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운행 자동차에 대한 정적 및 동적 제동력 검사 시스템의 제동력 특성 비교
Comparison in Braking Force Characteristics for the Static and Dynamic Braking Force Inspection System about Vehicles in Service 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.23 no.3, 2015년, pp.344 - 351  

오상엽 (경북대학교 자동차공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Braking force inspection of vehicles in service is certainly one of the most important characteristics that affect vehicle safety. Up to now, in domestic country, the regular safety inspection of vehicles in service has been tested with a roller type brake test (a static braking force inspection sys...

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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 운행 자동차에 대한 제동력 비교시험을 통하여, 독일의 동적 제동력 검사 장비와 국내의 정적 제동력 검사 장비와의 상관관계를 통계학적으로 비교하는 데 있다. 또한 동적 제동력 검사장비의 특성 및 문제점을 분석하고, 국내 정기 자동차안전 검사에 적용 가능성을 파악하는 기초자료를 제공하는데 있다.
  • 따라서 본 연구에서는 운행 자동차에 대한 제동력 비교시험을 통하여, 독일의 동적 제동력 검사 장비와 국내의 정적 제동력 검사 장비와의 상관관계를 통계학적으로 비교하는 데 있다. 또한 동적 제동력 검사장비의 특성 및 문제점을 분석하고, 국내 정기 자동차안전 검사에 적용 가능성을 파악하는 기초자료를 제공하는데 있다.
  • 본 연구에서는 운행 자동차에 대한 안전 검사를 하는데 있어서, 현재 국내에서 사용하고 있는 정적 제동력 검사 장비(roller type)와 유럽연합 등에서 사용하고 있는 동적 제동력 검사 장비(plate type)의 비교시험을 수행하였다. 이 제동력 검사 시험결과의 상관성 및 검사 장비의 특성을 분석한 결과로서 다음과같다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
운행 자동차에 대한 국내 정기 자동차검사 제도는 어떻게 운영되고 있는가? 한편, 운행 자동차에 대한 국내 정기 자동차검사 제도는 1995년(자동차관리법)부터 지금까지 교통안전공단과승인된민간정비업체에서안전및배출가스검사를 시행하고 있다. 이중에서 안전검사는 대부분의 국가에서 각 나라에 적합한 검사제도 및 장비를 개발하여 자동차 운행 안전에 국민의 건강을 보호하고, 안전검사 신뢰성 및 서비스 품질 향상에 노력하고 있다.
운행 자동차의 안전검사는 어떤 역할을 하는가? 이중에서 안전검사는 대부분의 국가에서 각 나라에 적합한 검사제도 및 장비를 개발하여 자동차 운행 안전에 국민의 건강을 보호하고, 안전검사 신뢰성 및 서비스 품질 향상에 노력하고 있다.15) 운행 자동차의 안전검사는 불법자동차적발, 소유권 확인, 의무보험가입확인등의 순기능뿐만 아니라 결함이 있는 자동차를 선별함으로서자동차결함에의해발생하는교통사고를사전에 방지하는 역할을 하고 있다.7,8,16)
롤러식(roller type) 제동력 검사(정적 제동력 검사) 장비의 단점은? 그러나 현재 국내에서는 롤러식(roller type) 제동력 검사(정적 제동력 검사) 장비를 사용하고 있는 실정이다. 즉, 제동시 관성에 의한 부하가 후축에서 전축으로 이동함에 따른 제동력의 전후좌우 제동력 및 편차를 정확하게 측정할 수없는 단점이 있다.7,10,16)
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참고문헌 (20)

  1. H. D. Kim and Y. C. Lim, "A Study on the Characteristics of Automotive Brake Pedal Force," Auto Journal, KSAE, Vol.15, No.2, pp.64-75, 1993. 

  2. D. H. Shim, D. Y. Kim and S. H. Ko, "A Study on the Effect Driving Speed and Braking Power on Squeal Noise of Disk Brake," KSAE Spring Conference Proceedings, pp.2189-2194, 2006. 

