최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.3 no.1, 2015년, pp.1 - 10
김윤경 (경남정보대학교 작업치료과) , 한수상 (경남정보대학교 작업치료과) , 장철 (경남정보대학교 작업치료과)
Purpose: This study investigated the relationships of handwriting legibility and perceptual-motor skills, and handwriting speed and perceptual-motor skills. And identified the predictors that most affect the handwriting of preschool children. Methods: Twenty-three typically developing preschool aged...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
글씨 쓰기란? | 글씨 쓰기는 초등학교 수업시간에 일반적으로 요구되는 능력들을 수행하기 위해 습득하여야 하는 작업 수행과 학문적 기술이며(Weintraub와 Graham, 1998), 이후의 학업 성취에 필수적인 능력이다(Graham & Harris, 2000). 글씨 쓰기는 학령기 아동의 수업시간 내 소운동 작업수행 중 31~60%를 차지한다(Mchale & Cermak, 1992). | |
글씨 쓰기는 학령기 아동의 소운동 작업수행 중 얼마나 차지하는가? | 글씨 쓰기는 초등학교 수업시간에 일반적으로 요구되는 능력들을 수행하기 위해 습득하여야 하는 작업 수행과 학문적 기술이며(Weintraub와 Graham, 1998), 이후의 학업 성취에 필수적인 능력이다(Graham & Harris, 2000). 글씨 쓰기는 학령기 아동의 수업시간 내 소운동 작업수행 중 31~60%를 차지한다(Mchale & Cermak, 1992). 글씨 쓰기는 일반적으로 5~6세경에 유치원이나 초등학교에 들어가면서부터 학습과 연습에 의해 습득된다(최혜륜, 1988). | |
명료도를 위해 무엇이 필요한가? | 글씨 쓰기 수행의 가장 중요한 두 가지 요소는 명료도와 속도이다(Mather & Roberts, 1995). 명료한 글씨 쓰기를 위해서는 운동감각, 소운동 협응, 시각-운동 통합, 시지각, 운동계획 등의 지각-운동 기술의 통합된 능력이 필요하다(Tseng & Murray, 1994; Volman 등, 2006). 운동 감각은 시각 또는 청각적 정보 없이 움직임의 폭과 방향 뿐 아니라 신체 일부의 위치를 구별하는 능력이며(Fisher 등, 1991), 글자를 쓰는 동안 연필을 잡는 동작과 필기에 이용되는 도구에 대한 직접적인 정보를 제공하는 역할을 담당한다(Amundson, 1992; Cornhil & Case-Smith, 1996). |
우수찬(2004). 시지각 훈련 프로그램이 정신지체아의 지각 및 모사 능력에 미치는 효과. 대구대학교, 석사학위 논문.
정해동(2004). 뇌성마비 아동의 쓰기 평가 및 특성에 관한 고찰. 특수교육저널, 5(2), 115-133.
최혜륜(1988). 아동의 쓰기 발달. 특수아동임상연구지, 1, 74-86.
Amundson SJ(1992). Handwriting: evaluation and intervention in school settings. In: Case-Smith J, Pehoski C, editors. Development of Hand Skills in the Child. Rockvile, MD: AOTA, 63-78.
Amundson SJ(1995). Evaluation tool of children's handwriting. Honer, AK: OT Kids.
Amundson SJ(2001). Prewriting and handwriting skills. In J. Case-Smith (Ed.), Occupational therapy for children (4th ed., pp. 545-570). Philadelphia, Mosby.
Bal D(2006). Occupation of school : Handwriting. In J. W. Solomon, & J. C. Obrien(Eds.), Pediatric skills for occupation therapy assistants(2nd ed., pp. 433-460). Philadelphia, Mosby.
Beery KK, Beery NA(2003). The Beery Buktenica developmental test of visual-motor integration. 5th ed, Minneapolia, Pearson Assessments.
Carmeli E, Bar-Yossef T, Ariav C et al(2008). Perceptual-motor coordination in persons with mild intellectual disability. Disabil Rehabil, 30(5), 323-329.
Feder KP, Majnemer A(2007). Handwriting development, competency, and intervention. Dev Med Child Neurol, 49(4), 312-317.
Fisher AG, Murray EA, Bundy AC(1991). Sensory integration: Theory and practice. Philadelphia, FA Davis.
Frankenburg WK, Dodds J, Archer P et al(1992). The Denver II : a major revision and restandardization of the Denver Developmental Screening Test. Pediatrics, 89(1), 91-97.
Gardner MF(1982). Test of visual perceptual skills. Seattle, Special Child Publisher.
Graham S, Harris KR(2000). The role of self-regulation, and transcription skills in writing and writing development. Educational Psychology, 35(1), 3-12.
Graham S, Harris KR, Fink B(2000). Is handwriting causally related to learning to write? Treatment of handwriting problems in beginning writers. Educational Psychology, 92(4), 620-633.
Hammill DD, Pearson NA, Voress JK(1993). Developmental Test of Visual Perception. 2nd ed, Texas, pro-ed.
Karlsdottir R, Stefansson T(2002). Problems in developing functional handwriting. Percept Mot Skills, 94(2), 623-662.
Lieberman LM(1984). Visual perception versus visual function. Journal of Learning Disability, 17(3), 182-185.
Mather N, Roberts R(1995). Informal assessment and instruction in written language: A practitioner's guide for students with learning disabilities. Clinical Psychology Publishing Company.
Mchale K, Cermak SA(1992). Fine motor activities in elementary school: preliminary findings and provisional implications for children with fine motor problems. Am J Occup Ther, 46(10), 898-903.
Reisman JE(1991). Minnesota handwriting assessment. Los Angeles, Psychological Corporation.
Rubin N, Henderson SE(1982). Two sides of the same coin: Variations in teaching methods and failure to learn to write. Special Education: Forward Trends, 9(4), 7-24.
Smits-Engelsman BCM, Van Galen GP(1997). Dysgraphia in children: Lasting psychomotor deficiency or transient developmental delay?. J Exp Child Psychol, 67(2), 164-184.
Sovic N(1981). An experimental study of individualized learning/instruction in copying, tracking and handwriting, based on feedback principles. Percept Mot Skills, 53, 195-215.
Stewart SR(1992). Development of written language proficiency: Methods for teaching text structure. In S. Case-Smith (Ed.), Communication Skills and Classroom Success. Eau Claire, Thinking Publications, 419-432.
Tseng MH, Murray EA(1994). Differences in perceptual-motor measures in children with good and poor handwriting. Occup Ther J Res, 14(1), 19-36.
Volman MJ, van Schendel BM, Jongmans MJ(2006). Handwriting difficulties in primary school children: A search for underlying mechanisms. Am J Occup Ther, 60(4), 451-460.
Wann JP(1987). Trends in the refinement and optimization of fine-motor skills: Observations from an analysis of the handwriting of primary school children. J Mot Behav, 19(1), 13-37.
Weintraub N, Graham S(1998). Writing legibly and quickly : A study of children's ability to adjust their handwriting to meet common classroom demands. Learning Disability Research Practice, 13, 146-152.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.