58. Supreme Prosecutor's Office Crime Analysis Meterial 2010.06.28 

  59. Werner EE(1984) Resilient children. Young Children 39, 68-72 

  60. Wyman PA, Cowen EL, Work WC, Hort-Meyers L, Magnus KB, Fagen DB(1999) Caregiving and developmental factors differentating toung at-risk urban children showing resilient versus stressaffected outcomes: a replication and extencion 

  61. Yun HH(1998) Development of prent form egoresilience scale. Master's Thesis, Busan University 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로