최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.15 no.2, 2015년, pp.145 - 158
There are a lot of game regulations in Korea. Each scholar has invested a game regulation. But there is no research about all the game regulations. All regulations in government should be registered in Regulatory Reform Committee. So, this study researched the all game regulation in Regulatory Refor...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
정부규제는 무엇이라 정의되는가? | 정부규제는 ‘바람직한 경제사회 질서의 구현을 위해 정부가 시장에 개입하여 기업과 개인의 행위를 제약하는 것[3]’, ‘민간부문에 속하는 개인이나 단체의 활동을 바람직한 방향으로 인도하기 위하여 정부가 만들어 놓은 길[4]’ 등으로 정의된다. 즉 규제는 정부가 국민들에 대해서 통제, 지원 및 권력적인 간섭을 통하여 국민의 의사 결정과 행위를 제약하는 것이며[5], 정부가 국민들의 삶의 질을 향상시키기 위해서 국민들의 정치적 행위, 경제적 행위, 사회적 행위에 대해 개입하는 것을 의미한다[6]. | |
게임 규제의 특성을 살펴보는 데에 도움되는 것은 무엇인가? | 따라서 게임 부문에 대한 규제 내용을 제대로 파악하기 위해서는 규제개혁위원회 등록규제 기준에 따른 게임 규제를 엄밀히 살펴볼 필요가 있다. 게임 규제의 특성을 살펴보기 위해서는 셧다운제 등 게임 부문에서 논의가 되는 몇몇 규제들을 심도 있게 살펴보는 것도 의미가 있지만, 규제개혁위원회에 등록된 게임 관련 규제들, 그리고 정부가 판단하는 규제기준을 통해 규제 전반에 대해 살펴보는 것도 게임 부문에 대한 전반적인 상황을 이해하는 데 더 도움이 될 수 있다. 따라서 본 연구 에서는 규제개혁위원회의 등록규제 기준에 따라 게임 규제 현황을 살펴보고, 게임 규제 실태 및 특성, 한계점 등에 대해 살펴보고자 한다. | |
인터넷 게임 디톡스 사업의 실행에 따른 전망은? | 2014년 초에는 웹보드 게임에 대한 규제가 강화되었고, 2015년 1월에는 정부가 향후 5년간 170 억 원을 투입해 게임 중독 문제 해결에 나선다는 ‘인터넷 게임 디톡스 사업’ 계획을 발표하였다[1]. 이 게임 디톡스 사업 시행을 위해서 또 다른 규제가 추가적으로 계획될 것으로 보이고, 이에 따라 게임 산업에 대한 규제의 증가 추세는 앞으로도 계속 될 것으로 예상된다. |
A-ju news, 2015-01-12.
Seong-Rak Choi, "An Impact Analysis of Shut down System on the Trust to Government: focus on comparing gamer with non-gamer", Journal of Korea Game Society, Vol.13, No.1, pp. 49-60, 2013.
Byeong-Seon Choi, "Government Regulation", Bobmunsa, 1992.
Mun-Seok Ahn, "Government, Enterprises and Civil Society", Pakyoungsa, 2001.
Young-Hoon Kim, "A Study on the Nature and Change of the Governmental Regulatory Policies", Social Science Review, 18, 1987.
Hyug-Keun Ahn, "A Study on Application Method of Regulatory Sunset Provisions", Korea institute of Public Administration research report, 2005.
Seong-Rak Choi, "Why the regulation is made?", The Korea Association for Policy Studies Autumn Conference, 2009.
Sang-Jo Jeong, "The legal protection and regulation of on-line game", Communications of the Korean Institute of Information Scientists and Engineers, Vol.23, No.6, pp. 50-57, 2005.
Seong-Rak Choi, "A Study on the Regulation of Real Money Trade in On-line Game", Journal of Korea Game Society, Vol.7, No.2, pp. 41-52, 2007.
Jeong-O Kim.Chang-Soo Kim, "The Gambling Game and the Paradox of Overregulation", The Korean Journal of Local Government Studies, Vol.12, No.2, pp. 201-229, 2008.
Jong-Soo Jeon, "The Direction of Improving Game Industry and Regulations on Lewd/Violent Games", Journal of Korean Language and Culture, Vol.37, pp. 201-229, 2008.
Deok-Joo Lee, "'The effect analysis on game industry by shut down system", Industrial engineering magazine, Vol.18, No.3, pp. 38-43, 2011.
Yun-Myung Kim, "Legal review on the game contents regulation for enabling the creation of games - Focused on the game contents patch system", Law review, Vol.52, No.2, pp. 531-559, 2011.
Hae-Sang Jung, "Study on the Improvement of Legislative System and Standard Contractual Terms and Conditions on Online Game - Focused on the Restrictions of User's Right -", The Journal of Sports and Law, Vol.15, No.2, pp. 233-258, 2012.
Min-Kyu Kim, "A Study on the Shifting of Regulation Paradigm for Arcade Game", Journal of Korea Game Society, Vol.12, No.4, pp. 53-64, 2012.
Jung-Hoon Lee, "The Regulation on Web Board Game from the viewpoint of Criminal Law", Chung-Ang Law Review, Vol.15, No.2, pp. 169-196, 2013.
Seung-Hun Lee, "The Study on the Problem of Webboard-game's Daily Limit Regulation", Korean Society For Computer Game, Vol.26, No.3, pp. 165-174, 2013.
Ji-Hoon Kim, "The Study on the Regulation of Betting at once in the Web-board Game", Korean Society For Computer Game, Vol.26, No.3, pp. 155-164, 2013.
Jong-Il Kim.Kyung-Hwan Kum, "The Study on the Regulation of Banning 'Auto-play' in Online Game", Korean Society For Computer Game, Vol.26, No.3, pp. 183-195, 2013.
Ji-Hwan Park, "A Constitutional Study on the Identification Regulation of Online Web-Board Games", Korean Society For Computer Game, Vol.26, No.3, pp. 197-205, 2013.
Dong-Kyu Lee et al, "A study of policy process by Advocacy Coalition Framework", Korean Policy Studies Review, Vol.22, No.3, pp. 31-70, 2013.
Min-Seok Kwon, "A Study on the Impact of the Development and Use about the Regulation of Selection Prohibition of Games Opponent", Korean Society For Computer Game, Vol.26, No.3, pp. 175-181, 2013.
Jong-Hyun Park, "A Constitutional Review on the Internet Game Addiction Bills", Dankook Law Review, Vol.31, No.2, pp. 233-252, 2014.
Regulatory Reform Committee Homepage
Regulatory Reform Committee, 2010, the concept and judgment criteria of regulation.
Framework Act on Administrative Regulations 3 (2)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.