최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기品質經營學會誌 = Journal of Korean society for quality management, v.43 no.2, 2015년, pp.185 - 200
김태경 (경희대학교 호텔관광대학) , 조철호 (대구한의대학교 보건치료대학 의료경영학과)
Purpose: Present study was designed to examine the casual relationships among tourism information service quality, value, user satisfaction, and reuse intention in social network service(SNS). Also, we intended to testify the mediating role of value in causal model. We applied path analysis model in...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
SNS의 특징은? | SNS는 정보전달 및 가공의 속성을 갖고 있기 때문에 기존의 다른 커뮤니케이션보다 파급속도와 영향력이 크다는 것은 이미 알려진 사실이다. 사용자간 공유, 연결, 참여라는 생산자적 소비자의 소통구조로 이루어져 있어 그만큼 사용자의 역할이 중요시되고 있다(박경자·김재준, 2012). | |
소셜네트워크 서비스의 영향으로 인한, 관광정보서비스 행태의 변화는 무엇인가? | 특히 스마트폰 및 테블릿PC를 비롯한 모바일 기기의 등장과 소셜네트워크 서비스(Social Network Service: 이하 SNS)가 보편화 되면서 관광정보서비스 행태에도 많은 변화가 일어나고 있다. 즉 관광의 동기부여, 관광정보 제공도구, 관광정보 활용법 등 관광정보제시의 전 과정에서 IT와 네트워크와 연결되는 ‘스마트 관광’시대로 진입하게 되었다. | |
모바일 여행콘텐츠 정보요소 평가에 포함되는 요소는 무엇인가? | SNS 정보품질의 평가요소에 대한 연구들을 살펴보면 다음과 같다. 박성준(2012)은 모바일 여행콘텐츠 정보요소 평가에 구조성, 신뢰성, 적시성을 포함하였고 구조성을 “여행콘텐츠의 정보가 적절히 구조화되어 사용자가 찾는 정보를 쉽게 찾을 수 있는 정도”로, 신뢰성을 “여행콘텐츠에서 제공하는 정보의 정확도 및 신뢰도”로, 적시성을 “여행콘텐츠가 최신 정보 또는 정보의 업데이트 여부를 제공하는 정도”로 각각 정의하였다. 또한 서우종 외(2010)은 SNS 웹사이트 품질 평가에 이해가능성, 구조성, 신뢰성, 적시성을 포함하였고, 이해가능성을 “관련 분야에 배경지식이 없는 사용자더라도 이해하기 쉽도록 정보를 제공해 주는 정도”로, 구조성을 “콘텐츠의 정보가 적절히 구조화되어 사용자가 찾는 정보를 쉽게 찾을 수 있는 정도”로, 신뢰성을 “콘텐츠에서 제공하는 정보의 정확도 및 신뢰도”로, 적시성을 “콘텐츠가 최신 정보 또는 정보의 업데이트 여부를 제공하는 제공”로 각각 정의하였다(김태경 외, 2013). |
Agarwal, R., and Venkatesh, V. 2002. "Assessing a Firm's Web Presence: A Heuristic Evaluation Procedure for the Measurement of Usability." Information Systems Research 13(2):168-186.
Baron, R. M., and Kenny, D. A. 1986. "The Moderator-mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations." Journal of Personality and Social Psychology 51(6):1173-1182.
Chang, Tung Zong, and Wildt, Albert R. 1994. "Price, Product Information, and Purchase Intention: An Empirical Study." Journal of the Academy of Marketing science 22(1):16-27.
Cho, Chulho, 2007. "An Effect of Website Quality on e-Value and Customer Satisfaction in the Internet Banking." The Academy of Customer Satisfaction Management 9(2):61-78.
Cronin, J. J., Brady, M. K., Brand, R. R., Jr, Hightower Roscoe, Shemwell, D. J. 1997. "A Cross-sectional Test of the Effect and Conceptualization of Service Value." Journal of Services Marketing 11(6):375-391.
Cronin, J., Joseph, Jr., and Steven, A. Taylor. 1992. "Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension." Journal of Marketing 56(3):55-68.
DeLone, W., and McLean, E. R. 2003. "The DeLone and McLean model of information system: A ten-year update." Journal of Management Informations Systems 19(4):3-30.
De Wulf, K., Schillewaert, N., Muylle, S., and Rangarajan, D. 2006. "The rold of pleasure in web site success." Information and Management 43(4):434-446.