  3. S. D. Kim, N. H. Kim and H. M. Kim, "A Study on a Comparison between the Mechanical System and the Fuzzy Control Electronic System for Braking Force Distribution," KSAE Spring Conference Proceedings, pp.437-444, 2000. 

  4. C. G. Ok, T. W. Park, S. P. Jung and J. H. Lee, "Integrative Analysis of Automotive Brake System to Estimate Braking Feeling," KSME Spring Conference Proceedings, pp.736-741, 2009. 

  5. I. S. Choi, J. M. Ahn, K. S. Cho and S. W. Cho, "A Consideration on the Market Situation and the Safety Evaluation Method of the Motor Vehicle Equipped with Brake Assist System," KSAE Spring Conference Proceedings, pp.1933-1940, 2010. 

  6. M. S. Pak and S. H. Kim, "The Development of Braking Ratio Measuring Technique Using Wheel-torque Meter," KSAE Fall Conference Proceedings, pp.601-607, 1996. 

  7. U. S. Yeo, W. D. Park, Y. D. Jung and B. D. Kang, "A Study on Introduction to Dynamic Braking Inspection Equipment of a Vehicle in Service," KSAE Spring Conference Proceedings, pp.1266-1272, 2013. 

  8. S. Y. Oh and W. D. Park, "Comparison in Emission Inspection System of a Gasoline Vehicle in Service," Transactions of KSAE, Vol.22, No.1, pp.1-7, 2014. 

  9. U. S. Yeo, W. D. Park, Y. D. Jung and B. D. Kang, "A Study on Improvement to Underbody Inspection of a Vehicle in Service," KSAE Spring Conference Proceedings, pp.1254-1259, 2013. 

  10. B. D. Kang, Y. D. Jung, C. D. Kim, W. D. Park, K. S. No, U. S. Yeo and Y. J. Lee, A Study for Inspection Standard by Advanced Vehicle Inspection System Technology, Final Report, Inspection Standard Office, Korea Transportation Safety Authority, 2012. 

  11. J. J. Kwon and D. W. Lee, "Research on the Relation of the Exhaust Gas Concentration between Lug-Down3 Test Mode and D147 Test Mode on the Driving Car Using Diesel Fuel," Proceeding of the 47th Meeting of KOSAE, pp.62-65, 2008. 

  12. H. S. Joo, J. E. Sim and J. R. Kim, "Quantitative Effectiveness Analysis of Vehicle Inspection," Journal of Korean Society of Transportation, Vol.25, No.3, pp.65-74, 2007. 

  13. Y. H. Park, J. C. Kim, S. I. Kwon, T. W. Lee and J. T. Lee, "A Study on the Improvement In-use Vehicle Inspection & Maintenance Program By RSD (Remote Sensing Detector)," KSAE Fall Conference Proceedings, pp.159-164, 2005. 

  14. S. Y. Oh, H. I. Lee, G. W. Kim and I. S. Che, A Study for High Technology Vehicle Inspection System, Final Report, School of Automotive Engineering, Kyungpook National University, 2012. 

  15. S. Y. Oh, U. S. Yeo, W. D. Park, Y. D. Jung and B. D. Kang, "Improvement in Emission Inspection System of a Gasoline Vehicle in Service," KSAE Annual Conference Proceedings, pp.536-542, 2012. 

  16. S. Y. Oh, "Effect on Dynamic Braking Force Inspection System for Entering Velocity Vehicles in Service," KSMT, in Press, Corrected Proof, 2015. 

  17. MOLIT (Minister of Land, Infrastructure and Transport, https://stat.molit.go.kr/portal/main/portalMain.do, 2015. 

  18. Y. M. Ha, "A Report on 4 Judicial Precedents of the Supreme Court of Korea Concerning Brake System Failure," KSAE Spring Conference Proceedings, pp.1018-1023, 2006. 

  19. J. Y. Wong, Theory of Ground Vehicles, 3rd Edn., John Wiley & Sons, New York, pp.203-271, 2001. 

  20. K. Newton, W. Steeds and T. K. Garrett, The Motor Vehicle, 12th Edn., SAE, Manchester, pp.804-829, 1996. 

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