최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기간호행정학회지 = Journal of Korean academy of nursing administration, v.20 no.4, 2014년, pp.383 - 393
한미라 (연세대학교 간호대학원.목포가톨릭대학교 간호학과) , 구정아 (연세대학교 간호대학원.경운대학교 간호학과) , 유일영 (연세대학교 간호대학)
Purpose: The purpose of this descriptive study was to identify the impact of workplace bullying and LMX (Leader-Member Exchange) on turnover intention among nurses. Methods: The participants were 364 nurses from the Seoul metropolitan area who were attending a continuing education program. A structu...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
직장 내 약자 괴롭힘 경험이란 무엇인가? | 외국의 경우 직장 내 약자 괴롭힘 경험은 간호사의 이직의도에 영향을 미치는 주요 변수의 하나로 보고되면서 관심이 높아지고 있다[4-6]. 직장 내 약자 괴롭힘 경험은 동료, 상관, 부하와의 대인관계에서 공격, 학대에 지속적으로 노출되는 것을 의미한다[7]. 직장 내 약자 괴롭힘은 일시적으로 발생하는 단순한 갈등과는 달리 자주 발생하고, 오랜 기간 동안 근무지에서 계속적으로 부정적이고 공격적인 행동에 노출되는 상황으로 피해자에게는 굴욕, 위협, 공포, 처벌로써 영향을 미치며 주로 심리적 속성과 관련 있다[8]. | |
지금까지 국내에서 이직의도 관련한 연구는 어떻게 이루어졌는가? | 0%이고, 신규간호사의 경우는 30.5%로 비교적 높게 보고되었는데[1], 지금까지 국내에서 이직의도 관한 연구는 주로 임파워먼트, 스트레스, 직무만족, 조직몰입, 소진과의 관계나[2] 직장-가정갈등, 감정노동, 간호사의 성격특성, 업무 관련특성, 인구사회학적 특성 등의 요인들을 복합한 설명 모형 등[3] 다양하게 연구되어 왔다. | |
신규간호사들의 이직의도를 낮추기 위하여 직장 내 약자 괴롭힘에 대한 인식과 개선을 위한 중재의 필요성을 무엇을 통해 알수 있는가? | 직장 내 약자 괴롭힘 경험을 투입한 모형 2는 이직의도를 약 18% 설명하면서, 통계적으로 유의하였다. 유의한 영향요인은 직장 내 약자 괴롭힘, 업무과중도, 종합병원 이상에 근무의 순이었다. 모형 2가 모형 1에 비해 설명력이 3%로 약간 상승된 이유는 본 연구대상자의 비교적 높은 근무경력과 다양한 근무지로 인해 직장 내 약자 괴롭힘 경험이 이직의도에 미치는 영향력을 감소시켰을 가능성을 유추할 수 있다. 특히 신규 간호사 대상의 선행연구에서 29.5%가 직장 내 약자 괴롭힘으로 인해 간호직을 그만둘 것을 고려한다는 결과[26]는 국내 종합병원에서 근무하는 신규간호사의 높은 이직률에 대해서도 일부 설명이 가능할 수 있다. 따라서 높은 이직률로 알려진 신규간호사들의 이직의도를 낮추기 위하여 직장 내 약자 괴롭힘에 대한 인식과 개선을 위한 중재의 필요성을 보여준다고 할 것이다. |
Hospital Nurses Association. (2011). 2010 Actual condition survey report of nursing staff [Internet]. Seoul: Korean Hospital Nurses Association. 2011 [cited 2014 February 9]. Available from http://www.khna.or.kr/web/information/resource.php
Quine L. Workplace bullying in nurses. Journal of Health Psychology. 2001;6(1);73-84.
Simons S. Workplace bullying experienced by Massachusetts registered nurses and the relationship to intention to leave the organization. Advances in Nursing Science. 2008;31(2):E48-E59.
Zapf D, Gross C. Conflict escalation and coping with workplace bullying: A replication and extension. European Journal of Work and Organizational Psychology. 2001;10(4): 497-522.
Einarsen S, Hoel H, Notelaers G. Measuring exposure to bullying and harrassment at work: validity, factor structure and psychometric properties of negative acts questionnaire-revised. Work & Stress. 2009;23(1):24-44.
