최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.22 no.2, 2015년, pp.169 - 179
김희영 (동신대학교 간호학과) , 김윤희 (국립목포대학교 간호학과)
Purpose: The purpose of this study was to improve the quality of fundamental nursing practice course. Methods: Participants were 132 students who took the fundamental nursing practice course at D university in N city. The study included processes of planning, action, observation, and reflection. Qua...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
실행연구란 무엇인가? | 실행연구는 연구자인 행위 당사자가 주체가 되어 자신의 개인 · 사회적 삶을 탐구하여 계속적으로 개선하려고 하는 과정지향적 탐구 패러다임으로, 객관성이나 이론 정립에 대한 관심보다 실천의 개선에 관심을 가지며 반성적 실천의 자기 순환과정을 강조한다는 점에서 실천 분야에 종사하는 모든 사람들에게 적합한 연구방식이다[1]. 교육현장에서 실행연구란 교사나 교수가 연구자가 되어 수업방법의 개선 및 개발을 연구하는 과정이다. | |
의미 있는 학습경험이란 무엇인가? | Fink [8]는 교수 중심의 수업보다는 학생들의 ‘의미 있는 학습경험’에 기반한 수업 디자인 모형을 제안하였다. ‘의미 있는 학습경험’은 학생들이 전공과 관련한 기초지식, 적용, 통합, 인간적 차원, 돌봄, 학습방법 습득 등을 학습경험으로 성취해 가면서 이루는 것이다. ‘의미 있는 학습경험’이 가능하도록 하기 위해서 교육자는 수업 모형을 설계하기 위해 12단계를 거쳐야 하며, 3가지 핵심요소인 학습목표, 교수-학습활동, 피드백과 평가가 상호적이고 역동적인 관계를 갖도록 해야 한다[8]. | |
12단계 수업디자인 모형이란 무엇인가? | ‘의미 있는 학습경험’이 가능하도록 하기 위해서 교육자는 수업 모형을 설계하기 위해 12단계를 거쳐야 하며, 3가지 핵심요소인 학습목표, 교수-학습활동, 피드백과 평가가 상호적이고 역동적인 관계를 갖도록 해야 한다[8]. 이러한 수업디자인은 교수들이 큰 부담 없이 자신의 수업분석을 시도하는데 있어 단독 또는 동료 교수와의 상호 협력만으로 효율적으로 사용할 수 있는 방법이다[4]. |
Lee YS, Kim YC, Lee HK, Kim YM, Cho DJ, Cho JS. Action research. Seoul: Hakjisa; 2005. p. 19-43.
Kim YC. Action research I. Annual spring conference of Chonnam Research Institute of Nursing Science; 2010 May 25; Ducjae Hall. Gwangju: Gummunhwasa; 2010. p. 5-44.
Lee YS. An action research to develop a new approach to analyze and design college courses with the use of causal chain analysis. Korean Journal of Educational Methodology Studies. 2012;24(4):729-770.
Hong YS, Shin SY. Syllabus development and application effect for strengthening the practical abilities of instructors of sports for all. Journal of Research in Curriculum Instruction. 2013;17(4):1121-1142.
Kim YM. Evaluation of design and operation of action learning based nursing professionalism course for nursing students [dissertation]. Gwangju: Chonnam National University; 2012. p. 19-33.
Korea Accreditation Board of Nursing Education. Nursing education accreditation standards [Internet]. Seoul: Korea Accreditation Board of Nursing Education; 2013 [cited 2014 September 30]. Available from: http://kabon.or.kr/kabon02/140414_1.pdf
Fink LD. Creating significant learning experiences: An integrated approach to designing college courses. San Francisco, CA: Jossy-Bass; 2003. p. 257-264.
Zuber-Skerritt O, Fletcher M. The quality of an action research thesis in the social sciences. Quality Assurance in Education. 2007;15(4):413-436. http://dx.doi.org/10.1108/09684880710829983
Yoo MS. The effectiveness of standardized patient managed instruction for a fundamental nursing course. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2001;7(1):94-112.
Paik HJ. Educational evaluation of competency in nursing skills through open laboratory self-directed practice. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2004;11(1):13-20.
Cho BH, Ko MH, Kim SY. Effectiveness of web based learning on competence, knowledge, and confidence in foley-catheter management in basic nursing education. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2004;11(3):248-255.
Nam MR. Effectiveness of web-based learning in basic nursing practice education: Focusing on asepsis technique practice. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2005;12(3):290-297.
Kim YH. Effects of utilizing animation prior to fundamental nursing practice on learning motivation and self-directedness in student nurses. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2010;17(2):240-248.
Jun WH, Lee EJ. Effects of S-PBL in fundamental nursing practicum among nursing students: Comparison analysis of a ordinary least square and a quantile regression for critical thinking disposition. Journal of the Korea Contents Association. 2013;13(11): 1036-1045. http://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1036
Kim YH, Lee YM. Relationship of learning motivation, self-directed learning ability and problem solving process of nursing students after practice evaluation of fundamentals of nursing course using role play. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society. 2012;13(1):147-155. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.1.147
Lee YS. Development of self-analysis methods of teaching for the improvement of college education. Journal of Yeolin Education. 2011;19(1):1-34.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.