$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

취학 전후 가정문해환경이 초등학교 1학년 아동의 언어수행능력 및 학교적응에 미치는 영향
The effects of home literacy environment during the preschool period on first grader's language performance and school adjustment 원문보기

한국생활과학회지 = Korean journal of human ecology, v.23 no.6, 2014년, pp.969 - 980  

김명순 (연세대학교 일반대학원 아동가족학과) ,  김지연 (연세대학교 일반대학원 아동가족학과) ,  박영림 (연세대학교 일반대학원 아동가족학과) ,  이영신 (연세대학교 일반대학원 아동가족학과) ,  신보원 (연세대학교 일반대학원 아동가족학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper reports on a study that examined the longitudinal and concurrent effects of the home literacy environment(HLE) on first grade language performance, and the effect of language performance on school adjustment. Study subjects were 469 first graders of 6 elementary schools. The parents' and ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구에서 잠재변인인 학교생활 적응에 대하여 측정 변인들이 잠재변인을 유의하게 측정하고 있는 지를 알아보기 위하여 확인적 요인분석을 하였다. 측정구조에 대한 분석결과, CFI는 .
  • 아동의 초기 학교생활 적응은 이후의 학교 적응 및 졸업 후 사회에서의 성공적인 적응 등에 지속적인 영향을 미칠 가능성이 있다는 점을 고려할 때(Bates & Vandenbelt, 2000), 학교 적응에 영향을 미치는 변인들을 파악하여 초기에 이를 지원하는 노력이 필요하다. 이에 본 연구에서는 선행연구결과에 기초하여 가정문해 환경 및 아동의 언어수행능력을 관련 변인으로 정하고, 가정문해환경의 지속성과 취학 전과 취학 후 가정문해 환경이 아동의 언어수행능력에 미치는 영향, 그리고 아동의 언어수행능력이 이들의 학교생활 적응에 미치는 영향에 대해 살펴보고자 다음과 같은 가설을 설정하였다.
  • 따라서 가정문해환경과 아동의 언어수행능력, 초기 학교생활 적응의 세 변인간에 관련성이 있음을 유추할 수 있다. 이에 본 연구에서는 초등학교 1학년 아동들의 취학 전후의 가정문해환경을 조사하여 가정문해환경의 지속성에 대해 탐색하고, 취학 전후의 가정문해환경이 아동의 언어수행능력과 학교생활적응에 어떠한 경로로 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 연구를 통해 얻은 결과를 중심으로 논의하면 다음과 같다.

가설 설정

  • <가설 5> 초등학교 1학년 아동의 언어수행능력은 학교생활 적응에 영향을 미칠 것이다.
  • <가설 3> 취학 전 가정문해환경은 취학 후 가정문해환경에 영향을 미칠 것이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
학교 적응의 의미는 무엇인가? 학교 적응은 아동이 자신을 둘러싼 학교 환경과 상호작용을 하면서 조화를 이루고 학업 및 다양한 활동에 능동적으로 참여하며 다른 학교 구성원과 성공적인 관계를 형성하는 것을 의미하며(Ladd et al. 1996), 아동들이 학교에서 경험하는 세계와 학교에서 만나는 다른 사람과 형성하는 관계라고도 할 수 있다(Kim, 2011).
아동에게 초등학교는 어떤 공간인가? , 1995). 아동에게 초등학교는 사회의 한 구성원이 되기 위한 과정을 시작하는 공간으로, 초등학교에서의 적응은 청소년기나 성인기 삶의 적응에 기본적인 토대가 된다(Bagwell et al., 1998).
아동은 초등학교에 입학하면서 많은 변화를 경험하게 되는 이유는 무엇인가? 아동은 초등학교에 입학하면서 많은 변화를 경험하게 된다. 허용적인 분위기의 가정이나 어린이집, 유치원을 떠나 집단생활과 규칙이 강조되는 초등학교 생활에 적응해 나가야 하는 시기이기 때문이다(Kim, 2004; Park, 2002; Rhee et al., 1995).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (65)

  1. Adams, J. W., Snowling, M. J., Hennessy, S. M., & Kind, P. (1999). Problems of behaviour, reading, and arithmetic: Assessments of comorbidity using the Strengths and Difficulties Questionnaire. British Journal of Educational Psychology, 69, 571-585. 

