$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한국과 중국문화권 소비자들의 선호명확성과 고객참여수준에 따른 맞춤서비스 평가
Customized Service Evaluation by Preference Clarity and Customer Participation in Korean and Chinese Culture 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.12 no.3, 2014년, pp.117 - 126  

신종국 (부산대학교 경영학과) ,  박민숙 (부산가톨릭대학교 유통경영학과) ,  옥정원 (부산가톨릭대학교 유통경영학과)

초록

본 연구는 선호명확성과 고객참여수준이 맞춤서비스의 적합성 평가에 미치는 영향을 살펴보고, 이러한 요인과 상호작용하여 맞춤서비스 평가에 차이를 보일 수 있는 문화권의 차이로 한국과 중국을 설정하여 $2{\times}2{\times}2$ 집단간 실험설계를 통한 ANCOVA분석을 실시하였다. 한국인과 중국인 각각200명을 대상으로 실험을 실시한 결과, 선호가 명확한 경우, 참여수준이 높은 경우, 한국소비자의 경우에 각각 맞춤서비스에 대한 적합성을 높게 지각하는 것으로 나타났다. 그리고 한국소비자들은 참여수준이 높아질수록 적합성이 높다고 평가하지만, 중국소비자들은 참여수준이 높을 때 오히려 적합성 평가가 낮아지고 있었다. 또한 선호명확성이 높은 경우에 참여를 많이 할수록 적합성 평가가 높아지지만, 중국의 경우에는 한국과 달리 참여수준에 따른 적합성 평가 향상이 나타나지 않았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examines how preference clarity and customer participation levels affect evaluation of fit toward customized services and also analyzes the effects of cultural difference between Korea and China that may cause variance in the evaluation of fit in the course of interaction with the prior t...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

제안 방법

  • It conducted a 2×2×2 between-subjects factorial design adopting preference clarity (high/low) × customer participation level (high/low) × difference of culture (Korea/China).
  • Preference clarity for customized services and fit of the services were evaluated in the process of experiment. For manipulation check on cultural difference, the level of uncertainty avoidance was measured.
  • Second, this study tested the main effects and interaction effects of essential moderating variables which were changeable by the situations in which customized services were offered and also analyzed the effects by applying theories to concrete conditions. Here we applied the Elaboration Likelihood Model to analyze the process of customized services usage and evaluation.
  • The scales of uncertainty avoidance were accordingly adapted from previous researches [5][10] and modified to suit this research. According to existing researches, customers' involvement with products becomes high when they consume them frequently.

대상 데이터

  • It conducted a 2×2×2 between-subjects factorial design adopting preference clarity (high/low) × customer participation level (high/low) × difference of culture (Korea/China). Total 400 subjects were randomly assigned to read one of the eight experimental conditions and then answer questions from a structured instrument (200 Korean and 200 Chinese, 55% of respondents are female).

이론/모형

  • Therefore, we measured involvement level and prior experience and used them as covariates in the analysis process. All constructs were measured by a 5-point Likert type scale.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (16)

  1. Bettman, J. R., M. F. Luce, and J. W. Payne, Constructive Consumer Choice Processes. Journal of Consumer Research, Vol. 25, No. 3, pp. 187-217, 1998. 

  2. Cheng, H., and J. C. Schweitzer, Cultural Value Reflected in Chinese and U.S. Television Commercials. Journal of Advertising Research, Vol. 36, No. 3. pp. 27-45, 1996. 

  3. Cindy, C., C. Cynthia, W. Lawrence, The Customer as a Productive Resource: A Pilot Study and Strategic Implications. Journal of Business Strategies, Vol. 18, No. 1, pp. 47-69, 2001 

  4. Coulter, K. S., and R. A. Coulter, Determinants of Trust in a Service Provider: the Moderating Role of Length of Relationship. Journal of Services Marketing, Vol. 16, No. 1, pp. 35-50, 2002. 

  5. Deleersnyder, B., M. G. Dekimpe, Jan Benedict E. M. Steenkamp, and P. S. H. Leeflang, The Role of National Culture in Advertising's Sensitivity to Business Cycles: An Investigation Across Continents. Journal of Marketing Research, Vol. 46, No. 5, pp. 623-636, 2009. 

  6. Fang, E., Customer Participation and the Trade-Off Between New Product Innovativeness and Speed to Market. Journal of Marketing, Vol. 72(July), pp. 90-104, 2008. 

  7. Franke, N., P. Keinz and C. J. Steger, Testing the Value of Customization: When Do Customers Really Prefer Products Tailored to Their Preferences?. Journal of Marketing, Vol. 73, No. 5, pp. 103-121, 2009. 

  8. Gordon, M. E., K. McKeage, and M. A. Fox, Relationship Marketing Effectiveness: The Role of Involvement. Psychology and Marketing, Vol. 15, No. 5, pp. 443-459, 1998. 

  9. Hill, K., Customers Love/Hate Customization. CRM-Daily.com, (April 10), 2003. 

  10. Hofsted, G., Cultures and Organization: Software of the Mind. McGraw-Hill, 1997. 

  11. Huber, J., J. W. Payne, and C. Puto, Adding Asymmetrically Dominated Alternatives: Violations of Regularity and the Similarity Hypothesis. Journal of Consumer Research, Vol. 9, No. 1, pp. 90-98, 1982. 

  12. Kaplan, A. M., D. Schoder, and M. Haenlein, Factors Influencing the Adoption of Mass Customization: The Impact of Base Category Consumption Frequency and Need Satisfaction. Journal of Product Innovation Management, Vol. 24(March), pp. 101-116, 2007. 

  13. Kramer, T. Thomas, S. Spolter-Weisfeld, and M. Thakkar, Individual Preferences Versus Group Preferences: The Effect of Cultural Orientation on Consumer Receptivity to Customized Offers. Advances in Consumer Research, Vol. 33, No. 1, pp. 462-463, 2006. 

  14. Kramer, T., The Effect of Measurement Task Transparency on Preference Construction and Evaluations of Personalized Recommendations. Journal of Marketing Research, Vol. 44, No. 2, 22-33, 2007. 

  15. Levin, I. P., and G. J. Gaeth, How Consumers Are Affected by the Framing of Attribute Information Before and After Consuming the Product. Journal of Consumer Research, Vol. 15, No. 3, pp. 374-378, 1998. 

  16. Simonson, I., Determinants of Customers' Responses to Customized Offers: Conceptual Framework and Research Propositions. Journal of Marketing, Vol. 69, No. 1. pp. 32-45. 2005. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로