$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

충남 일부지역 초등학생의 식생활 태도 및 잔반없는 날 인식에 대한 조사
A Survey of Dietary Attitude and Recognition of Leftover Foods-Free Day in Elementary School Students of Chungnam Area 원문보기

韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.30 no.3, 2015년, pp.345 - 361  

채송희 (공주대학교 교육대학원 영양교육대학원) ,  이제혁 (공주대학교 식품영양학과) ,  김명희 (공주대학교 식품영양학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The aim of this study was to investigate the awareness and attitudes for leftover foods and the relationship between gender/number of family members on the effect of leftover foods-free day in elementary school students. The reasons for school lunch leftover foods were 'too much amount (38.3%)' and ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 급식 잔반을 줄이기 위한 인식 및 태도, 잔반 없는 날 프로그램의 실시효과에 대해 조사하였다. 또한 학생들의 식생활에 대한 특성 및 인식과 잔반 없는 날 프로그램의 효과를 통해 잔반감소에 관한 생각을 비교하여 달라진 점을 조사하였다.
  • 잔반 없는 날 교육프로그램에 의한 교육효과를 높이고 교육방법을 개선하기 위하여, 교육대상에 따른 교육효과와 선호교육방법 등에 조사가 요구된다. 따라서, 충남지역의 군단위 이하 지역거주 초등학생을 대상으로 식생활의 특성과 잔반 줄이기에 대한 인식 및 태도, 잔반없는 말 프로그램 실시효과, 교육대상자들이 선호하는 교육방법 등에 대한 조사를 실시하여, 군단위 이하 지역 거주 초등학생 특성에 적합한 잔반없는 날 프로그램 교육자료를 개발, 개선하는데 필요한 기초 자료를 제공하고자 할 목적으로 수행되었다.
  • 본 연구는 충남 예산지역 초등학생의 급식 잔반에 대한 인식 및 태도, 잔반 없는 날 프로그램 실시효과에 대한 인식 등의 항목을 성별, 가족 수와의 관련성을 검토하여 효과적인 급식 잔반 감소를 위한 기초자료를 제공하고자 하였으며 연구결과는 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
잔반의 양을 측정하는 것은 무엇을 측정하기 위함인가? 하지만 학교의 집단생활의 특성상 빈약한 점심식사로 인해 생기는 영양결핍은 다른 식사나 간식으로 보충되지 않으므로 합리적인 영양계획 수립과 함께 이 영양계획이 제대로 수행되는지를 평가해야 한다. 영양계획 중 급식 관리의 효율성과 영양관리의 수행도의 평가를 위하여 이용되는 방법 중의 하나는 잔반의 양을 측정하는 것이다(Lee et al. 2001).
초등학생에 해당하는 학동기는 몇 세인가? 생애주기에 있어서 초등학생에 해당하는 학동기는 대략 만 7세부터 13세까지이며, 초등학교 교육을 통하여 많은 신체적, 정서적 교육과 활동이 활성하게 일어나는 시기이다. 다른 연령대에 비하여 심신의 고른 발달이 일어나고 성장과 균형이 비교적 잘 이루어져 질병에 걸리는 확률이 비교적 적으며, 성장과 함께 신체 각 기관과 조직의 발달이 꾸준히 이루어지는 시기이다(Ku 2006).
학동기의 특징은? 생애주기에 있어서 초등학생에 해당하는 학동기는 대략 만 7세부터 13세까지이며, 초등학교 교육을 통하여 많은 신체적, 정서적 교육과 활동이 활성하게 일어나는 시기이다. 다른 연령대에 비하여 심신의 고른 발달이 일어나고 성장과 균형이 비교적 잘 이루어져 질병에 걸리는 확률이 비교적 적으며, 성장과 함께 신체 각 기관과 조직의 발달이 꾸준히 이루어지는 시기이다(Ku 2006). 이 시기의 아동은 건강유지와 증진은 물론, 성장발육에 필요한 영양소를 충분히 섭취해야 하는데 영양공급은 체위, 건강 등에 크게 영향을 주며, 식품에 대한 다양하고 올바른 경험은 식품의 기호 및 식사 행동을 형성하는데 매우 중요한 역할을 하고, 올바른 식습관과 영양 상태는 이 시기의 건강 뿐 아니라 청소년기, 장차 성인기의 식습관과 건강에 영향을 미치므로 학동기 시절부터 올바른 식습관을 형성하고 적절한 영양 상태를 유지하도록 노력하여야 한다(Lee 2003; Jeong & Kim 2009).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (40)