Leymann H. The content and developing of mobbing at work, European Journal of Work and Organizational Psychology. 1996;5(2):165-184.
Nam W. The Relationship between workplace bullying and intention to leave among nurses in one university hospital [master's thesis]. Seoul: The Catholic University of Korea; 2010.
Park KO, Kim SY, Kim JK. Hospital nurses' experience of bullying in the workplace and burnout, organizational commitment, turnover intension and nursing productivity. Journal of Korean Clinical Nursing Research. 2013;19(2):169-180.
International Centre for Human Resources in Nursing. Workplace Bullying in the Health Sector [Internet]. Seoul: (2007 June). Retrieved February 10, 2014, Available from http://www.icn.ch/images/stories/documents/pillars/sew/ICHRN/Facts_Sheets/Workplace_Bullying_in_the_Health_Sector.pdf
Hutchison M, Vickeres MH, Wikes L, Jackson D. "The worse you behave, the more you seem, to be rewarded": Bullying in nursing as organizational corruption. Employee Responsibilities and Rights. 2009;21(3):213-229.
Hutchison M, Jackson D, Wilkes L, Vickers MH. A new model of bullying in the nursing workplace: Organizational characteristics as critical antecedents. Advances in Nursing Science. 2008;31(2):E60-E71.
Embree JL, White AH. Concept analysis: Nurse-to-nurse lateral violence. Nursing Forum. 2010;45(3):166-173.
Setton RP, Bennet N, Liden RC. Social exchange in organization: perceived organization support, leader-member exchange, and employee reciprocity. Journal of Applied Psyhology. 1996;81(3):219-227.
Liden RC, Maslyn JM. Multidimensionality of leader-member exchange: An empirical assessment through scale development. Journal of Management. 1998;24(1):43-72.
Liden RC, Erdgan B, Wayne SJ, Sparrowe RT. Leader-member exchange, differentiation, and task interdependence: Implications for individual and group performance. Journal of Organizational Behavior. 2006;27(6):723-746. http://dx.doi.org/10.1002/job.409
Han GH, Jekel M. The mediating role of job satisfaction between leader-member exchange and turnover intentions. Journal of Nursing Management. 2011;19(1):41-49.
Portoghese I, Galletta M, Battistelli A, Leiter MP. A multilevel investigation on nursing turnover intention: The cross-level role of leader-member exchange. Journal of Nursing Management. 2014; Jan 12. doi: 10.1111/jonm.12205.
Nam W, Kim JW, Kim YK, Koo JW, Park CY. The reliability and validity of the negative acts questionnaire-revised (NAQ R) for nurses for the assessment of workplace bullying. Korean Journal of Occupational Environmental Medicine. 2010;22 (2);129-139.
Choi JW. A causal relationship among critical reflective work behavior, participation in decision-making, leader-member exchange, self-efficacy, and readiness for change of office workers in large corporations [master's thesis]. Seoul: Seoul National University; 2012.
Lawler EE. Satisfaction and behavior. New York. McGraw-Hill, 1983. p. 287-301.
Park, HS. Relationship between perceived nursing care role orientation, job characteristics, and turnover among nurses Unpublished [master's thesis]. Seoul: Yonsei University, Korea; 2002.
Vogelpohl DA, Rice SK, Edwards ME, Bork CE. New graduate nurses' perception of the workplace: have they experienced bullying? Journal of Professional Nursing. 2013;29(6):414-422. http://dx.doi.org/10.1016/j.profnurs.2012.10.008
Rodrigez-MunozA, Baillien E, Witte HD, Moreno-Jimenez B, Pastor J. Cross-lagged relationships between workplace bullying, job satisfaction and engagement: Two longitudinal studies. Work & Stress. 2009;23(3):225-243. http://dx.doi.org/10.1080/02678370903227357
Griffin, M. Teaching cognitive rehearsal as shield for lateral violence: An intervention for newly licensed nurses. Journal of Continuing Education in Nursing. 2004;35(6):257-263.
Fouka, G. Mantzorou, M. What are the major ethical issues in conducting research? Is there a conflict between the research ethics and the nature of nursing? Health Science Journal. 2011;5(1):3-14.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.