$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생의 SNS 중독 및 대학생활 스트레스가 대학생활 적응에 미치는 영향
The Effect of Intoxication in SNS and Stress of university life on the Adaption of university Life among university students 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.16 no.6, 2015년, pp.3944 - 3953  

이현주 (중원대학교 보건행정학과) ,  김혜경 (중원대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 대학생의 대학생활 적응에 SNS 중독 및 대학생활 스트레스가 대학생활 적응에 미치는 영향을 파악하여 대학생의 건강한 대학생활 적응을 돕는 기초자료를 제공하고자 시행하였다. 연구의 대상자는 서울과 충청지역 대학생을 대상으로 편의표집 한 213명으로 하였다. 조사기간은 2014년 10월 6일부터 10월 17일까지이었고, 배부된 235부 중 213부를 최종 분석하였다. 자료분석SPSS 21.0 for Window 프로그램을 사용하였다. 연구결과, 변수들 간의 상관관계를 보였고, 대학생의 대학생활 적응은 SNS 및 대학생활 스트레스에 의해 영향을 받는 것이 확인되었으며 그 중에서도 학업문제가 가장 영향력이 컸다. 따라서 대학생의 대학생활 적응도를 높이기 위해서는 학업만족도를 고려한 프로그램 개발 및 상담이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the effect of intoxication in SNS and stress of university life on the adaption of university life among university students and presents basic data for helping healthy adaption of university life. A survey was held to the university students in Seoul and...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 대학생의 대학생활 적응에 SNS 중독과 대학생활 스트레스가 영향을 미칠 것으로 예상하였다. 그러므로 대학생의 SNS 중독 및 대학생활 스트레스가 대학생활 적응에 미치는 영향을 파악하여 대학생의 건강한 대학생활 적응을 돕는 기초자료를 제공하고자 시행하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
소셜네트워크 서비스를 일상생활의 일부가 될 정도로 많이 이용하게된 이유는 무엇인가? 국내 5명 중 1명이 소셜네트워크 서비스(Social Network Service: SNS)를 이용하는 것으로 나타났으며[9], 이는 일상생활의 한 부분이 되었다. 이는 복잡하고 급속히 변화하는 사회에서 자신의 정체성을 확인하고자 하는 욕망이 커지면서 자신과 밀접하게 관련되는 다른 사람들과 유대관계를 형성하고 유지할 필요성을 느끼게 되었기 때문이다. 긍정적 측면에서 SNS는 자신의 관심분야를 다른 사람과 실시간으로 공유하면서 더 즉각적이고 개방적이며 관계 맺는 범위가 확대된 다는 커뮤니케이션의 확장을 가져왔다[10].
대학생이 스트레스를 경험하는 이유는? 대학생은 후기 청소년기로 성인이 되는 과도기로써 자아 정체감 확립 뿐 아니라 심리적, 사회적, 경제적 독립을 준비하는 과정에 놓이게 되면서 많은 스트레스를 경험하게 된다. 특히 우리나라 대학생들은 입시위주의 교육체계에 익숙했기 때문에 대학에 들어와서야 비로소 진로문제로 좌절과 갈등을 겪으며 대학생활 적응에 있어 혼란을 경험하게 된다.
건강한 대학생활 적응이란 무엇을 의미하는가? 대학생의 건강한 대학생활 적응이라 함은 변화되는 환경에 맞춰 자신을 변화시키거나, 환경을 자신에 맞게 변화시킴으로써 효과적으로 대응하는 것이며[3], 이는 학업 뿐 아니라 대인관계 및 정서적 측면에 적절히 대처하는 반응을 의미한다[4]. 그렇다면 대학생활 적응에 영향을 미치는 요인으로써는 개인의 가정배경이나 심리적, 성격적 특성 등이 있는데[5], 자아정체감, 자아존중감이 개인적 요인으로 부모애착과 친구지지등 사회적 지지가 환경적 요인으로[6], 그리고 대학생활 스트레스와 스트레스 대처전략 등[5]을 들 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (37)

  1. N. Y. Kim, A study on relationship among stress, social support, and life satisfaction of University Students. Unpublished master's thesis, Konkuk University. 2011. 

  2. Torsheim, T. Wold, B. School-related stess, support, and subjective health complaints among early adolescents: Multilevel approach. Journal of Adolescence, Vol. 24, pp. 701-713. 2001. DOI: http://dx.doi.org/10.1006/jado.2001.0440 

  3. K. R. Lee, J. K. Park. Conditions of Adjustment to University and Perception to the Social Support of University Students with Disabilities. The Journal of Special Children Education, Vol. 9, No. 1, pp. 289-308. 2007. 

  4. Baker, R. W., Siryk, B. Measuring adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, Vol. 31, No. 2, pp. 179-189. 1984. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.179 

  5. H. J. Kim. The effects of disabled university students' of the social support on adjustment to university, Unpublished master's thesis, Silla University. 2009. 

  6. W. Lee, J. H. Lee, H. N. Lee. A Study on the Relaionship between the Disability Identity of Students with Disabilities and their Adjustment to College:Moderating Effect of Perceived Social Support. Special Education Research, Vol. 10. No. 3. pp. 245-268. 2011. 

  7. M. H. Park, The Relationships of Life Stress, Self-Efficacy, and College Adjustment among college Students with Disabilities. Korean Journal of Special Education. Vol. 49, No. 1, pp.241-262. 2014. 

