$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등 과학영재와 일반학생의 진로인식과 사회적 기여의식 수준 비교
Comparison on the Consciousness Level of the Social Contribution and Career Awareness between Elementary Gifted Students and General Students 원문보기

대한지구과학교육학회지 = Journal of the Korean society of earth science education, v.7 no.1, 2014년, pp.110 - 118  

이화정 (서울교육대학교) ,  권치순 (서울교육대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to compare the career awareness and social contribution consciousness between the elementary science gifted students and the general students. For this, survey was taken by 201 gifted students and 216 general students. Methods used are Cronbach alpha, frequency, percent...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구에서는 이러한 점들을 고려하여 초등 과학영재(이하 과학영재로 표기함)와 일반학생의 진로 인식과 사회적 기여에 대한 의식 수준을 비교하고, 이를 통해 과학영재의 직업선택을 통한 사회적 기여에 대한 의식수준을 제고함으로써 영재의 사회적 기여의식을 높일 수 있는 인성, 진로교육의 개선 방안을 제시하는데 목적이 있다.

가설 설정

  • 첫째, 과학영재와 일반학생의 진로인식은 차이가 있는가?
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
사회적 기여의식 수준에 관한 선행연구는 어떤 것이 있었는가? 사회적 기여의식 수준에 관한 선행연구로는 초등 영재의 사회기여에 대한 의식수준 연구(천주영, 2008), 인문계 고등학생의 봉사활동이 진로인식과 직업관에 미치는 영향(정해승, 2007), 초등영재의 자원봉사 경험이 리더십 요인에 미치는 영향(정재현, 2011), 수학영재와 일반학생의 심리적 특징과 진로 태도 성숙과의 관계 비교 연구(정자영, 2009) 등이 있으며, 이들을 참고하여 직업관에 대한 설문과 사회적 기여의식 문항을 구성하였다. 하위영역의 설문 내용은 [Table 3]과 같다.
초등교육에서 진로교육의 의의는? 초등교육에서 진로교육은 진로인식 단계로서 직접적인 경험을 통해 올바른 진로인식과 긍정적인 태도와 진로발달을 도모하는데 의의를 두고 있다 (안미정, 2012). 기초적인 진로교육이 이뤄지는 초등 교육이 학생들에게 사회적 기여에 대한 인식을 함양시키기 가장 바람직한 시기이다.
이공계 영재교육을 받은 상당수의 청소년들이 법조계 또는 의료계로 진출하고 있는 현실의 요인은? 최근 이공계 영재교육을 받은 상당수의 청소년들이 이공계의 전문 분야로 진출하지 않고 법조계 또는 의료계로 진출하고 있는 현실은 우수한 과학기술 인력확보를 위한 과학기술 정책 구현에 근본적인 문제를 제기하고 있다. 이러한 요인 중의 하나가 영재가 인식하는 사회기여에 대한 의식이나 가치관, 즉 사회적 책무성에 대한 인식수준이 낮기 때문이라고 볼 수 있다. 사회적 책무성이란 사회구성원으로서 자신이 할 수 있는 바를 사회에 베풀어야 한다고 느끼는 책임의식으로 특히 사회를 주도하는 지도층이나 지식인, 기관들이 꼭 갖추어야 할 일종의 도덕성을 말한다(천주영, 2008).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (28)

  1. Kim, So-hyeong(2004). (An) Examination of the understanding of ordinary elementary school students and scientifically gifted students about scientists. Master Thesis, Korea National University of Education 

  2. Kim Yoosun(2012). A Study on the Characteristics of Different Types of Gifted Students and the Comparison of Career-related Variables between the Gifted and General Students. Doctor Thesis, Graduate School of Chungnam National University 

  3. Kim Chung Ki(1986). Vocational and Career Education. Seoul: Kyoyook Book co. 

  4. Kim Chung Ki(1995). Career Education for the Future. Seoul: Yangseowon Publish co. 

  5. Kim Chung Ki(2004). Vocational and Career Education. Paju: Korea Studies Information 

  6. Ryu Woon Ju(2011). Argyle Elementary science gifted students and students of science technology-related career awareness. Master Thesis, Graduate School of Education Daegu National University of Education 

