최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.14 no.11, 2013년, pp.5549 - 5558
조승석 (건국대학교 사회복지학과) , 김희순 (숭실대학교 사회복지학과)
This study is aimed at qualitatively looking into multi-cultual family mothers' experiences in children's bilingual education. The subjects for the study were seven married immigrant Vietnamese women with elementary school children who have recently finished bilingual education. After recording thei...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
이중언어교육이란? | 다문화가정 자녀에 대한 언어교육은 기존의 일방적인 한국어 학습에서 어머니 나라의 말을 자녀가 함께 학습하는 양방으로 전환되고 있다. 이중언어교육은 두 개 이상의 언어를 구사할 수 있는 능력을 길러주는 교육으로[8], 소수 집단 학생들이 주류 언어및 고유 언어를 함께 활용하여 학습할 수 있도록 돕는 것으로 정의한다[9]. 다문화가정 자녀를 대상으로 하는 이중언어교육은 한국어와 부모 나라의 언어 구사능력을 길러주는 교육이다[10]. | |
결혼이주여성들의 한국생활 적응 가운데 가장 큰 어려움은? | 결혼이주여성들의 한국생활 적응 가운데 가장 큰 어려움은 한국어능력 부족으로 이로 인한 불안감은 심리적 위축과 자녀교육에 대한 자신감 부족으로 이어지고 있다[3]. 특히 자녀의 학교생활용어와 일상용어의 차이를 이해하지 못하는 이들의 한국어 이해 부족은 자녀교육의 효율성을 저해하고, 이로 인해 자녀가 어머니에게 보이는 무시와 불신은 자녀의 성장에 부정적인 영향을 미치게 된다[3]. | |
결혼이주여성들의 한국어능력 부족으로 인한 자녀교육에 대한 자신감 부족은 어떤 영향을 미치는가? | 결혼이주여성들의 한국생활 적응 가운데 가장 큰 어려움은 한국어능력 부족으로 이로 인한 불안감은 심리적 위축과 자녀교육에 대한 자신감 부족으로 이어지고 있다[3]. 특히 자녀의 학교생활용어와 일상용어의 차이를 이해하지 못하는 이들의 한국어 이해 부족은 자녀교육의 효율성을 저해하고, 이로 인해 자녀가 어머니에게 보이는 무시와 불신은 자녀의 성장에 부정적인 영향을 미치게 된다[3]. |
H. S. Kim, "Migrant Brides and Making of a Multi-cultural Society-Sociological Approach to Recent Discourse on Multi-cultural Korea", Korean Journal of Sociology, 42(2), pp.36-71, 2008.
T. W. Kim, "A Critical Review of Multi-culture Phenomenon on the Perspective of the Social Integration" The Institute for Korean Culture, 44, pp.389-423, 2010.
M. H. Kim, H. E. Shin, "Exploring Variables of Korean Language Education for Preschooler with Multi-cultural Family Background", Korean Association of Child Studies, 29(2), pp.155-176, 2008.
G. D. Kim, M. S. Park, "A Study on the Factors affecting the school adaptations of children from Multi-cultural families : Focusing on the Cheonan city and Asan city" Social Science Research, 48(1), pp.97-121, 2009
H. J. Shin, "A Study on Factors that Affect the Ego-identity of Children from Multi-cultural Families" Ewha Womans University master's thesis, 2007.
U. Ko, "The Criteria for Value & Empirical Meaning of Mother Tongue In Case of Parents of Bilingual Children", Journal of speech & hearing disorders, 15(3), pp.143-162, 2006.
Y. S. Hong, "(A) study on children's educational problem of multi-cultural family and it's implications", Gwangju National University of Education, Mater's thesis, 2007.
J. S. Hong, "Bilingual Education and the Problem of Foreign Language Education in Korea", English language education, 21, pp.79-100, 2000.
Bruce M. Mitchell, Robert E. Salsbury, Encyclopedia of Multi-cultural Education. p. 55, Greenwood Press(CT), 1999.
