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[국내논문] 대응일치분석을 이용한 국내 제과점의 선택 속성 분석
A Study on the Selection Attribute of Bakery Stores using Correspondence Analysis 원문보기

한국식품조리과학회지 = Korean Journal of Food & Cookery Science, v.30 no.4, 2014년, pp.412 - 418  

이광석 (경희대학교 조리서비스경영학과) ,  김은지 (경희대학교 조리서비스경영학과) ,  정효선 (경희대학교 조리서비스경영학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study considered the selection attributes of bakery consumers and schematized characteristic attributes of being selected by customers by image through a correspondence analysis in terms of own preferring bakery. Self-administrated questionnaires were completed by consumers (452 samples), and t...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 제과점을 대상으로 수행된 선행연구를 바탕으로 제과점에 대한 선택 속성을 규명하고, 소비자가 선호하는 제과점의 유형과 선택 속성 간의 대응일치분석을 실시하여 제과점의 유형에 따른 소비자의 차별적인 선택 속성을 고찰하고자 하였다(Fig. 1 참고).
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
기업의 경쟁력이란? 우리나라 제과 산업은 급속한 경제 성장과 생활 수준 향상으로 빠르게 성장하여 왔으며(Hwang YK 등 2012), 고급화된 프랜차이즈 제과점이 전략적인 상품 개발과 공격적인 마케팅을 통해 제과 시장의 성장을 주도하고 있다(Lee JK 등 2013). 동네빵집으로 불리우는 자영 제과점과 비교하여 프랜차이즈 제과점이 이처럼 활성화될 수 있었던 데에는 기업 차원에서 상대적으로 우수한 경쟁력을 갖게 되었기 때문인데, 이처럼 기업의 경쟁력이란 기업이 시장 경쟁에서 이길 수 있는 제품과 서비스를 개발 함으로서 적정 이윤과 장기적 성장을 유지할 수 있는 능력으로, 지속적인 기업 경쟁력은 기업 특유의 핵심 능력 확보에 의해 결정된다고 할 수 있겠다(Kim IS 2002).
산업 경쟁 구조 모델에서 우월한 경쟁력 확보를 위해 기업이 지녀야 하는 5가지의 경쟁력을 국내 제과 산업과 연계하여 설명하면 어떠한가? Porter ME(2008)의 산업 경쟁 구조 모델에서는 우월한 경쟁력 확보를 위해 기업이 지녀야 하는 5가지의 경쟁력을 언급하고 있는데, 이를 국내 제과 산업과 연계하여 설명하면 다음과 같다. 첫째, 국내 제과 산업의 경우 새로운 기업으로부터의 위협 측면이 매우 높은데, 베이커리 제품은 이미 보편화되어 있어 쉽게 모방할 수가 있기 때문이다. 이로 인해 제품의 차별화를 통한 소규모의 빵집과 자본을 앞세운 프랜차이즈 형태의 제과점이 증가하여 기존의 동네빵집은 더욱 높은 경쟁력을 갖추지 않고서는 살아남을 수가 없게 되었다. 이는 1980년대부터 급격히 증가한 프랜차이즈 시장이 현재에도 국내 시장을 점령하고 있다는 점에서도 의견을 같이 한다(Cho JS 2013). 둘째, 소비자의 교섭력인데 식생활 패턴의 변화로 빵을 먹는 인구가 증가하였지만 가격과 제품의 차별화는 업주의 의지와 관계가 있으므로 소비자의 교섭력에 따른 경쟁력은 보통이라 할 수 있다. 셋째, 공급자와의 교섭력이 경쟁력에 미치는 영향도 보통으로써 대형 프랜차이즈 기업의 경우 본사를 제외하면 공급자와의 교섭력을 발휘할 수 없고, 오히려 동네빵집으로서는 신규 고객의 창출이나 충성도가 높은 고객으로 유지할 수가 있기 때문이다. 넷째, 다른 상품과의 대체 위협은 낮은데 빵이나 케이크는 이미 확고한 소비층이 구축되어 있고, 다른 기업과 비교 하여 제과점으로의 전환 비용이 매우 높기 때문에 제과 시장으로 진출하는 것은 쉽지 않기 때문이다. 다섯째, 제과점의 경쟁 강도는 보통이거나 다소 높은 편으로써, 대형 프랜차이즈의 규모나 브랜드 인지도 면에서 본다면 동네빵집과의 경쟁 강도가 매우 높지만, 동네빵집은 업소의 차별화를 쉽게 이룰 수 있는 장점을 가지고 있다.
선택 속성은 어떻게 정의할 수 있는가? 선택 속성은 집단별 서로 다른 선택의 결과를 요인으로 추출하는 것으로써, 소비자가 어떤 특정의 상품이나 점포에 관한 소비를 결정할 때 직접적으로 의사를 결정하는데 관여하는 요인으로 정의할 수 있다(Choi YM 2013). 따라서 선택 속성이란 어떠한 유․무형의 재화를 선택하는 구매 과정에서 작용하는 의사결정과정을 의미한다(Shim YJ와 Kim JK 2008).
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참고문헌 (24)

