최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of Korean biological nursing science, v.17 no.4, 2015년, pp.356 - 362
Purpose: The purpose of this study was to explore the experiences of nursing students in Korea who used concept mapping for understanding pathophysiology. Methods: The data were collected using an open-ended questionnaire from 83 sophomore nursing students after studying concept mapping in pathophys...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호학 교육은 어떤 책임을 가지고 있나? | 간호학 교육은 임상현장과 밀접한 연관성을 지니고 있으며 임상에서 필요로 하는 역량 있는 간호사로 교육해야 할 책임을 가지고 있다. 간호대학에서는 대상자를 신체적, 정신적, 사회적, 영적 측면에서 다각도로 접근해야 한다고 강조하지만 실제 임상실무에서 환자의 신체 증상을 관리해야 하는 상황에서는 신체적 측면의 지식이 우선적으로 필요하며[1], 이때 기초간호과학 지식이 부족하다면 과학적으로 인체 증상을 이해하기 어렵게 된다[2]. | |
실제 임상실무에서 우선적으로 필요한 측면은? | 간호학 교육은 임상현장과 밀접한 연관성을 지니고 있으며 임상에서 필요로 하는 역량 있는 간호사로 교육해야 할 책임을 가지고 있다. 간호대학에서는 대상자를 신체적, 정신적, 사회적, 영적 측면에서 다각도로 접근해야 한다고 강조하지만 실제 임상실무에서 환자의 신체 증상을 관리해야 하는 상황에서는 신체적 측면의 지식이 우선적으로 필요하며[1], 이때 기초간호과학 지식이 부족하다면 과학적으로 인체 증상을 이해하기 어렵게 된다[2]. 즉, 대상자의 신체적 간호를 위해서는 인체의 구조와 기능에 대한 기초 지식, 질병으로 인한 인체의 변화 등을 알고 있어야 하지만 전공과목 중 기초간호학 교과목인 해부학, 생리학, 병태생리학 등은 많은 간호학생들이 다른 전공과목보다 어렵다고 인식하고 있으며 이러한 과목들은 학생들에게 불안의 원인이 되기도 한다[3]. | |
기초간호학 교과목을 과학적이고 체계적으로 교육하여 간호학 기초의 토대를 튼튼하게 구축해야 할 필요성은? | 간호대학에서는 대상자를 신체적, 정신적, 사회적, 영적 측면에서 다각도로 접근해야 한다고 강조하지만 실제 임상실무에서 환자의 신체 증상을 관리해야 하는 상황에서는 신체적 측면의 지식이 우선적으로 필요하며[1], 이때 기초간호과학 지식이 부족하다면 과학적으로 인체 증상을 이해하기 어렵게 된다[2]. 즉, 대상자의 신체적 간호를 위해서는 인체의 구조와 기능에 대한 기초 지식, 질병으로 인한 인체의 변화 등을 알고 있어야 하지만 전공과목 중 기초간호학 교과목인 해부학, 생리학, 병태생리학 등은 많은 간호학생들이 다른 전공과목보다 어렵다고 인식하고 있으며 이러한 과목들은 학생들에게 불안의 원인이 되기도 한다[3]. 따라서 이러한 기초간호학 교과목을 과학적이고 체계적으로 교육하여 간호학 기초의 토대를 튼튼하게 구축해야 할 필요가 있으나, 대부분의 학교에서는 강의위주의 수동적인 교육이 이루어지고 있는 실정이다. |
Rudy E, Grady P. Biological researchers: Building nursing science. Nursing Outlook. 2005;53(2):88-94.
Witek-Janusek L. Commentary on the importance of animal research to nursing science. Nursing Outlook. 2004;52(2):108-110.
Meehan-Andrews TA. Teaching mode efficiency and learning preferences of first year nursing students. Nurse Education Today. 2009;29(1):24-32.
Lee BC. The use of concept mapping into the instruction of geography and the evaluation on the concept learning. The Journal of Korean Association of Geographic and Environmental Education. 2003;11(3):65-77.
Kim JB. Effects of collaborative argumentation and self-explanation on text comprehension in a concept mapping context. The Korean Journal of Educational Psychology. 2008;22(2):461-478.
Byun YS, Jang HJ. The use of concept map in basic nursing science. Nursing Science. 1997;9(1):45-58.
Nakhleh MB, Krajcik JS. Influence of levels of information as presented by different technologies on students' understanding of acid, base, and pH concepts. Journal of Research in Science Teaching. 1994;31(10):1077-1096.
Willerman M, MacHarg RA. The concept map as an advance organizer. Journal of Research in Science Teaching. 1991;28(8):705-711.
Cristea AI, Okamoto T. Object-oriented collaborative course authoring environment supported by concept mapping in my English teacher. Journal of Educational Technology and Society. 2001;4(2):104-115.
Nirmala T, Shakuntala BS. Concept mapping-An effective tool to promote critical thinking skills among nurses. Nitte University of Journal of Health Science. 2011;1(4):21-26.
Heo IS. The mean of the utilization of concept map as the evaluation tool of the change of cognitive structure. The Korean Journal of Educational Psychology. 2002;16(4):123-146.
Shuyler KS, Knight KM. What are patients seeking when they turn to the internet? Qualitative content analysis of questions asked by visitors to an orthopedics web site. Journal of Medical Internet Research. 2003;5(4):e24.
Jo KH, An GJ, Sohn KC. Qualitative content analysis of suicidal ideation in Korean college students. Collegian. 2011;18(2):87-92.
Jo KH, An GJ. Qualitative content analysis experiences with objective structured clinical examination among Korean nursing students. Japan Journal of Nursing Science. 2014; 11(2):79-86.
Casey G. Analysis of Akinsanya's model of bionursing. Journal of Advanced Nursing. 1996;23(6):1065-1070.
McVicar A, Clancy J. The biosciences and fitness for practice: A time for review? British Journal of Nursing. 2001;10(21):1415-1420.
Clancy J, McVicar A, Bird D. Getting it right? An exploration of issues relating to the biological sciences in nurse education and nursing practice. Journal of Advanced Nursing. 2000;32(6):1522-1532.
Davis GM. What is provided and what the registered nurse needs - Bioscience learning through the pre-registration curriculum. Nurse Education Today. 2010;30(2):707-712.
Freeman LA, Jessup LM. The power of benefits of concept mapping: Measuring use, usefulness, ease of use, and satisfaction. Instrumental Journal of Science Education. 2004;26(2):151-169.
So Y, Lim C. The effects of types of concept map, learning activity (Individual vs small group learning), the levels of self-determination and competition on task interest and task performance in social studies. The Korean Journal of Educational Psychology. 2009;23(2):219-237.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.