  2. Anbar, A. (1986). Reading acquisition of preschool children without systematic instruction. Early Childhood Research Quarterly, 1(1), 69-83. 

  3. Bagwell, G. L., Newcomb, A. F., & Bukowski, W. M. (1998). Preadolescent of adult adjustment. Child Development, 69(1), 140-153. 

  4. Bates, L. T., & Vandenbelt, M. (2000). Factors related to successful outcome among preschool children born to low-income adolescent mother. Jouranl of Marriage and the Family, 62(1), 133-147. 

  5. Bradley, R. H., Caldwell, B. M., & Rock, S. L. (1988). Home environment and school performance: A ten-year follow-up and examination of three models of environmental action. Child Development, 59, 852-867. 

  6. Brody, G. H., Murry, V. M., Kim, S., & Brown, A. C. (2002). Longitudinal pathways to competence and psychological adjustment among african American children living in rural single-parent households. Child Development, 73(5), 1505-1516. 

  7. Burgess, S. R., Hecht, S. A., & Lonigan, C. J. (2002). Relations of the home literacy environment(HLE) to the development of reading-related abilities: A one-year longitudinal study. Reading Research Quarterly, 37(4), 408-426. 

  8. Bus, A. G., Van IJzendoorn, M. H., & Pellegrini, A. D. (1995). Joint book reading makes for success in learning to read: A Meta-Analysis on intergenerational transmission of literacy. Review of Educational Research, 65(1), 1-21. 

  9. Christian, K., Morrison, K. J., & Bryant, F. B. (1998). Predicting kindergarten academic skills: Interactions among child care, maternal education, and family literacy environments. Early Childhood Research Quarterly, 13(2), 501-521. 

  10. Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D., & York, R. L. (1966). Equality of educational opportunity. Wachington. D. C.: Government Printing Office. 

  11. Connell, J. P., Spencer, M. B., & Aber, J. L. (1994). Educational risk and resilience in African-American youth: Context, self, action, and outcomes in school. Child Development, 65, 493-506. 

  12. Corcoran, N., & Diane, E. (1990). The effects of four approaches to group storybook reading in kindergarten on story comprehension, story structure knowledge, and concepts about print. Unpublished doctoral dissertation, University of Minnesota. 

  13. DeBarshe, B. D. (1992). Early language and literacy activities in the home. US Department of Education Field Initiated Studies Program(Eric document service, ED 351 406) 

  14. Dockett, S. & Perry, B. (1999). Starting school: What do the children say? Early Child Development and Care, 159(1), 107-119. 

  15. Jackson, P. W. (1968). Life in classroom. New York: Holt, Rinehart and Winston. 

  16. Jang, M. (2000). The relation between recognized social support and recollected parental child rearing strategies. National Youth Policy Institute. 

  17. Ju. S., & Park. G. (1999). First child goes to school. Seoul: Bori. 

  18. Jung. G. (1993). A study about literacy development of child. The Journal of Kyungbuk National College. 249-268. 

  19. Jung. J. (2004). Relationships between home literacy environment and children's print concepts. Unpublished master's dissertation, Yonsei University, Seoul, Korea. 

  20. Kang, J. (1986). A Study on causal relation of educational environments to affective trains. Collection of dissertations, 27, 13-52. 

  21. Kim, S. (2011). The influences of educational experience before entering elementary school and academic practice during elementary years on elementary schooler's school adjustment. Korean Child and Youth Panel Research Symposium, 335-347. 

  22. Kim, H. (2011). Identifying factors associated with school adjustment: A comparative study of poor and non-poor children. Journal of School Social Work, 20, 1-22. 

