최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.16 no.5, 2015년, pp.3087 - 3098
박혜령 (한서대학교 의상디자인학과) , 박미령 (목포대학교 의류학과) , 조신현 (장안대학교 패션디자인과)
This study aims to examine the college students experience and intention to purchase organic clothes according to their lifestyle as the most promising consumer class in future. First, it was found that their experience to purchase organic clothes according to the subjects demographic characteristic...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
연구문제1 : 조사대상자의 인구통계학적 특성과 이에 따른 오가닉 의류제품의 구매경험의 차이를 분석한다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
소비자의 오가닉 의류제품의 구매율이 아직 저조한 이유는 무엇인가? | 그러나 소비자의 오가닉 의류제품의 구매율은 아직까지 저조한 편이다. 이는 오가닉 의류제품의 소재개발은 활발하게 이루어지고는 있지만 소재개발이 소비자층에 맞추기보다는 개발이 먼저 이루어지고 있어 일반 소비자들이 이와 관련된 정보를 쉽게 얻을 수가 없으며 국내 의류제품의 생산이나 환경경영 정책도 아직 미비하기 때문이다. 이처럼 오가닉 의류제품에 대한 정보부족이나 환경 정책의 미비는 장기적으로 볼 때 소비자나 기업 모두에게 어려움을 안겨주게 될 것이므로 시급히 관심을 가져야할 문제라고 생각한다. | |
의류에서 웰빙 현상은 주로 어떻게 나타나고 있는가? | 세계적 환경운동과 건강에 대한 인식의 고조되면서 오가닉 브랜드들이 등장하고 있으며 국내 오가닉 의류시장은 2006년 이래 매년 400-500%씩 성장하고 있고 앞으로도 급속히 팽창할 것으로 전망된다(이현진, 2002)[3]. 의류에서 웰빙 현상은 주로 오가닉 소재 개발과 건강 기능성 소재개발 등의 의류의 인기로 나타나고 있다. 특히 오가닉 소재와 건강 기능성 소재의 개발이 활발히 이루어지고 있는 것은 건강에 대한 개인들의 관심이 커지면서 차별화된 소재에 대한 욕구도 크게 늘고 있기 때문이다. | |
오가닉 소재와 건강 기능성 소재의 개발이 활발히 이루어지고 있는 이유는 무엇인가? | 의류에서 웰빙 현상은 주로 오가닉 소재 개발과 건강 기능성 소재개발 등의 의류의 인기로 나타나고 있다. 특히 오가닉 소재와 건강 기능성 소재의 개발이 활발히 이루어지고 있는 것은 건강에 대한 개인들의 관심이 커지면서 차별화된 소재에 대한 욕구도 크게 늘고 있기 때문이다. 현재 국내 패션의류제품 시장에서도 오가닉 섬유로 만든 기저귀, 유아복, 셔츠, 속옷, 티셔츠 등이 시판되고 있다. |
Samsung design Institute, Organic Cotton market status and move direction, Available From: www.samsungdesign.net/report. (accessed Dec., 10, 2014)
KOTRA, Hong Kong's textile market icons, 'Eco -Friendly', 2008.10.02, (accessed Dec., 23, 2014)
H. J. Lee, A study on consumers' purchasing behavior for functional textile products, Unpublished master's thesis, Duksung Women's University, 2002.
I. H, Beak, A study on the organic phenomenon in modern fashion, Unpublished master's thesis, Kookmin University, 2003.
S. H. Kim,J. J Lee, H. S Jung, "A study on the sustainable fashion design by organic cotton", Journal of the Korean Society of Costume, 57(2), pp. 115-131, 2007.
J. E, Song, Research on baby/children's clothing with flowers as a motif -Using organic material, Unpublished master's thesis, Kookmin University, 2010.
S. J. Kong, A study on the satisfaction, importance, perception of organic clothing goods, Unpublished master's thesis, Konkuk University, 2009.
Y. H. Park, "A study on the appraisal standard for purchasing the clothing made of organic cotton and the post-purchase satisfaction and dissatisfaction. - Focused on the adult women in from their 20's to 50's", Journal of Fashion Business, 15(1), pp.50-62, 2011.
E. S. Je, S. Y. Cheon, "Color Emotion Design for Developing Organic Cotton Fashion Products", Journal of Korea Design Forum, 35, pp.343-352, 2012.
Lazer, W., Life Style Concepts and Marketing, in toward Scientific Marketing, ed., Stephen. A. Greyers(ed.), Chicago, IL:AMA, PP.130-139, 1963.
Engel, J. F., Blackwell, R. D., Miniard, P. W., Consumer Behavior : Conceptual and Srtuceges, The Dryen Press, 1982.
Gutman, J., Mills, Micheal k., "Fashion Life Style, Self Concept, Shopping Orientation and Store Patronage : An Integrative Analysis", Journal of Retailing, 58, pp.64-68, 1982.
O. H. Lee, J. K. Kim, "A Study on the Japanese University Students' Clothing Buying Behavior according to Their Lifestyle", Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 29(2), pp.298-306, 2005.
K. H. Kim, E. H. Park, C. S. Hwang, "Demographic Characteristics of Subgroup and Cosmetics Purchase Behavior on Fashion Lifestyle of male", Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles(Confernce presentation), 2010(1), pp.146-147, 2010.
G. E. Lee, Y. J. Lee, "Lifestyle and Clothing Purchase Behavior of 30-40's Single Women", Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles(Confernce presentation), 2009(1), pp. 184-184, 2009.
Y. J. Park, J. S. Hwang, "Use and Purchase Behavior of Climbing Wear based on the Consumer's Lifestyles", Journal of Korea Design Forum, 35, pp.291-307, 2012.
S. Y. Jung, D. G. Kim, S. J. Jung, "Purchase Behavior of Eco-fashion Production on consumer's Lifestyle", Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles(Confernce presentation), 2010(0), pp.116-116, 2010.
S. J. Kong, A study on the satisfaction, importance, perception of organic clothing goods, Unpublished master's thesis, Konkuk University, 2009.
Control Union, http://www.controlunion..com/ (accessed Dec., 28, 2014)
Samsung design Institute, Organic Cotton market status and move direction, Available From: www.samsungdesign.net/report. (accessed Dec., 10, 2014)
I. H, Beak, A study on the organic phenomenon in modern fashion, Unpublished master's thesis, Kookmin University, 2003.
Kjune company, http://www.kjune.co.kr (accessed Jan., 10, 2015)
H. R. Tack, A study on influencing variables of decision making process for well-being clothing goods, Unpublished master's thesis, Yonsei University, 2005.
S. J. Kong, A study on the satisfaction, importance, perception of organic clothing goods, Unpublished master's thesis, Konkuk University, 2009.
D. R. Ryu, "The Effects on the Green Consumption Behavior of University Students", Consumer policy and education review, 8(4), pp.1-24, 2012.
S. J. Kong, A study on the satisfaction, importance, perception of organic clothing goods, Unpublished master's thesis, Konkuk University, 2009.
H. R. Tack, A study on influencing variables of decision making process for well-being clothing goods, Unpublished master's thesis, Yonsei University, 2005.
Y. J. Seo, E. J. Lim, "According to Lifestyle (VALS) Type of Consumer about Effect of Eco Consumption Practice Intention Research", Korea Environmental Policy and Administration Society (Confernce presentation, 2014.10), pp.17-35, 2014.
N. Y. Jang, "Consumer Lifestyle and Attitude toward Environment-Friendly Fashion : An Exploratory Study", The Korea Society of Fashion Design, 8(1), pp.31-47, 2008.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.