The increasing cross-border mobility of dental school or dental hygiene students, educators, practitioners, programs and providers takes challenges for existing national quality assurance and accreditation frameworks and bodies, as well as for the systems for recognizing foreign qualifications. The ...
The increasing cross-border mobility of dental school or dental hygiene students, educators, practitioners, programs and providers takes challenges for existing national quality assurance and accreditation frameworks and bodies, as well as for the systems for recognizing foreign qualifications. The new dental hygiene accreditation system was introduced to encourage the improvement of dental hygiene programs, to ensure the quality of education and, most of all, to establish an internationally compatible system of evaluation and accreditation. The accreditation procedure takes 1 year to complete. The result of the accreditation is released after evaluation via self-study report, site visit, preliminary draft report, responses from the institution and the results from the conciliation and review committees. The result from the accreditation procedure is either 'accreditation' or 'no accreditation'. Accredited schools receive one of several statuses following the evaluation. These are next general review, interim report and interim visit or suspension. Dental healthcare quality is not improved instantaneously, but instead gradually through continuous communication within the dental field. For this accreditation system to be successful, the following are essential: the accreditation agency should adopt hygiene education accreditation; it needs to become financially independent and managed efficiently; the autonomy and regulations surrounding the system need to be balanced; the professionalism of the system is ensured; and the dental field which includes not only dental program, but also hygiene program, needs to play an active role in the operation of the system.
The increasing cross-border mobility of dental school or dental hygiene students, educators, practitioners, programs and providers takes challenges for existing national quality assurance and accreditation frameworks and bodies, as well as for the systems for recognizing foreign qualifications. The new dental hygiene accreditation system was introduced to encourage the improvement of dental hygiene programs, to ensure the quality of education and, most of all, to establish an internationally compatible system of evaluation and accreditation. The accreditation procedure takes 1 year to complete. The result of the accreditation is released after evaluation via self-study report, site visit, preliminary draft report, responses from the institution and the results from the conciliation and review committees. The result from the accreditation procedure is either 'accreditation' or 'no accreditation'. Accredited schools receive one of several statuses following the evaluation. These are next general review, interim report and interim visit or suspension. Dental healthcare quality is not improved instantaneously, but instead gradually through continuous communication within the dental field. For this accreditation system to be successful, the following are essential: the accreditation agency should adopt hygiene education accreditation; it needs to become financially independent and managed efficiently; the autonomy and regulations surrounding the system need to be balanced; the professionalism of the system is ensured; and the dental field which includes not only dental program, but also hygiene program, needs to play an active role in the operation of the system.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
치평원은 2년간의 예비평가를 거친 후 2009년부터 2012년까지 4년에 걸쳐 국내 11개 치과대학(원)의 치의학 교육프로그램에 대한 1주기 인증평가를 완료하였다. 1주기 인증평가를 바탕으로 새로운 치의학교육 인증평가제도가 국제적으로 호환 가능한 평가 및 인증 시스템을 구축하고, 치과진료의 질을 보장하며, 치과대학의 개선을 장려하기 위해 마련되었다. 그 외 보건의료계 평가기구로 간호교육평가원6) 은 간호전문직의 자율조정기구로서 사회가 요구하는 간호의 책무를 다할 수 있는 능력 있는 간호사 양성 및 간호서비스의 질적 보장을 목적으로 2004년 2월에 법인으로 설립되어 간호교육 기관 및 교육프로그램에 대한 인증평가를 수행하고 있고, 의학교육평가원7)은 2004년 2월에 법인으로 설립되어 의과대학 교육 평가인증을 위한 국제기준 준수 및 국제적 평가제도 도입 등의 활동을 수행하고 있다.
대학에서 제출한 자체평가보고서의 기술을 통해 교육목적 달성에 적합한 제도를 갖추고 합리적이며 타당하게 운영하고 있는지를 평가한다.
13). 따라서 본 연구의 목적은 평가인증제의 해외사례와 국내 평가기관의 현황을 살피고 분석하여 치위생학 평가인증제의 발전의 필요성에 대해 기술하고자 한다.
또한 인증을 위한 평가의 목적은 평가를 통해 인증 혹은 불인증으로 판정한 결과에 목적을 두지 않고 교육의 질적 수준을 일정한 수준 이상으로 격상하고 유지, 개선하기 위한 수단으로 사용된다. 따라서 이 제도는 평가인증기관에서 만든 인증기준(standards)을 사용하여 자체 평가(self-review)와 동료평가를 통해 각자가 평등하게 책임을 지는 합의 절차를 거쳐 프로그램의 지속적인 질 개선(Continuing Quality Improvement) 과정이 이루어지도록 하는 것이다. 또한 평가인증기관으로부터 인증을 받게 되면 인증받은 대학의 졸업생은 직무에 필요한 역량을 성취하였음을 공개적으로 보장(Competency-based Assurance) 받게 된다2).
