Objectives : The aim of the study is to investigate anxiety, fatigue and stress of dental hygiene students in clinical practice and to improve the psychological support program. Methods : A self-reported questionnaire was filled out by 428 dental hygiene students in 4 universities in Gwagju and Jeon...
Objectives : The aim of the study is to investigate anxiety, fatigue and stress of dental hygiene students in clinical practice and to improve the psychological support program. Methods : A self-reported questionnaire was filled out by 428 dental hygiene students in 4 universities in Gwagju and Jeonnam. Data were analyzed for anxiety, stress and fatigue, general characteristics using SPSS 18.0 program for descriptive statistics, ANOVA, and correlation. Results : Saliva suction showed the most high score in treatment($mean{\pm}SD=2.92{\pm}1.13$) and was followed by children dental care($2.79{\pm}1.21$), preventive dental care($2.38{\pm}1.04$), maxillofacial radiology($2.35{\pm}1.15$). During the clinical practice, students felt uneasy when they stayed in relative home(p<0.05). Poor interpersonal relation(p<0.001), poor health condition(p<0.01), low satisfaction with major(p<0.01), the other cause of major choice(p<0.01) influenced on their stress. Satisfaction with major was closely related to clinical practice performance, anxiety, physical fatigue and mental fatigue. Conclusions : In order to reduce physical, mental, neuro sensory fatigue of students in clinical practice, it is recommended to reinforce the patient care etiquettes in curricula.
Objectives : The aim of the study is to investigate anxiety, fatigue and stress of dental hygiene students in clinical practice and to improve the psychological support program. Methods : A self-reported questionnaire was filled out by 428 dental hygiene students in 4 universities in Gwagju and Jeonnam. Data were analyzed for anxiety, stress and fatigue, general characteristics using SPSS 18.0 program for descriptive statistics, ANOVA, and correlation. Results : Saliva suction showed the most high score in treatment($mean{\pm}SD=2.92{\pm}1.13$) and was followed by children dental care($2.79{\pm}1.21$), preventive dental care($2.38{\pm}1.04$), maxillofacial radiology($2.35{\pm}1.15$). During the clinical practice, students felt uneasy when they stayed in relative home(p<0.05). Poor interpersonal relation(p<0.001), poor health condition(p<0.01), low satisfaction with major(p<0.01), the other cause of major choice(p<0.01) influenced on their stress. Satisfaction with major was closely related to clinical practice performance, anxiety, physical fatigue and mental fatigue. Conclusions : In order to reduce physical, mental, neuro sensory fatigue of students in clinical practice, it is recommended to reinforce the patient care etiquettes in curricula.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
학생들이 낯선 환경에 처음으로 대면하면서 두려움과 스트레스 육체 , 적 정신적 불안을 호소하는 등 심리적인 지지가 필요한 상황이 많이 발생되고 있다 따라서 본 연구에서는 임상실습시 . 겪게 되는 불안과 스트레스를 측정하여 교육과정 개선과 심리적 지지 프로그램을 개발하는데 기초자료로 사용하고자 실시하였다 본 연구에서 전공에 대한 만족도는 그저 그렇다 . ‘’라고 응답한 경우가 좋다라고 응답한 경우가 65.
본 연구는 치위생과 학생들이 교외 임상실습과정에서 느끼는 불안과 피로 및 진료분야 별 스트레스를 파악하여 교육과정 개선과 심리적 지지 프로그램을 개발하는데 기초자료로 사용하고자 실시하였다 광주 전남에 치위생과가 개설된 개 . 4대학의 학년 학생을 대상으로 자기 기입식의 설문조사를 3실시하여 부를 분석하였고 다음과 같은 결과를 얻었다 428 .
때 느끼는 심리적 변화와 어려움을 파악하고 임상과 연계하여 학교교육을 시행하며 심리적 안정을 도와주는 프로그램 , 을 개발하고 적용할 필요가 있다 따라서 치위생과 학생들의 . 불안과 피로 진료로 인한 어려움 때문에 생기는 스트레스를 , 파악하여 학교 교육과정 개선과 심리적지지 프로그램을 개발하는데 기초자료로 사용하고자 본 연구를 시행하였다.
