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NTIS 바로가기보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.7 no.3, 2013년, pp.45 - 55
김은숙 (고신대학교 대학원 보건과학과) , 조경원 (고신대학교 의료경영학과)
Cosmetic products are high value-added ones, and characterized by short life-cycles and income elasticity. Since most cosmetic products are procured through consults with salespersons, it is necessary to have detailed knowledge about basic cosmetics. In this paper, a possible relationship marketing ...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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기초화장품 판매원의 관계마케팅 요인과 관계품질이 관계성과에 미치는 영향을 분석한 결과를 통해 본 논문에서 시사하는 바는 무엇인가? | 첫째, 관계마케팅에 관한 많은 선행연구들이 비교적 구매빈도가 높은 제품을 그 연구대상으로 하였으며, 연구결과 또한 유사하다. 그러나 본 연구는 대표적인 고관여제품인 기초화장품을 대상으로함으로써, 주로 저관여제품을 대상으로 한 문혜정(2011)[9], 남현임(2005)[10], 오은영(2005)[11] 등의 선행연구들, 그리고 서비스를 대상으로 한 원윤경(1999)[12], 박영재(2004)[13], 송연숙(2008)[14], 김소연(2012)[15] 등의 선행연구들과 비교할 수 있는 토대를 마련하였다. 둘째, 본 연구는 현장실무 시 적용할 수 있는 연구모형의 개발에 초점을 두고 출발하였으므로 기초화장품 기업이나 판매현장에서 체계적 교육시스템을 구축할 수 있는 방안을 제시함으로써 연구결과의 실용성을 한층 높일 수 있다. 이는 설문과정에서 설문지에 표시한 연구결과의 확인을 원하는 경우 연락처를 남겨달라는 언급에 많은 응답자들이 연구결과의 통보를 희망하고 있다는 사실로도 확인할 수 있다. | |
관계마케팅이란 무엇인가? | 기존 마케팅이 제품의 질에 관심을 둔 마케팅이었다면, 관계마케팅은 기업의 거래당사자인 고객과 지속적으로 유대관계를 형성, 유지하고 대화하면서 관계를 강화하고 상호이익을 극대화할 수 있는 다양한 마케팅이다. Morgan 등(1994)은 관계마케팅을 모든 마케팅활동으로 설정하고 개발하여 교환관계를 성공적으로 유지하도록 하는 것이라 정의내리며, 성공적인 관계마케팅을 위해 신뢰와 몰입감을 핵심으로 보았다[6]. | |
화장품법 제 22조에 등장하는 화장품의 의미는 무엇인가? | 화장품이라 함은 인체를 청결히 하고 미화하여 매력을 더하며 용모를 밝게 변화시키거나 피부 및 모발의 건강을 유지 또는 증진하기 위하여 인체에 바르고 문지르거나 뿌리는 등 이와 유사한 방법으로 사용되는 물품으로써 인체에 대한 작용이 경미한 것을 의미한다(화장품법 제 22조). 이와 같이 화장품은 인체에 직접적으로 사용하는 제품이기 때문에 제품 및 판매원의 전문지식 등에 대한 신뢰가 재구매의도에 영향을 미치는 것으로 판단된다. |
E.H. Choi(2010), A Study on Consumer Perception in the Market of Premium Cosmetics, Master's thesis of JungAng University, pp.1-2.
W.H. Lee, W.S. Lee(2003), Cosmetics Buying Pattern of Korean and Thai College Female Students, Journal of Korean Beauty Society, Vol.9(3);109-119.
J.S. Choi(2003), Study on the Brand Image and Value Consciousness influenced on Purchasing Intention : a Focusing on Comparison with the Blue Jean between Korea and U.S.A, Master's thesis of DongA University, pp.1-45.
K.W. Cho(2010), Hospital Selection Factors and Degree of Satisfaction of Aesthetic Plastic Surgery Patients, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.4(2);97-106.
Morgan, R. M., and Hunt, D. S. (1994), The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing Journal of Marketing, Vol.58;20-38.
S.J. Bae(2006), Salesperson's Expertise, Brand Image, and Customization in Relationship Quality and Repurchase Intention : Focused on Car-sales Industry, Doctoral dissertation of KeiMyung University, pp.2-3, 7-10, 37-48.
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H.J. Moon(2011), The Level of Satisfaction and Brand Loyalty According to Brand Image in Low Price Cosmetics, Master's Thesis of InJe University, p.38.
N.H. Im(2005), A Study on Consumer Segmentation and Cosmetics Purchasing Behavior of Ultra Low-priced Cosmetic Brands, Master's thesis of SungKyunKwan University, pp.1-63.
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Y.K. Won(2000), A Study on the Relationship Marketing of Esthetics Services, Master's thesis of SookMyung University, pp.3-44.
Y.J. Park(2004), Beauty Service Quality and Relationship Marketing in Case of Male Consumer, Master's thesis of KyungPook National University, pp.1-67.
Y.S. Song(2008), Relationship among Internal Marketing, Internal Customers' Satisfaction, Service Quality, and Revisit Intention in the Beauty Service Company, Doctoral dissertation of Paichai University, pp.95-96.
S.Y. Kim(2012), A Study on Relationship Marketing Strategy for Small Size Skin Care Shop to lnduce Customer's Revisit, Master's thesis of Konkuk University, pp.2-34.
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