이를 위해서는 먼저 역량중심 인증체제를 구축하여 평가기준을 만들고 어떤 절차와 방법으로 평가하였는지를 살펴볼 필요가 있다. 여기서는 치의학교육 기관의 교육여건과 교육과정의 질적 수준을 고르게 향상시키고 치의학교육의 질 관리와 보장을 위해 노력한 치의학교육평가원에 관하여 살펴보면서 치위생 교육 평가인증제도의 현황 및 발전방향을 모색해 보고자 한다.
이 인증제도의 성공을 위해서 국내외 인증 기구의 인증기준 변화 동향을 파악하고 구성원의 요구와 전문 학회 의견을 수렴하여 국제적 동등성을 보장하는 인증기준 제정과 공표를 통해 효과적인 인증활동을 경험하고 정착시켜야 한다. 치위생학 교육, 연구의 활성화 및 치평원을 비롯한 국내 인증평가원들과의 정보 교류를 통해 교육의 질 개선을 위한 인프라를 구축하여 한다. 인증 프로그램에 대한 사회적 홍보와 졸업생에 대한 혜택과 사회적 지원을 증대하고 국가 간 치과위생사 교류에서도 혜택을 부여할 필요가 있다.
제안 방법
평가대상이 되는 대학이 주체가 되어 자신의 교육 프로그램을 평가하며 인증평가 시행 절차 중 가장 중요하고 핵심적인 활동으로 재정, 행정실태 및 향후 발전계획부터 교육, 연구, 사회봉사 등의 영역에 이르기까지 전 영역을 심층적으로 분석, 평가한다.
서면평가는 대학에서 작성한 자체평가보고서 및 첨부자료를 면밀하게 검토하는 과정으로 많은 시간과 노력을 투입하는 매우 중요한 과정이다. 평가자는 서면평가를 통해 각 대학의 전반적인 현황 및 항목별 현황을 충분히 파악하고 추가로 확인할 자료를 확인한다. 평가항목에 대한 평가결과를 평가 근거와 함께 기록으로 제시하여야 하며 제시된 자료가 미흡할 경우 방문평가 시 확인할 수 있도록 요청할 수 있다.
성능/효과
평가결과는 객관적인 진단과 점검을 통해 교육부의 대학 지원의 근거로 활용될 수 있으며 평가 지표와 연계하여 각 대학의 발전계획을 견인할 수 있다. 최종 평가 분석 결과를 구성원들과 공유함으로써 평가의 효과성을 극대화할 수 있고 평가결과를 토대로 우수대학임을 홍보를 할 수 있다.
후속연구
재정 자립, 조직의 효율적 운영, 평가절차 및 평가결과에 대한 신뢰도 확보, 공인된 평가⋅인증기관으로서뿐만 아니라 국제적인 평가기구로서의 경쟁력 또한 확보하여야한다. 국제 치의학교육 활동 강화를 위해 치평원과 협력하여 치의학과 치위생학 인증평가를 같이 운영하고 있는 미국CODA, 영국GDC, 캐나다CDC, 호주ADC 등 해외 인증 평가기구와의 교류 확대 및 ISDR국제기구 회원국 대표로서의 지위를 확보하여야 할 것이다.
이러한 노력을 통해 치위생학 평가인증제의 발전을 이룬다면 국가적으로 치위생학교육의 표준화를 이룩하고, 교육의 질적인 향상을 위한 평가기준과 준거를 개발하여 교육의 수월성을 이룩하며, 치위생(학)과 스스로 자체평가를 통해 대학의 장점과 가치를 발견하고 단점을 개선하도록 하며, 끝으로 치위생학 교육여건과 교육과정 개선을 위한 조언과 협력을 제공하여 치위생학 교육기관의 다양화, 특성화, 효율화를 이룩함으로써 치과위생사를 양성하는 치위생(학) 교육과정이 국내외적으로 역량을 갖춘 치과위생사를 양성하고 있다는 것을 확인시켜 주게 될 것이다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
동료평가은 어떤 평가인가?
치위생 교육평가인증제란 교육과정을 이수한 자가 국가 면허를 취득한 후 실무현장에서 대상자에게 직접 치과의료 직무를 수행할 때 전문직으로서의 실무 역량을 키우는 표준 교육과정과 이를 지원하는 운영체계에 대한 질 보장을 공식적으로 확인하는 제도적 장치이다. 교육 프로그램을 대상으로 하는 인증평가는 관련 평가기관이 주관이 되어 상호 동등한 입장과 지위에서 평가하는 동료평가(peer assessment)방식으로 교육의 질에 대한 사회적 공신력을 부여하는 전문적인 평가활동이다1). 또한 인증을 위한 평가의 목적은 평가를 통해 인증 혹은 불인증으로 판정한 결과에 목적을 두지 않고 교육의 질적 수준을 일정한 수준 이상으로 격상하고 유지, 개선하기 위한 수단으로 사용된다.
