$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

플립러닝 적용 기본간호학실습 수업에 대한 실행연구
An Action Research on Flipped Learning for Fundamental Nursing Practice Courses 원문보기

기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.24 no.4, 2017년, pp.265 - 276  

김희영 (동신대학교 간호학과) ,  김윤희 (국립목포대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study was conducted to design and implement a fundamental nursing practice based on flipped learning and to examine the effects. Methods: Participants were 57 students who were taking the fundamental nursing practice course at D university in N city. The study included processes of ins...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 국내 간호교육연구에서도 플립러닝의 운영효과에 대하여서는 보고하고 있지만 수업설계 및 운영에 대한 다양한 측면의 접근방법은 매우 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 교수자가 수업방법의 개선 및 개발을 연구하는 유용한 접근방법인 실행연구방법으로 플립러닝 적용 수업설계와 운영을 수행하며 자기주도적 학습능력과 비판적 사고성향에 효과가 있는지를 확인해보고자 시도하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
플립러닝이란 무엇인가? 최근 대학교육현장에서 지식의 전달과 전수 그 이상의 교육 패러다임을 제공하는 플립러닝이 확산되고 있다. 플립러닝은 ‘거꾸로 된’ 형태의 교수-학습방법으로 교실수업에서 학생들이 교수자가 일방적으로 전달하는 강의를 듣는 전통적 수업에서 벗어나 수업에 들어오기 전에 교수자가 제공한 다양한 멀티미디어 자료를 이용하여 스스로 능동적인 사전학습을 하고 수업시간에는 주제에 대한 적용활동이 이루어지는 수업을 말한다[2]. 플립러닝은 학습자가 교수자의 안내에 따라 사전에 학습하기 때문에 교실 수업에서 교수자는 학습자의 이해도를 검토하거나 심화학습을 유도하게 된다 .
지금까지 대학교육현장에서의 수업의 한계점은 무엇인가? 지금까지 대학교육현장에서의 수업은 교수자 중심의 강의를 통해 일방적으로 대학생들에게 지식을 전달하는 방식이 주를 이루었다[1]. 이러한 교수자 중심의 수업방식은 많은 지식을 짧은 시간동안 학생들에게 효율적으로 전달하는 데는 유용하나 대학교육의 본질인 자발성, 비판성을 함양시키는데 한계가 있어 대학교육현장에서도 다양한 교수방법을 개발하고 적용하려는 노력을 하게 되었다.
지금까지 대학교육현장에서의 수업 방식은 무엇인가? 지금까지 대학교육현장에서의 수업은 교수자 중심의 강의를 통해 일방적으로 대학생들에게 지식을 전달하는 방식이 주를 이루었다[1]. 이러한 교수자 중심의 수업방식은 많은 지식을 짧은 시간동안 학생들에게 효율적으로 전달하는 데는 유용하나 대학교육의 본질인 자발성, 비판성을 함양시키는데 한계가 있어 대학교육현장에서도 다양한 교수방법을 개발하고 적용하려는 노력을 하게 되었다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Um SW. A study of the model of university writing course using flipped learning. Korean College Composition and Communication. 2016;15:73-97. 

  2. Kim YH, Kwon IS, Kim GD, Park KM, Park, HS, So HS, et al. Teaching and learning strategies: Cases in nursing education. Seoul: Fornurse; 2016. p. 151-168. 

  3. Lee MK. A case study on effects and signification of flipped classroom. Journal of Korean Education. 2014;41(1):87-116. 

  4. Bishop JL, Verleger MA. The flipped classroom: A survey of the research. Poster session presented at: 120th ASEE Annual Conference & Expostion; 2013 June 23-26; Georgia World Congress Center. Atlanta. 

  5. Flipped Learning Network. Definition of flipped learning [Internet]. New York: Flipped Learning Network; 2014 [cited 2017 June 21]. Available from: http://flippedlearning.org/definition-of-flipped-learning/ 

  6. Lee M, Chang SJ, Jang SJ. Effects of the flipped classroom approach on the psychiatric nursing practicum course. Journal of Korean Psychiatric Mental Health Nursing. 2017;26(2):196-203. https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2017.26.2.196 

  7. Park J, Woo CH. The effects of lesson with student-generated questions: Based on flipped utilizing massive open online courses. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2017;17(11):283-306. https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.11.283 

  8. Lee YS, Eun Y. The effect of flipped learning on self-efficacy, critical thinking disposition, and communication competence of nursing students. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2016;22(4):567-576. https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.4.567 

