최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.15 no.7, 2014년, pp.4220 - 4228
The purpose of the study was to develop a death education program and evaluate the effectiveness of the program on the attitudes toward death, suicidal ideation and meaning in life among university students. The participants were 24 students, 11 in the experimental group and 13 in the control group....
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
죽음에 대한 이해와 태도는 죽음교육을 통하여 새롭게 삶을 소중하게 바라보는 중요한 계기로 제공될 수 있다고 보는 이유는? | 이러한 죽음에 대한 이해와 태도는 죽음교육을 통하여 새롭게 삶을 소중하게 바라보는 중요한 계기로 제공될 수 있다고 본다. 죽음을 어떻게 인식하고 의미를 부여하는가에 따라 삶에 대한 태도와 삶의 방식이 달라지기 때문이다. 죽음에 대한 이해는 어떻게 삶을 살아가야 할 것인가의 삶의 의미와 직결 된다고 볼 수 있으며 죽음은 삶의 결과이기 때문에 죽음교육은 삶의 가치를 마련하는데 도움이 되며 죽음에 대한 이해를 통하여 개인은 인생을 더욱 의미 있고 가치 있게 살아 갈 수 있게 된다[11]. | |
개인의 일생에서 죽음은 어떤 의미를 지니는가? | 인간은 태어나는 순간부터 죽음을 향해 나아가는 존재로서 죽음은 모든 인간이 필연적으로 맞게 되는 자연적이고 정상적인 삶의 한 과정이다. 개인의 일생에서 죽음은 삶의 과정을 마무리 짓고 완성하는 사건으로서 인간의 태어남 만큼이나 중요한 의미를 지닌다. 죽음은 삶 안에 있는 현상이기 때문에 삶과 떼어낼 수 없는 삶의 현실이며 삶을 총체적으로 완결 짓는 조건이라 할 수 있다[1]. | |
인간발달 단계상 대학생 시기는 어떠한 시기인가? | 인간발달 단계상 대학생 시기는 정체감 형성, 사회적·정치적 인식 증가, 이성과의 자유로운 교제, 경제적 독립을 추구하면서 자신의 위치나 역할을 재인식하고 통합함으로 성인으로서의 자질을 형성하여야 하는 중요한 시기이다[5]. 대학생이 속해있는 늦은 청소년 시기와 성인초기는 흔히 복잡하고 혼란스러우며, 때로는 두려움을 느낄만한 성인으로의 인생전환과의 투쟁시기로 볼 수 있다. |
Y. J. Lee, G. H. Jo, H.J. Lee. Understanding Thanatology. Seoul. Hakjisa, 2006.
B. R. Jung. The meaning and direction of preparatory education of death. Kyungpook Journal of Nursing Science Vol 19, pp. 49-60, 2006.
M. J. Han. The relationship between self-esteem of the elderly and attitude toward death. Master's thesis. Seoul Women''s University, Seoul. 1994.
Statistics Korea. The cause-specific death statistics. 2010. http://kostat.go.kr/wnsearch/search.jsp
E. H. Erikson. Identity: Youth and crisis. New York: W.W. Norton Company, 1968.
Y. K. Min. Evaluation on suicidal risk factors and suicidal thought of college students. Journal of Student Guidance, Vol 31, pp. 31-52. 2005.
J. Y. Lee. The youth's perception of death and religious education. Korean Journal of Religious Education Vol 19, pp. 39-56 2004.
J. E. Meyer. Death and neurosis. New York : International Univ. Press. 1973.
S. Higgins. Death education in primary school. International Journal of Children's spirituality, 4, pp. 77-99. 1999. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/1364436990040107
C. Becker. Death education and religion in schools and modern society. Korean Journal of Religious Education 19, pp. 3-22. 2004..
S. N. Kim, S. O. Choi. J. J. Lee, & K. I. Shin. Effects of death education program on attitude to death and meaning in life among university students. Journal of korean Society for Health Education and Promotion 22, pp. 141-153. 2005.
H. J. Jo. Effect of death education program on the death anxiety and attitude toward nursing care of the dying patients of nursing student. Unpublished master's thesis. Gyeong Sang University. 2004.
N. Mogi, Y. Masuda, A. Hattori, M. Naito, A. Iguchi, & K. Uemura, Effect of death education on self-determination in medical treatment in university students. Geriartrics and Gerontology International 3, pp. 200-207. 2003. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1444-1586.2003.00087.x
L. J. Collet, & D. Lester. Fear of death and the fear of dying. Journal of Psychology Vol 72, pp. 179-18, 1969. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00223980.1969.10543496
H. S. Nam. Analysis on the adult's attitude toward death and need for death preparation education. Master thesis. Chung-Ang University. 1999.
W. M. Reynold. Suicidal ideation questionnaire: Professional manual. Odessa, FL:Psychological Assessment Resources, 1988.
M. F. Steger, P. Frazie, S. Oishi, & M. Kaler. The development and validation of the meaning in life questionnaire. Unpublished manuscript. University of Minnesota, 2004.
D. Won, K. H. Kim, S. J. Kwon. Validation of the Korean version of meaning in Life Questionnaire. The Korean Journal of Health Psychology, Vol. 10, No. 2. pp. 211-225, 2005.
C. A. Corr. Death education for adults. In Coreless, I. B. Germino, B. B. & Pittman, M. A.(Eds.), A challenge for living: Dying, death and bereavement. Boston: Jones and Bartlett. 1995.
A. Deeken, Psychology of death and dying. Macmillan, 2002.
S. J. Shin. The effect of a death preparation education program on attitude for death and suicide of university. Unpublished master thesis, Nursing Catholic University of Pusan. 2004.
J. T. Oh, Instruction for protecting of suicide. Issues in East-Asian Philosophy, 15, pp.230-246. 2006.
Kuber-Ross, E. (1969). On death and dying. A Touchstone Book. Macmillan M.
M. Blazek, & T. Besta,. Self-concept clarity and religious orientations: Prediction of purpose in life and self-esteem. Journal of Religion and Health, Vol 51, No.3, pp 947-960, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10943-010-9407-y
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.