  7. Lew In Ja(1999). Study on the Job Valuation and Job Preference of the Youth. Master Thesis, Graduate School of Education Yonsei University 

  8. Park Seong Ik(2006). Development and Application Effect of e-learning based Teaching-Learning model for enhancing scientific creativity. National Research Foundation of Korea 

  9. Seoul Metropolitan Office of Education(2013). Workshop Materials for Gifted Students. Seoul Metropolitan Science Exhibition 

  10. Seoul Metropolitan Office of Education(2013). Workshop Materials for Observations and recommendations' manual. Seoul Metropolitan Science Exhibition 

  11. An Mi Jeong(2012). Comparison of Career Awareness, the Preference for Science and Stereotypic Image of the Scientist Between the Gifted Students and Non-gifted Students in Elementary School. Master Thesis, Graduate School of Education Ajou University 

  12. You Jin(2006). The Effect of an Academic Development Program on Elementary School Children's Learning Skills and Their Self-directed Learning Attitude. Master Thesis, Korea National University of Education 

  13. Lee Ki Soon(2009). Qualitative research for career development of Korean science gifted student. Doctor Thesis, Graduate School of Ewha Womans University 

  14. Lee Sang Ho(2009). Elementary Gifted and career awareness in the course of study types. Master Thesis, Graduate School of Education Daejeon University 

  15. Lee Seung Ha(2011). Comparative analysis on the leadership and academic self-efficacy of elementary school gifted children and general children. Master Thesis, Graduate School of Education Daegu National University of Education 

  16. Lee Hyun Jeong(2010). Compare the level of moral judgement and the development degree between scientifically gifted elementary students and normal elementary students. Master Thesis, Graduate School of GyeongIn National University of Education 

  17. Lee Hyang Soon(2008). A Comparative Study on Parents' Career Consciousness of Gifted and Ordinary Elementary School Students. Master Thesis, The Graduate School of Education Sangmyung University 

  18. Jang Yeong Eun(2010). Case Study on Circles' learning experience. Master Thesis, Graduate School of Education Ajou University 

  19. Jeong Ja Young(2009). Psychological characteristics of gifted students and the general mathematics and career attitude maturity and comparative study of the relationship. Master Thesis, Graduate School of Education Korea University 

  20. Jeong Jae Hyun(2011). Gifted Elementary volunteer leadership experience in impact factor. Master Thesis, Graduate School of Education Korea University 

  21. Jeong Hae Seung(2007). Influence of Volunteer Activity of Students Attending High Schools of Liberal Arts on Course Awareness and Vocational View Counseling Psychology, Education School. Master Thesis, Graduate School of Dongkuk University 

  22. Jin Hye Young(2006). Career Education Program to Promote Career Awareness for Elementary School Students. Master Thesis, Graduate School of Education Ewha Womans University 

  23. Choi Yun Jae(2009). Elementary Gifted and leadership skills and social maturity of the child's general comparative analysis. Master Thesis, Graduate School of Education Pusan National University of Education 

  24. Choi Jin Hyo(2005). A study on the high school students' View of Profession and Career Awareness. Master Thesis, Graduate School of Education Seonam University 

  25. Cheon Ju Young(2008). A study on the consciousness level of gifted children regarding their contribution to our society. Master Thesis, Graduate School of Education Korea University 

  26. Heo Jae Hwan(2002). Study on Students' Career-choice and Viewpoint of Occupation in Science High School. Master Thesis, Graduate School of Education Kunkuk University 

  27. Gary A. Davis. Sylvia B. Rimm(2001). Education of Gifted and Talented, 5/E(Translation : Lee Kyung Hwa, Choi Byung Yeon, Park Suk Hee ). Seoul : Pakhaksa co. 

  28. Renzulli, J.S(1986). Systems and models for developing programs for the gifted and talented. Mansfield Center, CT:Creative Learning Press. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로