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NTIS 바로가기한국항공운항학회지 = Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, v.22 no.3, 2014년, pp.50 - 59
염광열 (한국항공대학교 항공경영학과) , 김기웅 (한국항공대학교 경영학과) , 박성식 (한국교통대학교 항공운항학과)
It has been focused on that the major reasons of aircraft accidents resulted not from human error but from the failure of teamwork or communication in 1980's. Such opinions were suggested in the workshop, so called, "Resource Management on the Flight Deck" by NASA in 1979. The researchers agreed the...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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CRM 훈련의 주요 내용은? | 이러한 훈련은 CRM (Crew Resource Management) 라고 일컬어졌다. CRM 훈련의 주요 내용은 항공기 내 가능한 모든 자원 즉, 정보, 장비, 인력을 최대한 활용하여 승객의 안전과 효율적인 운항을 최대한 도모하는 것이었다. | |
휴먼에러란? | 휴먼에러(Human Error)에 대한 사전적 정의는 부주의, 오인, 착오, 억측 및 태만 등 사람의 판단 실수와 표준 조작의 불이행 등이다. 따라서 이러한 인적오류를 예방하기 위해 LOFT (Line Oriented Flight Team), LOSA (Line Operation Safety Audit) 및 항공사 안전관리시스템 (SMS : Safety Management System)등의 제도들이 운영되고 있다[7]. |
Moshansky, V. P. (1992), "Commission of Inquiry into The Air Ontario Accident at Dryden, Ontario: Final Report (volumes 1-4)", Ottawa, Ontario: Minister of Supply and Services, Canada.
Cooper, G. E., White, M. D., & Lauber, J. K. (1980), "Resource Management on The Flight Deck - Proceedings of NASA/Industry Workshop", (NASA CP-2120). Moffett Field, CA: NASA-Ames Research Center
Australian Transport Safety Bureau (2011), "Accident Occurrence Investigation Report Final: Qantas Airlines Inc. Airbus 330-303, VH-QPA, Learmonth, Western Australia, 7 October 2008", Australia: Author (ATSB, OR-2008-070).
National Transportation Safety Board (2010). "Air Accident Report: US Airways, Inc., Airbus A320 -214, N106US", Weehawken, New Jersey. Washington, DC: 2009 (NTSB-AAR-10-03).
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ICAO (2012) "Line Operations Safety Audit (LOSA) DOC 9803"
Lewis, C., 2008, "A Brief Overview of Safety Management Systems (SMS)", Flight Safety Information Journal 1, pp. 2-12
Helmreich, R.L. (2004), "Managing Threat and Error to Increase Safety in Medicine", Teaming Up. Components of Safety under High Risk. Aldershot, UK: Ashgate.
Helmreich, R. L., Merritt, A. C., & Wilhelm, J. A., "The Evolution of Crew Resource Management Training in Commercial Aviation", International Journal of Aviation Psychology, 9(1), (1999), pp. 19-32
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서현석, 나진혁, 나윤규(2007), "교육 서비스 품질요인 및 고객참여행동이 고객만족도에 미치는 영향," 교육평가연구, 20(4), pp. 189-212.
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