  1. An JY, Lee HS. 2002. Assessment of the nutritional value of the plate waste generated in school foodservices in Kyungbuk area. Korean J. Commun. Nutr., 8:311-317 

  2. Chang HS, Kim MJ. 2006. The study on dietary behaviors of elementary school student in Chungnam area according to the school food service type, gender and grade. Korean J. Commun. Nutr., 11:608-617 

  3. Chang HS, Roh SM. 2006. Comparison with dietary habits, dietary attitudes and nutritional knowledge according to sex of teenagers in Jeonnam province. Korean J. Commun. Nutr., 11:459-468 

  4. Cho EA, Lee SK, Heo KJ. 2010. Snack consumption behaviors and nutrition knowledge among elementary school students in Siheung-si. Korean J. Commun. Nutr., 15:169-179 

  5. Cho WS. 2005. A study on eating habits of upper grade elementary school students and education on nutrition: fifth and sixth graders in the city of Goyang. Master's degree thesis, Dongduk Women's University, Korea, pp 76-82 

  6. Committee on Green Growth. 2010. Comprehensive measures to reduce food garbage 

  7. Hong YS, Jang HJ. 2003. The relationship between food service satisfaction and plate wastes in elementary school students. Korean J. Soc. Food Cook. Sci., 19:390-395 

  8. Hyun MJ. 2008. Food waste generated from food service operation in middle school in Bucheon, Kyeonggi province. Master's degree thesis, Korea National University of Education, Korea, pp 26-29 

  9. Jeon SY. 2010. A study on the food preference and school lunch menu according to unbalanced dietary habit in middle school students. Master's degree thesis, Sangmyung University, Korea, pp 28 

  10. Jeong NY, Kim KW. 2009. Nutrition knowledge and eating behaviors of elementary school children in Seoul. Korean J. Commun. Nutr., 14:55-66 

  11. Jeung YH, Jung SJ, Kim SR, Cha YS. 2008. A study on food waste management of school food service in Jeonbuk province. J. Korean Diet. Assoc., 14:51-63 

  12. Jun MY, Min HS. 2000. Study on effective methods for reducing leftovers in the food service business & industry. J. Korean Diet. Assoc., 5:92-99 

  13. Jung SY, Lee HS. 2001. The study on solid waste management in school foodservices in the Kyungbuk area. Korean J. Commun. Nutr., 6:837-847 

  14. Kim HH. 2009. A research of the recognition toward the food remants of primary school students and an analysis of the loss through estimating the food remants of school meals. Master's degree thesis, Sangji University, Korea, pp 25-32 

  15. Kim IS, Yu HH, Park SH. 2000. A survey on consciousness of eating out behavior and food waste by housewives in Jeonbuk Area. Korean J. Diet. Cult., 15:325-337 

  16. Kim KH. 2010. Food habits, eating behaviors and food frequency by gender and among Seoul and other regions in uppergrade elementary school children. Korean J. Commun. Nutr., 15:180-190 

  17. Kim KM, Lee SY. 2000. The study on nutritional knowledge and eating behavior of elementary school senior students in Incheon area. J. Korean Diet. Assoc., 6:97-107 

  18. Kim SH, Choi EH, Lee KE, Kwok DK. 2007b. Effects of nutrition education on food waste reduction. J. Korean Diet. Assoc., 13:357-367 

  19. Kim SH, Lyu ES. 2002. A study on the perception and attitude towards food waste reduction by the elementary school pupils. J. Korean Soc. Food Sci. Nutr., 31:1155-1162 