제안 방법
로 피로자체는 질병은 아니지만 건강에 대한 장해를 가져오고 계속적인 피로는 지치게 하고 임상실 , 습의 목적을 달성하지 못하게 할 수 있다 본 연구에서 피로자 . 각증상의 설문은 박11)의 것을 사용하였고 신체피로 문항 10 , 정신피로 문항 신경감각피로 문항으로 구성되어있으며 10 , 10문항 중 피로정도를 역으로 묻는 문항 즉 번 번 번 번 2 , 5 , 8 , 10 , 11 , 15 , 16 , 19 , 20 . 번 번 번 번 번은 점수를 역으로 환산하였다‘ ’ 5 ‘ ’1 5 매우 그렇다에는 점부터 매우 그렇지 않다는 점까지 점 리커트 척도를 사용하였다 점수가 높을수록 피로가 높다는 .
조사대상자들에게 일반적인 특성으로 출신고 거주상태 , , 대인관계 건강상태 전공 만족도 최근 실습기관 치과의원 ,, , , 과 치과병원 실습기간의 적절성 진학이유 등을 조사하였다 , .
대상 데이터
∼문지는 부를 배부하여 인 부를 회수하였으며 그 470 95.7% 450 중 응답이 불성실한 부를 제외한 부를 분석하였다 22 428 .
본 연구는 광주 전남에 위치한 개 대학의 치위생과 학년 ·4 3학생을 대상으로 하였다 임상실습을 마친 치위생과 학생들 .
본 연구는 광주 전남에 위치한 개 대학의 치위생과 학년 ·4 3학생을 대상으로 하였다 임상실습을 마친 치위생과 학생들 . 에게 년 월 일 일까지 설문조사를 실시하였다 설 2013 6 3 21 . ∼문지는 부를 배부하여 인 부를 회수하였으며 그 470 95.
데이터처리
연구대상자의 일반적 특성을 얻기 위하여 빈도분석을 실시 하였고 진료 분야 별 스트레스를 알아보기 위하여 평균과 , 표준편차 일반적 특성에 따른 불안과 자각된 피로의 차이를 , 알아보기 위하여 와 일원배치분산분석 t-test (one-way ANOVA) , Scheffe . 을 시행하고 의 사후검정을 실시하였다 그리고 불안과 신체피로 정신피로 신경감각피로 및 전공만족 , , 도 임상실습만족도간의 상관관계를 구하였다 , .
연구대상자의 일반적 특성을 얻기 위하여 빈도분석을 실시 하였고 진료 분야 별 스트레스를 알아보기 위하여 평균과 , 표준편차 일반적 특성에 따른 불안과 자각된 피로의 차이를 , 알아보기 위하여 와 일원배치분산분석 t-test (one-way ANOVA) , Scheffe . 을 시행하고 의 사후검정을 실시하였다 그리고 불안과 신체피로 정신피로 신경감각피로 및 전공만족 , , 도 임상실습만족도간의 상관관계를 구하였다 , .
성능/효과
, , 불안은 신체적 피로 정신피로 신경감각피로와 양의 상관관계 즉 불안이 높을수록 신체적 정신적 신경감각피 , 로가 높아졌다 신체적 피로는 정신피로 신경감각 (p<0.001).
, , 불안은 신체피로 정신피로 신경감각피로와 양의 상관이 있었고 신체피로는 정신피로 및 신경 감각 (p<0.001), 피로와 양의 상관이 정신피로는 신경 감각적 피로 (p<0.001), 와 양의 상관이 존재하였다(p<0.001).
1. ‘ ’ 치위생과 학생들의 진료분야별 스트레스는 타액흡입 시가 로 가장 높았으며 소아치과 분야가 2.92±1.13 , ‘ ’2.79±1.21 , 로 그 다음이 었으며 스트레스가 낮았던 분야는 예방치과 분야로 였으며 구강 악안면 방 ‘ ’ 2.38±1.04 , ‘사선과 분야는 로 가장 낮았다 ’ 2.35±1.15 .
2. ‘ ’ 치위생과 학생들의 불안의 분포는 거주상태가 친지 댁인 경우 에서 대인관계가 나쁜 경우에 (p<0.05) , (p<0.001), 건강상태가 불량할수록 전공만족도가 낮을수 (p<0.01), 록 진학이유가 기타인 경우 에서 높았다 신체피로는 거주상태가 자취인 경우에서 .
3. (p<0.01), 전공만족도는 임상실습 만족도는 양의 상관이 불안 신체피로 정신피로와는 음의 유의한 상관이 있었 , , 다 임상실습 만족도는 불안 신체피로 정신피 (p<0.01).
도가 높을수록 임상실습만족도도 높았고 불안과 신 (p<0.01), 체피로 및 정신피로는 낮았다 임상실습만족도는 (p<0.01).
도가 많아 자신감이 있었기 때문일 것으로 보인다 전공만족 . 도와 임상실습 만족도는 양의 상관관계를 전공만족도와 불 , 안 신체피로 정신피로는 음의 상관이 있었다 즉 전공만족 ,, . 도가 높을수록 임상실습만족도도 높았고 불안과 신 (p<0.