치위생 교육평가인증제는 무엇인가?
치위생 교육평가인증제란 교육과정을 이수한 자가 국가 면허를 취득한 후 실무현장에서 대상자에게 직접 치과의료 직무를 수행할 때 전문직으로서의 실무 역량을 키우는 표준 교육과정과 이를 지원하는 운영체계에 대한 질 보장을 공식적으로 확인하는 제도적 장치이다. 교육 프로그램을 대상으로 하는 인증평가는 관련 평가기관이 주관이 되어 상호 동등한 입장과 지위에서 평가하는 동료평가(peer assessment)방식으로 교육의 질에 대한 사회적 공신력을 부여하는 전문적인 평가활동이다1).
교육 프로그램을 대상으로 하는 인증평가는 어떤 과정이 이루어지도록 한 것인가?
또한 인증을 위한 평가의 목적은 평가를 통해 인증 혹은 불인증으로 판정한 결과에 목적을 두지 않고 교육의 질적 수준을 일정한 수준 이상으로 격상하고 유지, 개선하기 위한 수단으로 사용된다. 따라서 이 제도는 평가인증기관에서 만든 인증기준(standards)을 사용하여 자체 평가(self-review)와 동료평가를 통해 각자가 평등하게 책임을 지는 합의 절차를 거쳐 프로그램의 지속적인 질 개선(Continuing Quality Improvement) 과정이 이루어지도록 하는 것이다. 또한 평가인증기관으로부터 인증을 받게 되면 인증받은 대학의 졸업생은 직무에 필요한 역량을 성취하였음을 공개적으로 보장(Competency-based Assurance) 받게 된다2).
참고문헌 (18)
Bandaranayake RC. Editorial. Institutional accreditation: a long overdue process. Bulletin of the Kuwait institute for medical specialization 2007; 6: 51-4.
Chang HS, Lee SH. Establishment, present condition, and developmental direction of the new korean healthcare accreditation system. J Korean Med Sci 2012; 27: S61-9.
Korean law center. the law, higher education act section 2 of Article 11[Internet]. [cited 2014 Aug 18]. Available from: http://www.law.go.kr/lsSc.do?menuId0&subMenu1&query%EA%B3%A0%EB%93%B1%EA%B5%90%EC%9C%A1%EB%B2%95%20%EC%A0%9C2%EC%A1% B0#liBgcolor0.
Korean law center. the law, medical service act Article 5[Internet]. [cited 2014 Aug 18]. Available from: http://www.law.go.kr/lsSc.do?menuId0&subMenu1&query%EC%9D%98%EB%A3%8C%EB%B2%95#liBgcolor6.
Korean Institute of Dental Education and Evaluation. Accreditation[Internet]. [cited 2014 Aug 18]. Available from: http://www.kidee.org.
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Nursing Education Accredication[Internet]. [cited 2014 Aug 18]. Available from: http://www.kabon.or.kr.
Korean Institute of Medical Education and Evaluation. Medical Education Accreditation[Internet]. [cited 2014 Aug 18]. Available from: http://www.kimee.or.kr/new2009.
Institute of Korean Medicine Education & Evaluation. Accreditation[Internet]. [cited 2014 Aug 18]. Available from: http://www.ikmee.or.kr.
George DK, Peter TE. The state of learning outcomes assessment in the United States. Higher Education management and Policy 2010; 22(1): 9-28.
Korean Council for University Education. Handbook on Evaluation in Korean Higher Education. Korean Council for University Education 2014; 51-79.
Shin JW, Kim YS. The present condition, and developmental direction of the korean dental(hygiene) education accreditation system. Abstract of the 36th general academic symposium of korean dental hygiene 2014; 61-5.
Won BY, Jang GW, Hwang MY, Kim SA, Jang JH. Development of Korean standard dental hygiene curriculum proposal. J Korean Soc Dent Hyg 2013; 13(1): 1-12.
Won BY, Hwang MY, Chun SY. The actual condition of operating dental hygiene curriculum between Korea and America. J Korean Soc Dent Hyg 2010; 10(6): 1061-71.
Eaton JS. An overview of U.S. accreditation. Council for Higher Education Acceditation. 2011.
South East Asia Association for Dental Education (SEAADE). About us, Objectives[Internet]. [cited 2014 Aug 18]. Available from: http://www.seaade.org/.
Commission on Dental Accreditation(CODA). Accreditation [Internet]. [cited 2014 Aug 18]. Available from: http://www.ada.org/coda.
International Society of Dental Regulators(ISDR). Events, 2nd International Conference, Overview[internet]. [cited 2014 Aug 18]. Available from: http://isdronline.org/.
KIDEE. The Development of standards for dental education accreditation. Kor J Dent Educ 2009; 2(1): 5-23.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.