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권역차이에 따른 중국인 승객의 인천공항 이용 만족도
Regional Differences of Chinese Passengers Satisfaction in Incheon International Airport 원문보기

한국항공운항학회지 = Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, v.23 no.4, 2015년, pp.133 - 139  

이명우 (서울대학교 자유전공학부) ,  김기웅 (한국항공대학교 항공경영학과) ,  송정태 (인천국제공항공사) ,  최연철 (한서대학교)

초록

1983년에 중국 정부가 자국민의 해외 여행을 허가한 이래, 중국의 아웃바운드 해외 관광 시장은 비약적으로 발전하였다. 대한민국은 이러한 현상의 최대 수혜 국가 중 하나가 되었으며, 항공운송 분야에 있어 특히 혜택을 보았다. 현재 인천국제공항의 전체 이용객 중 23.9%가 중국인이며, 추후에도 중국여객들이 인천국제공항의 주요한 고객으로 남을 것으로 전망된다. 중국의 광활한 영토와 13억이 넘는 인구를 고려할 때, 중국을 하나의 시장으로만 보는 것이 아니라 여러 지역들이 모인 집합체로 바라볼 필요성이 제기된다. 이렇게 할 시, 각 지역마다 다른 중국여객들이 공항 이용에 있어 보이는 태도와 행동양상의 차이점을 파악하여, 차별화된 서비스 제공의 밑바탕이 될 수 있다. 이를 통하여 중국여객들의 인천국제공항 이용 시 고객 가치와 만족도의 향상에 기여할 수 있다. 본 연구는 중국 정부가 경제, 사회 등의 요소를 고려하여 공인한 방식대로 중국 전체를 다섯 개의 권역으로 분할하여 중국여객들이 인천국제공항 이용에 있어 느끼는 만족도를 조사하고자 한다. 특별히 면세점 이용과 관련된 만족도에 중점을 두고자 한다. 권역별로 지니는 차이점을 분석하여, 권역별로 상이한 서비스 전략을 추진하기 위한 전략적 방향성을 제시한다.

주제어

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문제 정의

  • With this division, this study focused on how passengers from different regions think about when using IIA's service, and what characteristics the Chinese passengers show in terms of overseas tourism and airport usage. If seen that there is a distinction among the passengers depending on each region, the goal of this study is to interpret the differences depending on each region.
  • Most of all, considering the fact that China consists of a land mass of more than 9 million square kilometers and a population greater than 1 billion, this study considers the importance of seeing China not just as a single market, but a collection of various regions with differently acting populations. Hence this study divided mainland China into five regions.
  • The following study is an empirical study focusing on differences among the 5 regions in terms of choosing Korea as a tourism destination and in the usage patterns and needs regarding airport service.
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참고문헌 (7)

  1. Samsung Securities Holdings (2014), "Rise of the third Korean inbound boom" 

  2. http://www.businesspost.co.kr/news/articleView.html?idxno8283 

  3. Gun-Hee Choi, Rae-Don Kang, Jung-Yoon Yoo, Sung-Sik Park (2015) "The Preceding Factors and Eventual Factors for Double-Sided Innovation of Airport Concierges", Journal of The Korean Society for Aviation and Aeronautics 23(3) 

  4. http://www.china.org.cn/english/feature/38436.htm 

  5. http://www.mckinsey.com/insights/consumer_ and_retail/mapping_chinas_middle_class 

  6. http://www.airport.kr/pa/ko/d/1/2/1/index.jsp?AIRPORT_CODEPEK&GUBUN1 

  7. Kyung-Pyo Ko (2015) "Comparative Study of Service Strategies and Consumer-Orientation Between Passengers and Airline Service Employees", 2015 Fall Symposium, The Korean Society for Aviation and Aeronautics 

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