  8. Gerdes, H., Mallinckrodt, B. Emotional, social, and academic adjustment of college students: A longitudinal study of retention. Journal of Counseling & Development, Vol. 72, pp. 281-288. 1994. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/j.1556-6676.1994.tb00935.x 

  9. Korea Information Society Development Institute. KISDI STAT Report Available From:http://m.kisdi.re.kr/mobile/news/newsview.m?seq28102&selectPage2&restep1305099&categoryE (accessed April. 30. 2013) 

  10. E. J. Lee. Twitter as computer-mediated Commuication: Issues and Future Directions. Journal of communication research. Vol. 48, No.1, pp. 29-58. 2011. 

  11. D. H. Nam. The influence of the Interaction on Facebook on the Perceived Intimacy. Unpublished master's thesis. Korea University. 2013. 

  12. National Information Society Agency Korea, Available from: http://www.nia.or.kr/bbs/board_view.asp?boardid201408061316139485&Order020103&id6636 (accessed March.14. 2012). 

  13. I. S. Lee, J. Y. Cho. A Study on Social Networking Service Addiction and Mental Health among Nursing College Students. The Journal of the Korean Society of School Health. Vol. 25, No. 1, pp. 22-30. 2012. 

  14. Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., Lang, A. Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, Vol. 41, pp. 1149-1160. 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.3758/BRM.41.4.1149 

  15. National Information Society Agency Korea: Korea internet Addiction Center http://www.iapc.or.kr/dia/survey/addDiaSurveyNew.do?dia_type_cdPAAS. 2011. 

  16. K. K. Chon, K. H. Kim, J. S. Lee. Development of the Revised Life Stress Scae for College Students. Korean journal of health psychology. Vol. 5, No. 2, pp. 316-335. 2000. 

  17. Y. J. Lee. The Non-Residential Student's Adaptation to College Life and Career Plans. Unpublished master's thesis. Ewha Womans University. 1999. 

  18. S. J. Pi. The Difference in SNS Addiction possibility, Self-Esteem and Personal Relationship according to SNS Behavior. Unpublished master's thesis. Dankook University. 2013. 

  19. M. H. Park. Relationship of Big Five Personality Factors, Self-esteem and SNS Addiction Tendency in College Students. Unpublished Educational master's thesis. Kyungsung University. 2014. 

  20. N. J. Cho, K. M. Ryu, S. K. Kim. The effect the level of user's commitment on Online games. The Korean Institute of Industrial Engineers. Vol. 2001, No. 4, pp. 411-414. 2001. 

  21. X. Gu. The Effects of Facebook Addiction of College Students on Their Sociality and Self-Identity. Unpublished master's thesis. Sookmyung Women's University. 2013. 

  22. S. S. Oh. A study on the uses and gratifications of Twitter and Facebook. Unpublished master's thesis. Hanyang University. 2010. 

  23. Raacke, J., Bonds-Raacke, J. MySpace and faceboo: applying the uses and gratifications theory to exploring friend-networking sites, Cyberpsychology & Behavior and Social Networking. Vol. 11, pp. 169-174. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.1089/cpb.2007.0056 

  24. Y. M. Song, H. C. Lee, S. H. Oh. The Longitudinal Study on impact Factors and Change of Peer Relationship of Elementary School Students in Korea. The Journal of Elementary Education. Vol. 23, No. 1, pp. 65-86. 2010. 

  25. D. I. Seo. Friend relationship of adolescence. Korean Journal of youth studies. Vol. 10, pp. 5-17. 1992. 

  26. J. S. Baek. Comparison of the Effects of Free Improvisation and Projective Listening on University Students' Stress. Unpublished master's thesis. Myongji University. 2007. 

  27. K. H. Kim. Analysis of Moderated Effects of Acceptance and Committed Action in the Relation between College Life Stress and Psychological Well-being. Unpublished doctoral dissertation. Chonnam National University. 2014. 

  28. K. H. Suh, S. J. Chung, J. H. Koo. Spiritual Well-Being, Life Stress, Depression and Self-Esteem Among College Students. Korean journal of counseling and psychology. Vol. 17, No. 4, pp. 1077-1095. 2005. 

  29. S. H. Yoon. The Relation Between Smartphone SNS Usage, Stress, and School Adaptation in Middle School Students. Unpublished master's thesis. Chungbuk National University. 2014. 

  30. M. Kong, Y. J. Kang. A Study on the Influence of College Life Stresses on the Mental Health of College Students-Focus on the college of Pyongtaek city, Journal of Rehabilitation Psychology, Vol.19, No. 1, pp.1-22. 2012. 

  31. H. S. Yang. The Influence of Sport Clubs Participation on College Life Adjustment. Unpublished master's thesis. Kwan Dong University. 2010. 

  32. W. G. Jeong. Effects of Psychological Separation and Adult Attachment on the Student Adaptation to College Life; Using perceived social support level as a medium. Unpublished master's thesis. Daegu University. 2014. 

  33. M. C. Kang. Students who participate in leisure activities with the social support self-elasticity and the impact on college life. Unpublished master's thesis. Kyunghee University. 2013. 

  34. Sandar, Tun. A Study on the Factors which Influence Southeast Asian College Student's Adaption to Korean's life. Unpublished master's thesis. Daegu University. 2012. 

  35. J. H. Kim. The Mediating Effects of Self-control and Health Promoting Lifestyle in the relationship between Life Stress and Adjustment to College Life among College Students. Unpublished master's thesis. Ewha University. 2012. 

  36. E. K. Choi. The Effects on Internet Addiction and Impulsiveness on School Adjustment of Undergraduate Students. Unpublished master's thesis. Hanseo University. 207. 

  37. H. I. Jang. The Mediating Effect of Dysfunctional Beliefs on the Relationship between College Student's Stress and Their Maladjustment. Unpublished master's thesis. Keimyung University. 2009. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로