C. U. Park, Genesis of Multi-cultural Education, p. 256, Borderless village, 2009.
Ministry of Gender Equality & Family Republic of Korea, Multi-cultural Family Support Services, 2010.
S. H. Kwon, "Necessity of Bilingual Education and a Policy Suggestion", Korean language education research, 34, pp.57-115, 2009.
M. L. Jang, A Sourcebook of Bilingual studying support program for multicutural parents and child, Korean Educational Development Institute, 2010.
Y. B. Song, "A case study of bilingual education among the elementary multicultural students", Bilingualism, 43, pp.247-275, 2010.
I. S. Won, "Dual-language program for children of multicultural families and self-esteem effects on parent-child relationship", Childhood Education and Childcare, 16(1), pp.89-104, 2012.
J. L. Kwon, Understanding Multicultural Society, Asia-Pacific Centre of Education for International Understanding, p.308-332, 2008.
H. R. Park, S. K. Han, "Preference Survey of Bilingual Education for the Children of Multicultural Family", Language, Information and Lexicography, 26, pp.197-225, 2010.
J. Y. Bong, "(A)study on mother's child rearing in multi-cultural families and teacher's education for multi-cultural families", Sungshin Women's University, Doctor's thesis, 2011.
B. H. Nam, Y. N. Kim, "A Qualitative Study on the Experiences of Marriage Immigrant Women as School Parents", Youth Welfare Research, 14(4), pp.113-142, 2012.
S. Y. Lee, "A Study on the Current Situation and Needs of Bilingual education for Students of Multi-cultural Families Elementary Schools in Seoul", Bilingualism, 46, pp.216-235, 2011.
J. M. Hong, "Exploratory Research on Multi-cultural Bilingual Education", Journal of International Area Studies, 16(3), pp.279-302, 2012.
B. U. Kim, "Clarification of the Phenomenological Basic and Methodological Concepts and Searching for Alternative Methods for Improving Acceptability of Phenomenological Research Findings", Sociology of Education, 20(1), pp.25-44, 2010.
Y. H. Cho, Qualitative Research, p.37, Kyoyookbook, 1999.
Statistics Korea, Foreign Bride's Nationality, 2012.
Goldstein, L. S. Teaching with love: A feminist approach to early childhood Education, p. 156, New York: Peter Lang Publishing, 1998.
Creswell, J. W. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches, p.141, Hakjisa, 1998.
Lincoln, Y. S. and E. G. Guba, Naturalistic Inquiry. p.253-276, SAGE Publications, Inc. 2003.
N. Y. Choi, H. K. Woo, H. S. Jung, S. H. Yi, "Mothers' Parenting Stress in Multi-Cultural Families", Journal of Korean Home Management Association, 27(2), pp.255-268, 2009.
H. K. Woo, H. S. Joung, N. Y. Choi, S. H. Yi, G. Y. Lee, "Mothers' Korean Language Ability and Preschoolers' Language Development in Multi-cultural Families, Journal of Child Studies, 30(3), pp.23-36, 2009.
Y. H. Moon, E. M. Ahn, "The Influence of Bi-cultural Attributes of Children From Female Marriage Immigrants on School Adjustment-Focused on northern Cholla province Rural area", Journal of community welfare, 33, pp.47-68, 2010.
Petitto, L. A, Katerelos, M., Levy, B, Gauna, K, Tetreault, K., & Perraro, V. "Bilingual singed and spoken language acquisition from birth: Implingual language acquisition", Journal of Child Language, 28(2), pp.453-496, 2001.
S. Y. Lee, J. A. Choi, "A comparison study of parent and teacher ratings on protective factors and behavioral concerns of young children from multicultural families", Science Education Research, 43(3), pp.59-84, 2012.
Okita, Toshie. Invisible Work: Bilingualism, Language Choice and Childrearing in Intermarried Families. p.231-232 Amsterdam: John Benjamins. 2002.
M. J. Kim, M. K. Yoo, H. K. Lee, K. S. Chong, "Being "Korean" Wives: Dilemmas and Choices of Vietnamese and Filipino Migrants", Korean cultural anthropology, 39(1), 159-176, 2006.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.