  23. Kim, J., Nam, S., & Choi, S. (2010). The effects of parental discipline styles on adolescent hostility-focusing on the mediating effect of the parent-child relationship. Journal of the Korean Family Welfare Association, 15(3), 121-147. 

  24. Kim, K. (2009). The influences of the home and the classroom literacy environment on preschool children's story comprehension. Unpublished doctoral dissertation, Yonsei University, Seoul, Korea. 

  25. Kim, M., & Kwon, H. (2002). The Differences in Attitudes toward children's Emergent Literacy between Mothers and fathers and Their-Home Literacy Environments. Journal of the Korean Home Economics Association, 40(1), 147-162. 

  26. Kim, Y. (2009). The effects of parenting behavior and abuse experience in childhood and temperaments on problem behavior perceived by undergraduates. Journal of the Korean Home Management Association, 27(4), 161-175. 

  27. Kim. C. (2004). A plan for connecting the mathematics education between kindergarten and elementary lower grades. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 9(4), 317-337. 

  28. Kim. S., & An. S. (2006). Relationships between learning-related social skills, early school adjustment and academic achievement of first-grade children. Korean Journal of Child Studies, 27(6), 183-197. 

  29. Kim. S., & Kwak. K. (2010). The investigation on the school adjustment of the children in the first grade: short-term and longitudinal approach. The Korean Journal of Developmental Psychology, 23(2), 19-37. 

  30. Klein, R. B. (1998). Principles and practices of structural equation modeling. New York: The Guilford Press. 

  31. Ladd, G. W., Kochenderfer, B. J., & Coleman, C. C. (1996). Friendship quality as a predictor 7 of young children's early school adjustment? Child Development, 67(3), 1103-1118. 

  32. Lauritzen, P. (1992). Facilitating integrated teaching and learning in the preschool setting: A process approach. Early Childhood Research Quarterly, 7, 531-550. 

  33. Lazar, I., & Darlington, R. (1982). Lasting effects of early education: A report from the Consortium for Longitudinal Studies. Monographs of the Society for Research in Child Development, 47(2-3, Serial No. 195). 

  34. Lee, K., Sung, M., & Chang, Y. (2008). The effects of home literacy environments on preschoolers' vocabulary and reading skills. Journal of the Korean Home Economics Association, 46(10), 97-106. 

  35. Logan, S., & Johnston, R. (2009). Gender differences in reading ability and attitudes: Examining where these differences lie. Journal of Research in Reading, 32(2), 199-214. 

  36. Masten, A. S., Garmezy, N., Tellegen, A., Pellegrini, D. S., Larkin, K., & Larsen, A. (1988). Competence and stress in school children: The moderating effects of individual and family qualities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 29, 745-764. 

  37. Maatta, S., Nurmi, J. E., & Stattin, H. (2007). Achievement Orientations, School Adjustment, and Well-being: A Longitudinal Study. Journal of Research on Adolescence, 17(4), 789-812. 

  38. McGee, L. M., & Richgels, D. J. (1996). Literacy's beginnings: Supporting young readers and writers (2nd ed.). Boston: Allyn and Bacon. 

  39. Miles, B. S., & Stipek, D. (2006). Contemporaneous and longitudinal associations between social behavior and literacy achievement in a sample of low-income elementary school children. Child Development, 77(1), 103-117. 

  40. Molfese, V. J., Modglin, A., & Molfese, D. L. (2003). The role of environment in the development of reading skills: A longitudinal study of preschool and school-age measures. Journal of Learning Disabilities, 36(1), 59-67. 

  41. NICHD Early Child Care Research Network (2000). The relation of child care cognitive and language development. Child Development, 71(4), 958-978. 

  42. Ortiz, M., Folsom, J. S., Otaiba, S. A., Greulich, L., Thomas-Tate, S., & Connor, C. M. (2012). The componential model of reading: predicting first grade reading performance of culturally diverse students from ecological, psychological, and cognitive factors assessed at kindergarten entry. Journal of Learning Disabilities, 45(5), 406-417. 