  20. Kim SM. 2008. A study on breakfast intake of the 6th grade elementary school students in Daejeon area. Master's degree thesis, Inha University, Korea, pp 9-17 

  21. Kim YH, Seo JS. 2004. Dietary pattern of children with an unbalanced diet in school feeding. J. Korean Diet. Assoc., 10:345-355 

  22. Kim YS, Yoon JH, Kim HR, Kwon SO. 2007a. Factors affecting intention to participate in school breakfast programs of middle and high school students in Seoul. Korean J. Commun. Nutr., 12:489-500 

  23. Ku JO. 2006. Nutrition throughout the life cycle. Korea National Open University Press. Seoul. pp 158 

  24. Kwon SJ, Sung SJ, Lee SY. 2010. The interrelations among nutrition education, satisfaction with school lunch, school lunch leftovers and selfrated mental or physical health-the elementary school children in Daejeon area. Korean J. Commun. Nutr., 15:94-107 

  25. Lee HS. 2003. A study on the relationship between based on the 6th graders' dietary habits and characters. Master's degree thesis, Chuncheon University, Korea, pp 1-11 

  26. Lee KH, Hwang KJ, Her ES. 2001. A study on body image according to the obesity index of elementary children in Changwon. Korea J. Commun. Nutr., 6:577-591 

  27. Lee KH, Yoon HS. 2001. Study on foodservice and nutrition management for elementary schools in Kyungnam and Ulsan-foodservice management. J. Korean Diet. Assoc., 7:227-236 

  28. Lee MN. 2007. Survey on recognition of elementary school students and their parents for school lunch program in elementary school. Master's degree thesis, Kongju University, Korea, pp 16-32 

  29. Lee NY, Kwak DK. 2008. Nutrient intake determined by school lunch plate waste and in by self-reported food consumption of selected high school students in Seoul. J. Korean Diet. Assoc., 14:1-12 

  30. Ministry of Health & Welfare, Korea Centers for Disease Control & Prevention. 2008. National Healthy Statistics 

  31. Ministry of Health & Welfare, The Korean Nutrition Society, Ministry for Food and Drug Safety. 2010. Dietary reference intake for Koreans 

  32. Oh YM, Kim MH, Sung CJ. 2005. Effects of school lunch program on nutritional knowledge and attitude, and dietary behavior of korean middle school students. Korean J. Commun. Nutr., 10:163-173 

  33. Park MH, Choi YS, Kim YJ. 2002. Comparison of dietary attitudes to the school lunch service of elementary and middle school students living in the same region. Korean J. Commun. Nutr., 7:3-13 

  34. Park MS. 2007. Research for nutrient consumption by measuring plate waste and accept ability in elementary and middle elementary foodservices. Master's degree thesis, Changwon University, Korea, pp 27-72 

  35. Park MS. 2009. The effect of an unbalanced diet program through a no leftover day in elementary school. Master's degree thesis, Kongju National University, Korea, pp 35-36 

  36. Son YH. 2008. A study on the school food service improvement by school food service awareness, satisfaction survey: focusing on Seoul. Master's degree thesis, Sungshin Women's University, Korea, pp 1-5 

  37. Yeoh YJ, Yoon JH, Shim JE. 2009. Relation of breakfast intake to diet quality in Korean school aged children: analysis of the data from the 2001 national health and nutrition survey. Korean J Commun. Nutr., 14:1-11 

  38. Yi BS, Yang IS. 2006. An exploratory study for identifying factors related to breakfast in elementary, middle and high school students. Korean J. Commun. Nutr., 11:25-38 

  39. Yoon JH, Cho YJ, Chung SJ, Ryu SH. 2005. Satisfaction of elementary students eating school lunch; association with level of involvement in school lunch service. Korean J. Commun. Nutr., 10:668-676 

  40. Yu SJ. 2007. The study on adolescence's food involvement and eating attitude. Master's degree thesis, Chungnam University, Korea, pp 24-48 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로