최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기간호행정학회지 = Journal of Korean academy of nursing administration, v.20 no.5, 2014년, pp.567 - 575
Purpose: This study was performed to investigate the effects of a blended learning program on ethical values in undergraduate nursing students. Methods: This study was a one group pretest-posttest design. Seventy-one undergraduate nursing students who were taking a nursing ethics course at K Univers...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호윤리란 무엇인가? | 특히 간호사는 인간의 존엄성을 근본이념으로 하여 대상자의 건강을 유지 ‧ 증진하고 생명을 돌보는 전문직으로서 윤리적 직업의식을 갖추어야 한다. 간호윤리는 간호사로서 마땅히 지켜야 할 도리나 의무를 실천하는 것이다. 이에 대해 간호계에서는 나이팅게일 선서문, 간호사 윤리강령, 윤리선언 및 윤리지침 등을 통해 간호전문직에서의 간호윤리의 중요성 및 윤리적 가치관을 강조하고 있다[1,2]. | |
간호계에서는 간호전문직에서의 간호윤리의 중요성 및 윤리적 가치관을 어떻게 강조하고 있는가? | 간호윤리는 간호사로서 마땅히 지켜야 할 도리나 의무를 실천하는 것이다. 이에 대해 간호계에서는 나이팅게일 선서문, 간호사 윤리강령, 윤리선언 및 윤리지침 등을 통해 간호전문직에서의 간호윤리의 중요성 및 윤리적 가치관을 강조하고 있다[1,2]. 실제로 간호사들이 간호현장에서 간호윤리를 적절하게 준수하기 위해서는 윤리적 딜레마를 식별할 수 있는 윤리적 가치관이 형성되어야 한다[3-6]. | |
간호학생들의 바람직한 간호윤리관 확립을 위한 적절한 교육방법이 적용될 필요가 있는 이유는 무엇인가? | 그러나 우리나라 간호윤리 교육은 일부대학의 경우 별도의 교과목으로 개설하는 경우도 있으나 간호학개론 또는 간호관리학 교과목에서 일부 시간을 할애하여 다루고 있다[8,9]. 또한 윤리교육은 실제 사례를 통한 질문과 탐구 학습을 장려하고 가치의 문제에 초점을 두고 숙고하게 하기보다는 기존의 검증된 지식이나 기술을 믿고 따르도록 강조하는 주입식 교육 방식으로 인해 학생들의 창의력이나 도덕발달을 억제하는 경향이 있는 것으로 보고되고 있다[9,10]. 그러므로 간호학생들의 바람직한 간호윤리관 확립을 위한 적절한 교육방법이 적용될 필요가 있겠다. |
Lee MA. Nursing Ethics. In: Go MS, Kim TS, Min S, Park JS, Yeom YH, Yun SH, Lee MA, Jung M, Hong EY, editors. Instruction to nursing. 3rd ed. Paju: Soomoonsa; 2011. p. 347-517.
Numminen OH, Leino-Kilpi H, Van Der Arend A, Katajisto J. Nursing students and teaching of codes of ethics: An empirical research study: Original Article. International Nursing Review. 2009;56(4):483-490. http://dx.doi.org/10.1111/j.1466-7657.2009.00748.x
Doane GH. In the spirit of creativity: The learning and teaching of ethics in nursing. Journal of Advanced Nursing. 2002;39 (6):521-528.
Kelly B. Professional ethics as perceived by American nursing undergraduates. Journal of Advanced Nursing. 1992;17(1):10-15.
Lin CF, Lu MS, Chung CC, Yang CM. A comparison of problem-based learning and conventional teaching in nursing ethics education. Nursing Ethics. 2010;17(3):373-382. http://dx.doi.org/10.1177/0969733009355380
Hsu LL. Blended learning in ethics education: A survey of nursing students. Nursing Ethics. 2011;18(3):418-430. http://dx.doi.org/10.1177/0969733011398097
Lee MA. A study of an effect of ethics education being provided to nursing students: Using the DIT (Defining Issues Test). Journal of Korean Academy of Nursing Administration 2008; 14(1):26-34.
Yoo MS, Shon KC. Effects of nursing ethics education on biomedical ethics awareness, moral sensitivity and moral Judgment of nursing students. The Journal of Korean Biomedical Ethics. 2012;12(2):61-76.
Hsu LL, Hsieh SI. Factors associated with learning outcome of BSN in a blended learning environment. Contemporary Nurse. 2011;38(1-2):24-34. http://dx.doi.org/10.5172/conu.2011.38.1-2.24
Gagnon MP, Gagnon J, Desmartis M, Njoya M. The impact of blended teaching on knowledge, satisfaction, and self-directed learning in nursing undergraduates: A randomized, controlled trial. Nursing Education Perspectives. 2013;34(6):377-382.
Myers CR, Mixer SJ, Wyatt TH, Paulus TM, Lee DS. Making the move to blended learning: Reflections on a faculty development program. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2011;8(1):1-17. http://dx.doi.org/10.2202/1548-923X.2243
Hsu LL, Hsieh SI. Effects of a blended learning module on selfreported learning performances in baccalaureate nursing students. Journal of Advanced Nursing. 2011;67(11):2435-2444. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2648.2011.05684.x
Faul F, Erdfelder E, Buchner A, Lang AG. Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods. 2009;41(4):1149-1160. http://dx.doi.org/10.3758/brm.41.4.1149
Lee YS. A study of the ethical values of Korean nurses. Kanho Hakhoe Chi. 1990;20(2):249-270.
Choi YR. A comparison of the nursing ethical values between clinical nurses and nursing students [master's thesis]. Junju: Chonbuk National University; 2001.
Kim SS. The blended learning in school education [Internet]. 2005. [cited 2014 July 12]. Available from: http://ttis.edunet4u.net/edutts/download/fileA?data_cdh26 &seq1
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Nurses' core competencies and nursing education learning outcomes [Internet]. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education; 2012. [cited 2014 September 10]. Available from: http://kabon.or.kr/HyAdmin/upload/goodFile/12012112713 2143.pdf
Hickman SE, Wocial LD. Team-based learning and ethics education in nursing. Journal of Nursing Education. 2013;52(12): 696-700. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20131121-01
Rowe M, Frantz J, Bozalek V. The role of blended learning in the clinical education of healthcare students: A systematic review. Medical Teacher. 2012;34(4):e216-e221. http://dx.doi.org/10.3109/0142159X.2012.642831
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.