  43. Park, C., & Kim, G. (2008). The development and validity of the Home Literacy Environment Rating Scale. Journal of the Korean Home Economics Association, 46(9), 87-97. 

  44. Park. H. (2002). The recognition of the class teacher about the stress of school life for the elementary school students of first grade. Unpublished Master's dissertation, Ewha Woman's University, Seoul, Korea. 

  45. Phillips, B. M., & Lonigan, C. J. (2009). Variations in the home literacy environment of preschool children: A Cluster Analytic Approach. Scientific Studies of Reading, 13(2), 146-174. 

  46. Resnick, D. P., & Resnick, L. B. (1977). The nature of literacy: Historical explanation. Harvard Educational Review, 47, 3700-385. 

  47. Reynolds, A. J. (1991). Early schooling of children at risk. American Educational Research Journal, 28, 392-422. 

  48. Reynolds, A. J., & Bezruczko, N. (1993). Early schooling of children at risk through fourth grade. Merrill-Palmer Quarterly, 39, 457-480. 

  49. Rhee. H. (2005). 365 days of first-grade children. Seoul : Yedam. 

  50. Rhee, U., Lee J., Kim, M., & Jun H. (2010). A longitudinal study on early school adjustment and the academic performance of children in low-income families. Korean Journal of Child Studies, 31(1), 65-82. 

  51. Rhee. W., Park. C., & Lee, D. (1995). Development an integrated program for the first grade in the primary school. The Journal of the Research institute of Korean Education, 10, 63-89. 

  52. Rutter, M., Tizard, J., & Whitmore, E.(Eds). (1970). Education, health and behaviour. London: Longman. 

  53. Scarborough, H. S., & Dobrich, W. (1994). On the efficacy of reading to preschoolers. Developmental Review, 14(3), 245-302. 

  54. Schweinhart, L. J., Montie, J., Xiang, Z., Barnett, W. S., Belfield, C. R., & Nores, M. (2005). Lifetime effects: The HighScope Perry Preschool study through age 40. (Monographs of the HighScope Educational Research Foundation, 14). Ypsilanti, MI: HighScope Press. 

  55. Senechal, M. (2006). Testing the home literacy model: Parent involvement in kindergarten is differentially related to grade 4 reading comprehension, fluency, spelling, and reading for pleasure, Scientific Studies of Reading, 10(1), 59-87. 

  56. Shapiro, J. (1979). Investigation the home environment for its impact on children's reading. Paper presented at the Annual Convention of the International Reading Association, Atlanta, Georgia. 

  57. Shin, Y. (2010). A comparative study on linguistic traits in K-WISC-III, exactive functional test and sentence complete test among ADHD, maladjustment, and normal children. Journal of Emotional & Behaviroral Disorders, 26(2), 223-239. 

  58. Smith. F. (1977). Making sense of reading and of reading instruction. Harvard Educational Review, 47(3), 386-395. 

  59. Snow, C. E., Burns, M. S., & Griffin, P. (1998). Preventing reading difficulties in young children. New York: National Academy Press. 

  60. Son, S. (2005). Direct and indirect impact of family socioeconomic status on children's reading skills at kindergarten entry. Journal of the Korean Home Economics Association, 43(10), 39-53. 

  61. Stainthorp, R. & Hughes, D. (1999). Learning from children who read at an early age. London: Routledge. 

  62. Taylor, A. R., & Machida, S. (1996). Student-teacher relationships of Head Start children: Effects of child entry attributes and relationships to preschool adjustment. In S. H. Birch (Chair). Children's relationships with teachers. Symposium conducted at the meeting of the American Educational Research Association, New York. 

  63. Tencks, C. (1972). Inequality: A reassessment of the effect of family and schooling in America. New York, NY: Harper & Row. 

  64. Wells, G. (1985). Language development in the preschool years. New York, NY: Cambridge University Press. 

  65. Yoon, K. (2001). Longitudinal analysis of academic achievement decision structure. Education Theory and Practice, 11(1), 137-162. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로