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[국내논문] 한국기업의 사회적 책임이 중국 소비자들의 한국제품에 대한 구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구
The Effect of Korean CSR in China on Chinese Consumers Purchase Intentions for Korean Products 원문보기

통상정보연구 = International commerce and information review, v.15 no.3, 2013년, pp.155 - 173  

정성훈 (동국대학교 경영관광대학 국제통상학전공) ,  김미정 (동국대학교 경영관광대학 국제통상학전공) ,  주여이 (동국대학교 대학원 국제비즈니스협동과정)

초록
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1990년대부터 기업의 사회적 책임 (CSR)은 기업과 연구자에게 많은 관심을 끌기 시작했다. 소비자의 구매 행동은 직접적으로 기업의 재무 성과뿐만 아니라 회사의 미래 발전과도 관련이 있다. 많은 CSR에 관한 기존의 연구는 주로 기업의 관점에 초점을 맞추고 있다. 이 논문은 소비자, 기업, 국가 세 가지 측면에서 기업의 사회적 책임구매 의도에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 본 연구는 중국에 있는 소비자의 구매 의도에 미치는 사회적 책임 활동의 영향을 분석하기 위해 삼성 브랜드를 이용하는 고객 및 이용할 의사가 있는 고객들을 대상으로 모집하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기업의 사회적 책임 활동이 기업-소비자 동일시에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 기업의 명성과 원산지 이미지에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 기업의 사회적 책임 활동과 구매의도 간의 관계에 대한 조절 변수들 중에 기업-소비자 동일시는 기업의 명성과 원산지 이미지 보다 더 중요한 조절변수로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Since the 1990s, Corporate Social Responsibility (CSR) issues have been attracting more and more attention from companies and researchers alike. The purchasing behavior of consumers is directly related to not only a company's financial performance, but also the future development of the company. Muc...

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AI 본문요약
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  • This study follows the definition of CSR by Mohr et al. (2001) who believed CSR as “a company’s commitment to minimizing or eliminating any harmful effects and maximizing its long run beneficial impact on society”.
  • H1: CSR will positively impact on consumer-company identification.
  • H2: CSR will positively impact on corporate reputation.
  • H3: CSR will positively impact on the country of origin image.
  • H4: Consumer-company identification will positively impact on corporate reputation.
  • H5: Consumer-company identification will positively impact on purchase intention.
  • H6: Corporate reputation will positively impact on purchase intention.
  • H7: Country of origin image will positively impact on corporate reputation.
  • H8: Country of origin image will positively impact on purchase intention.
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