불안 신체피로 신경감각피로와 음의 상관 즉 임상실습만족 , , 도가 높을수록 불안 신체피로 신경감각피로가 낮았다 , , (p<0.01).
만족도가 높은 집단에서 신체적 피로가 낮다는 결과는 이와 홍15)의 응급실 간호사 연구에서와 비슷한 결과를 나타냈다. 정신피로는 부모님 댁에 거주하는 경우 건강한 경우 전공만 , , 족도가 높은 경우에 낮았다 신경감각피로는 건강상태가 좋 . 은 경우에서 낮게 나타났다 임상실습 시 치위생과 학생의 .
좋음이라고 응답한 군에서 으로 가장 낮았다 건강상태가 불량인 군에서 으로 가장 높았고 양호인 ‘ ’ 3.30 , ‘ ’군에서 로 가장 낮아서 건강상태가 불량할수록 정신피로 2.47가 높아짐을 알 수 있었다 전공만족도에서 불만족 (p<0.001).
후속연구
본 연구는 광주와 전남지역에 있는 일부 치위생과 학생들만을 대상으로 한 자료이므로 연구의 결과를 전체 치위생과 학생들에게 적용하기에는 다소 무리가 있으며 불안이나 피 , 로를 측정하기 위하여서는 임상실습시작 초기에 측정하는 것이 바람직할 것으로 생각된다 앞으로 치위생과 학생들이 . 임상실습을 할 때 불안과 스트레스를 감소시키기 위한 교육이 필요하며 정확한 심리상태를 측정할 수 있는 도구의 개발 , 이 되어져야 할 것이다.
참고문헌 (17)
Lee SS, Cho MS. Teaching efficiency of clinical practice education for students in the department of dental hygiene. J Dent Hyg Sci 2010; 10(5): 403-9.
Park MY. Nursing student's stress and anger experience in the clinical setting. J Korean Nurs Educ 2001; 7(1): 7-21.
Nam YO, Jang JH, Kim SS. According to the clinical training, the study of stresses and coping ways of stress. J Korean Acad Dent Hyg Educ 2002; 2(2): 145-56.
Park HJ, Jang IS. Stress, depression, coping styles and satisfaction of clinical practice in nursing students. J Korean Nurs Educ 2010; 16(1): 14-23.
Park CJ. Nursing students anxiety level and perception of anxiety producing situations in the clinical setting. J Korean Nurs Educ 1997; 3: 34-45.
Jang SY, Kwon SB, Yang SK. A study on stress factors in dental hygienists caused by students in clinical practice by pattern of hospital. J Dent Hyg Sci 2012; 12(6): 682-8.
Park JR. Characteristics of junior students majoring in dental hygiene and their attitude on clinical training[Master's thesis]. Daegu: Univ. of Kyungpook National, 1991.
Spielberger CD. Anxiety: state trait process in C. Sarason ed. New York: John wiley and sons; 1972: 115-44.
Kim JT, Shin DG. A study on the standardization of STAI. Seoul: Choei Sin Eu Hak; 1978: 69-75.
Kang BW, Kim KW, Kim MR, Kim SMA, Kim SH. Public health. Seoul: Chung-Gu; 2008: 341-2.
Park YJ. A Study on the effects of the hand therapy on clinical nurses' fatigue [Master's thesis]. Seoul: Univ. of Ewha Womans, 2003.
Ministry of government legislation. About moleg, Primary health worker. Internet]. [cited 2013 July 19]. Available from: http://law.go.kr/lsSc.do?menuId0&subMenu4&tabNo7#liBgcolor0.
Park JH, Kim MS, Cho JW. Dentists' opinions for dental hygienists' roles in Korea. J Korean Aca Oral Health 2010; 34(1): 88-97.
Kang JY, Kim KS. Effect of aromatherapy on anxiety and fatigue on students nurses experiencing their first clinical practice. J Korean Funda Nurs 2002; 9(2): 227-35.
Lee KM, Hong MS. A study on relationships of work stress, fatigue and job satisfaction in emergency room nurses. J Chonnam Nurs Sci 2003; 8(1): 87-103.
Hong SM, Han JH, Kim HK, Ann YS. A study on the stress of clinical practice, stress, stress coping, and somatization for dental hygiene students. J Dent Hyg Sci 2009; 9(2): 219-24.
Lee YA, Kim YS. A study on the experience of clinical practice and the performance confidence. J Dent Hyg Sci 2008; 8(4): 353-9.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.