Deng, Zhaohua, Lu, Yaobin, Wei, Kee Kwok, and Zhang, Jinlong. 2010. "Understanding Customer Satisfaction and Loyalty: An Empirical Study of Mobile Instant Messages in China." International Journal of Information Management 30(4):289-300.
Dodds, William B., Monroe, Kent B., and Grewal, Dhruv. 1991. "Effects of Price, Brand, and Strore Information on Buyers' Product Evaluations." Journal of Marketing Research 28(3):307-319.
Heskett James L., Sasser, W. Earl Jr. and Schlesinger, Leonard A. 1997. The Service Profit Chain, The Free Press.
Hyun, Misun. 2007. "The Effects of tourism information web site factors on usefulness, web site attitude and behavior." Doctoral dissertation. University of Sejong.
Javalgi, R Raj G., and Moberg, C. R. 1997. "Service loyalty: Implications for service providers." Journal of Services Marketing 11(3):165-179.
Kim, Daejin. 2011. "An Empirical Study on User Satisfaction and the influencing factors for Continuous Usage of Social Network Service." Doctoral dissertation, University of Chungang.
Kim, Jinhyun, Ju, Youngmin, Choi, Hong, and Ahn, Shinhyun. 2011. "Upgrades Strategy of Korean Tourism Industry: Seven Trends of Future Tourism and Tourism Policies". Samsung Economic Research Institute 821 CEO Information.
Kim, Kyesoo. 2005. "Virtual Internet Community Service and e-Value Creation: Using Structural Equation Modeling." Journal of Korea Business Administration 34(4):1101-1123.
Kim, Taekyung, Jung, Samkwon, Lee, Keejong. 2013. "The Effect of Social Network Service Tourism Information quality on Information Trust, Information Satisfaction and Knowledge Sharing." Journal of Hospitality & Tourism Studies 15(4):1-23
Lee, M unkyu, a nd F racis, M . Ulgado. 1997. "Consumer E valuation of F ast-food S ervices: a Cross-national Comparison." The Journal of Service Marketing 11(1):39-51
McKinney, V., and Yoon, K. 2002. "The measurement of web-customer satisfaction: An expectation and disconfirmation approach." Information Systems Research 13(3):296-315.
Oliver, R. 1993. "Cognitive, Affective, and Attribute Bases of the Satisfaction Response." Journal of Consumer Research 20:418-30.
Oliver, Richard L. 1980. "A Cognitive Model of Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions." Journal of Marketing Research 17(Nov):460-469.
Olsen, Jerry C., and Dover, Philip. 1976. "Effects of Expectation Creation and Disconfirmation on Belief Elements of Cognitive Structure." Association for Consumer Research 3:168-175.
Ostrom, Amy, and Iacobucci, Dawn. 1995. "Consumer Trade-Offs and the Evaluation of Services." Journal of Marketing 59(1):17-28.
Park, Hyunji, Choi, Jungsun, Jung, Haewook, and Kim, Youngha. 2012. "Tourism Destination: The Analysis on Tourists' Use Intention of Social Network Service Quality; Mediating Roles of Trust and Satisfactions." Journal of Korea Hospitality and Tourism Studies 44:82-98.
Park, Kyoungja, and Kim, Jaejon. 2012. "The Analysis on Intention of Continuous Use of Social Network Service: Focusing on Moderating Effect of Users' Literacy." Asia Pacific Journal of Information Systems 2012(1):890-896.
Park, Sungjun. 2012. "The Influence of the Information Quality of Mobile Travel Contents on the Perceived Usefulness and Behavioral Intention." TmD diss. University of Anyang.
Patterson, Paul G., and Spreng, Richard A. 1997. "Modeling the Relationship between Perceived Value, Satisfaction and Repurchase Intentions in a Business-to-businee, Services Context: an Empirical Examination." International Journal of Service Industry Management 8(5):414-434.
Seo, Woojong, Won, Wookyeon, and Hong, Jinwoon. 2010. "An Empirical Study on the Effects of SNS Website Quality Factors on the User Satisfaction, Intention of Continuous Use, and Intentions of Words-of-Mouth." Industrial Development Institute of Kyungsung Univeristy 26(1):99-132.
Taylor, Steven A., and Baker, Thomas L. 1994. "An Assessment of the Relationship between Service Quality and Customer Satisfaction in the Formation of Consumers' Purchase Intentions." 70(2):163-178.
Zeithaml, V. A. 1988. "Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence." Journal of Marketing 52(3):2-22.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.