  1. Ahn JW. 2012. Bakery Economics. KERI Column pp 1-3 

  2. Cho JS. 2013. An empirical study of the influence of bakery attributes on customers satisfactions, recommendation intentions: focused on a moderating effect of service quality. J Foodservice Manage 16(3):261-290 

  3. Choi YM. 2013. Consumption value influencing selection of coffee shop via lifestyle. SeJong University Master Thesis pp 1-97 

  4. Hahm SP. 2011. A study on the male customer's selection attributes and customer satisfaction on the franchised bakery brand loyalty. J Korea Academic Soc Tourism Manage 25(6):481-496 

  5. Hong HY, Hong WS, Park DS, Kim YS. 2011. A study on patterns of using a bakery cafe and their selective attributes by lifestyle. J Foodservice Manage 14(4):65-84 

  6. Hong WS, Kim YS. 2012. A study on the influence of comsumer lifestyle on consumer's selection of bakery cafe attributes: focusing the age group of 20s and 30s. Korean J Food Cook Science 28(6):721-729 

  7. Hwang YK, Woo IA, Lee HT. 2012. A research of the education, knowledge and management levels about sanitation at window bakery in the Metropolitan Area. Korean J Culinary Research 18(4):148-165 

  8. Jeong KH, Kim SJ. 2004. A study on the customers' selection attributes and satisfactions for window bakeries. J Foodservice Manage 7(2):7-23 

  9. Jeong KH. 2004. A study on the differences of bakery selection attributes based on customers' behavior. J Korea Academic Soc Tourism Leisure 16(3):193-208 

  10. Jung HS, Yoon HH. 2011. A study on the brand personality of foodservice companies using correspondence analysis: comparative analysis of family and Quick-service restaurant. Korean J Food Culture 26(2):142-150 

  11. Kim EJ, Kim CS, Shin YK. 2006. A study on difference of customers' selection attributes by bakery patterns. J Korea Academic Soc Tourism Leisure 18(4):263-280 

  12. Kim HR, Song KY, Kim KT. 2013. The study on the effects of window-bakery's characteristics human management and job effectiveness. J Hotel Resort 12(1):299-313 

  13. Kim IS. 2002. Knowledge Management and Business Competitive Power. KMS Conference 4th September. 

  14. Lee HS, Kim DJ. 2013. A study on the bakery market segmentation customer involvement, behavior, and motive. Aca Korea Hospitality Tourism 50(0):392-409 

  15. Lee HS, Lim JH. 2012. SPSS 18.0 Manual. Jiphyunjae pp 120-121 

  16. Lee JK, Lee YH, Hong JH. 2013. A study on the effects of franchisee performance and relationship satisfaction with franchisor on the recontract intention in bakery franchise industry. Korea Research Academy Distribution Management 16(3):19-30 

  17. Lee JY. 2005. Quantitative Analysis of Social Science. Seoul National University pp 136-138 

  18. Lim HC. 2010. The effects of lifestyle, service and quality of bakery products on purchasing intention. Korean J Culinary Research 16(3):14-31 

  19. Lim YK. 2012. The effects of franchising spread upon selfmanagement store' struggle. Korean Distribution Association Conference. Seoul, Korea. pp 399-420 

  20. Oh JH, Yoon YS. 2010. A stusy on importance of destination attributes and preference of convention venues according to convention meeting type. J Korean Academic Soc Hospitality Administration 19(1):1-19 

  21. Porter ME. 2008. The five competitive forces that shape strategy. Harvard Business Review January pp 24-40 

  22. Ryu SH, Kim SO, Seok SY. 2011. Difference in bakery choice attributes according to consumers' characteristics and purchasing behavior. Korean J Food Culture 26(6):673-681 

  23. Shim YJ, Kim JK. 2008. A study on how individual value affects to attribute of choice for bakery. Tourism Research Association 22(4):365-377 

  24. Shin IS, Hahm SP, Lee SS. 2005. The effects of customers' selection attribute in hotel upon customer satisfaction. Service Management Society Conference. Seoul, Korea. pp 1-19 

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