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[국내논문] 학교건축 사용자 참여디자인의 효율적 운영 방법 연구
A Study on the Efficient Operation Methodology of User Participatory Design for School Facilities 원문보기

교육시설 : 한국교육시설학회논문집 = Journal of the Korean Institute of Educational Facilities, v.22 no.1, 2015년, pp.3 - 12  

조창희 (School Facilities Research Center, Kongju National Univ.) ,  이화룡 (Dept. of Architecture, Kongju National Univ.)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The user participatory design process collects users' opinions efficiently through a feedback process such as various user workshops and conferences. When users who actually participated in a design process use the facility in which they were a participant, their satisfaction with the design quality...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
참여디자인방법으로 어떤 것들이 있는가? 국내외 논문을 비롯한 문헌조사를 통해 다양한 사용자 참여디자인 방법 적용사례에 대하여 <표 1>와 같이 조사 분석하였다. 분석한 결과 분야별로 프로젝트의 특성에 맞추어 워크숍, 프로토타입 제작(모형), 실험, 선호도조사, 사용자요구분석을 위한 방법(카드, 선호이미지, Wish List)등 다양한 참여디자인방법을 사용하고 있다.
사용자 참여디자인의 이해, 관찰, 분석, 발상, 제작의 5단계의 각 역할은 무엇인가? 사용자 참여디자인은 <그림 1>과 같이 이해, 관찰, 분석, 발상, 제작의 5단계의 과정을 거치거나”1) “분석, 디자인, 이행, 출시 등의 4단계”2)로 구분할 수 있다. 1단계는 주변상황과 문제를 이해하여 만들고자 하는 디자인의 기회영역을 포착하고 기존 시스템의 문제를 파악하는 것이다. 이해과정을 통해 사용상 문제와 사용자를 둘러싼 주변 컨텍스트(Context)를 이해하고 분석하게 된다. 2단계는 관찰단계로 직접적이고 실제적인 조사를 통하여 사용상의 문제와 충족되지 못한 요구에 대한 인사이트(Insight)3)를 얻게 된다. 3단계는 이전조사단계에서 발견된 데이터를 분류, 종합, 정리하여 분석하는 과정이다. 분석과정에서 중요한 패턴과 인사이트를 발견하며, 발견된 주요사항들을 디자인 개념으로 발전시키기 위한 디자인 원칙과 영역을 제시한다. 4단계는 도출된 인사이트, 디자인원칙이나 영역을 통하여 실제적인 아이디어를 도출하고 평가하는 과정이다. 5단계에서는 많은 아이디어 중 가치 있는 것을 선별하여 대안을 제시하고 사용자의 피드백을 반복하여 디자인을 발전시킨다. 사용자참여디자인 프로세스는 시간, 예산, 결과물 혹은 프로젝트의 목적이나 제공물의 성격에 따라 유연하게 조정할 수 있다.
사용자 참여디자인의 과정은 어떻게 구분할 수 있는가? 사용자 참여디자인은 <그림 1>과 같이 이해, 관찰, 분석, 발상, 제작의 5단계의 과정을 거치거나”1) “분석, 디자인, 이행, 출시 등의 4단계”2)로 구분할 수 있다. 1단계는 주변상황과 문제를 이해하여 만들고자 하는 디자인의 기회영역을 포착하고 기존 시스템의 문제를 파악하는 것이다.
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참고문헌 (10)

  1. Bae, Sung-Hwan, Kim, Dong-Hwan and Lee Ji-Hyun, UX design by storytelling, Aircon, 2011. 11 

  2. Cho, Chang-Hee, Oh, Hyoung-Seok and Lee, Hwa-Ryong, A Study on the Efficient Application of Design Indicators to User Participatory Design for School Facilities, Journal of the Korean Institute of Educational Facilities v.20 no.3, pp.3-12, 2013.05 

  3. Kim, Kwang-Bum, Park, Sun-Kyung, Kim, Nam-Gil and Ha, Jae,-Mung, Study on the School Planning Using Participatory Design Technique, Journal of the architectural institute of Korea : Planning & design, 15(5), pp.45-52, 1999.05 

  4. Lee, Hwa-Ryong and Cho, Chang-Hee, A Study on Developing the Design Quality Indicators(DQI) for School Building, Journal of the architectural institute of Korea : Planning & design, 28(5), pp.69-77, 2012.05 

  5. No, Ju-Hwan, UX Design, Mentor, 2011.01 

  6. SILK Team, Crevate, Method deck - A deck of method cards for service innovation, Kent County Council 

  7. Sanoff. H, Principles and Purposes of Participatory Design, Review of architecture and building science. 0709, 2007.9 

  8. Song, Eun-A, A Study on the Method of Application for Participatory Design - Focused on Local Public Complex in Japanese Journal of the Korean Institute of Culture Architecture vol.26, 2009.3, 

  9. Song, Heon, Study on the Development of an Architectural Design Methodologies through a Creative Multidisciplinary Activities in the Schematic Design Stages, Journal of the architectural institute of Korea : Planning & design, 27(11), pp.173-181, 2011.03. 

  10. Yu, Woong-Sang, User Participatory Design Guidelines for School Facilities, Review of Korean Educational Development Institude, 2010 

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