  9. Cho MK, Kim MY. Effect of flipped learning education in physical examination and practicum. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society. 2016;17(12):81-90. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.12.81 

  10. Lee B, Hwang SY. Class experience of the students on pregnancy, delivery and puerperium nursing course through flipped learning: Mixed method research. Korean Journal of Women Health Nursing. 2016;22(4):221-232. https://doi.org/10.4069/kjwhn.2016.22.4.221 

  11. Lee NY, Han JY. Nursing students' learning motivation, class participation and class satisfaction on flipped class and teacher-centered class. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2017;17(8):253-267. https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.8.253 

  12. Kwon MS. The influence of self-directed learning & critical thinking disposition on clinical competence in nursing students. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2011;17(3):387-394. 

  13. Presti CR. The flipped learning approach in nursing education: A literature review. Journal of Nursing Education. 2016;55(5):252-257. https://doi.org/10.3928/01484834-20160414-03 

  14. Slusarski SB. Enhancing self-direction in the adult learner: Instructional techniques for teachers and trainers. New Directions for Adult and Continuing Education. 1994;94(64):71-79. https://doi.org/10.1002/ace.36719946411 

  15. Lee SJ, Chang YK, Lee HN, Park KY. A study on the development of life-skills: Communication, problem solving, and self-directed learning. Seoul: Korean Educational Development Institute; 2003 December. Report No.: RR2003-15-03 

  16. Facione NC, Facione PA, Sanchez CA. Critical thinking disposition as a measure of component clinical judgement: The development of the California critical thinking disposition inventory. Journal of Nursing Education. 1994;33(8):345-350. https://doi.org/10.3928/0148-4834-19941001-05 

  17. Yoon J. Development of an instrument for the measurement of critical thinking disposition: In nursing [dissertation]. Seoul: Catholic University; 2004. p. 10-37. 

  18. Kemmis S, McTaggart R. The action research planner. 3rd ed. Geelong Australia: Deakin University Press; 1988. p. 11 

  19. Kim BK. Development of flipped classroom model for teaching profession courses. Journal of Educational Research. 2014;12(2):25-56. 

  20. Choi J, Kim, EG. Developing a teaching-learning model for flipped learning for institutes of technology and a case of operation of a subject. Journal of Engineering Education Research. 2015;18(2):77-88. https://doi.org/10.18108/jeer.2015.18.2.77 

  21. Heitz C, Prusakowski M, Willis G, Franck C. Does the concept of the "flipped classroom" extend to the emergency medicine clinical clerkship? Western Journal of Emergency Medicine. 2015;16(6):851-855. https://doi.org/10.5811/westjem.2015.9.27256 

  22. Kim YH. Effects of utilizing animation prior to fundamental nursing practice on learning motivation and self-directedness in student nurses. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2010;17(2):240-248. 

  23. Suk MS. A study on the effects of flipped learning in social welfare education: Focusing on self-directed learning academic motivation, and self-efficacy. Korean Journal of Social Welfare Education. 2016;35:1-29. 

  24. Choi YN. The effects of flipped-learning on the self-directed learning, academic motivation, and class satisfaction of the college students [master's thesis]. Seoul: Kunguk University; 2016. p. 42. 

  25. Son E, Park J, Im I, Lim Y, Hong S. Impact of flipped learning applied at a class on learning motivation of college students. Journal of Cognitive Enhancement and Intervention. 2015;6(2):97-117. 

  26. Mortensen CJ, Nicholson AM. The flipped classroom stimulates greater learning and is a modern 21st century approach to teaching today's undergraduates. Journal of Animal Science. 2015;93(7):3722-3731. https://doi.org/10.2527/jas.2015-9087 

  27. Simpson V, Richards E. Flipped the classroom to teach population health: Increasing the relevance. Nurse Education in Practice. 2015;15(3):162-167. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2014.12.001 

  28. Park W, Kim H. A case study of flipped learning applied in the classroom: Focusing on academic and nonacademic experiences, and classroom engagement of university students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2016;16(2):525-546. 

  29. Jang KS, Kim EA, Kim NY. The mediating effect of information literacy in the relationship between critical thinking disposition and self-directed learning ability among senior nursing students. Journal of the Korean Data Analysis Society. 2015;17(5):2823-2835. 

  30. Park JA, Hong JY. Effects of self-directed learning ability, ego resilience, critical thinking disposition on the competency of nursing students's basic nursing skills. Journal of the Korea Contents Association. 2016;16(1):342-351. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.01.342 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로