노인장기요양보험 도입으로 돌봄서비스는 크게 성장하였지만, '우리가 과연 충분히 좋은 돌봄을 하고 있는가'라는 질문에 대해서는 긍정적 대답을 하기 어렵다. 이 연구는 우리 사회가 좋은 돌봄을 실현하기 위해서는 어떠한 조건이 필요한가를 파악하는 데 목적이 있다. 이 연구에서는 좋은 돌봄을 창출하는 필요조건과 저해하는 상황이 무엇인지에 대하여 현실적인 지식을 습득하기 위한 방안으로 포커스그룹 인터뷰(FGI)를 활용하였다. 포커스그룹 인터뷰는 요양보호사와 기관장을 대상으로 2014년 1월부터 3월까지 총 3회에 걸쳐서 진행하였으며, 인터뷰마다 3시간 정도 소요되었다. 분석 결과, 좋은 돌봄의 필요조건은 적극적 소통을 통한 상호 이해와 인정, 상호신뢰하고 존중하는 좋은 관계 맺기, 요양보호사의 전문성, 센터 관리자의 전문성, 가족-노인-요양보호사의 3각 파트너십으로 분석되었다. 반면, 좋은 돌봄의 저해요인은 사회적 인정을 받지 못하는 돌봄노동, 돌봄노동의 무정형성과 남용, 요양보호사 및 관리자의 비전문성, 가족의 부적절한 간섭과 무관심, 장기요양환경의 구조적 제약으로 분석되었다.
노인장기요양보험 도입으로 돌봄서비스는 크게 성장하였지만, '우리가 과연 충분히 좋은 돌봄을 하고 있는가'라는 질문에 대해서는 긍정적 대답을 하기 어렵다. 이 연구는 우리 사회가 좋은 돌봄을 실현하기 위해서는 어떠한 조건이 필요한가를 파악하는 데 목적이 있다. 이 연구에서는 좋은 돌봄을 창출하는 필요조건과 저해하는 상황이 무엇인지에 대하여 현실적인 지식을 습득하기 위한 방안으로 포커스그룹 인터뷰(FGI)를 활용하였다. 포커스그룹 인터뷰는 요양보호사와 기관장을 대상으로 2014년 1월부터 3월까지 총 3회에 걸쳐서 진행하였으며, 인터뷰마다 3시간 정도 소요되었다. 분석 결과, 좋은 돌봄의 필요조건은 적극적 소통을 통한 상호 이해와 인정, 상호신뢰하고 존중하는 좋은 관계 맺기, 요양보호사의 전문성, 센터 관리자의 전문성, 가족-노인-요양보호사의 3각 파트너십으로 분석되었다. 반면, 좋은 돌봄의 저해요인은 사회적 인정을 받지 못하는 돌봄노동, 돌봄노동의 무정형성과 남용, 요양보호사 및 관리자의 비전문성, 가족의 부적절한 간섭과 무관심, 장기요양환경의 구조적 제약으로 분석되었다.
Social care service has grown much with the introduction of Long-Term Care Insurance, but it remains difficult to answer in the affirmative to the question: are we providing sufficiently good care? This study has its purpose in figuring out what conditions are necessary to realize good care in our s...
Social care service has grown much with the introduction of Long-Term Care Insurance, but it remains difficult to answer in the affirmative to the question: are we providing sufficiently good care? This study has its purpose in figuring out what conditions are necessary to realize good care in our society. The study has used focus group interview (FGI) as a way to acquire realistic knowledge on the conditions that create good care and its deterring factors. The focus group interview, which targeted long-term care workers and facility heads, was conducted three times from January through March 2014, with each session taking about 3 hours. The analysis showed that the components of good care were mutual understanding and recognition through active interaction, making a good relationship based on mutual trust and respect, professionalism of care worker with flexible judgment that provides customized services, professionalism of center manager with appropriate intermediation, and the tripartite partnership among family, elderly, and care worker. Meanwhile, the deterring factors of good care were identified as devaluation of care labor, ambiguous job description and abuse, unprofessionalism of care worker and manager, inappropriate interference and indifference of family, and the structural constraints on long-term care environment.
Social care service has grown much with the introduction of Long-Term Care Insurance, but it remains difficult to answer in the affirmative to the question: are we providing sufficiently good care? This study has its purpose in figuring out what conditions are necessary to realize good care in our society. The study has used focus group interview (FGI) as a way to acquire realistic knowledge on the conditions that create good care and its deterring factors. The focus group interview, which targeted long-term care workers and facility heads, was conducted three times from January through March 2014, with each session taking about 3 hours. The analysis showed that the components of good care were mutual understanding and recognition through active interaction, making a good relationship based on mutual trust and respect, professionalism of care worker with flexible judgment that provides customized services, professionalism of center manager with appropriate intermediation, and the tripartite partnership among family, elderly, and care worker. Meanwhile, the deterring factors of good care were identified as devaluation of care labor, ambiguous job description and abuse, unprofessionalism of care worker and manager, inappropriate interference and indifference of family, and the structural constraints on long-term care environment.
좋은 돌봄이란 무엇인가? 선행연구에서 좋은 돌봄의 개념은 행위주체에 따라 크게 돌봄제공자, 돌봄이용자, 그리고 양자를 중심으로 정의된다. 첫째, 돌봄이용자 측면에서 강조되는 속성은 돌봄이용자의 삶의 질이 최상으로 유지되는 것, 그들이 돌봄을 유익하다고 인식하는 것이다(Gibson et al., 2010; Wilken, 2010).
정부의 장기요양서비스의 질 확보전략이 성공적이지 않은 보다 근본적인 원인은 무엇인가?
그런데, 정부의 장기요양서비스의 질 확보전략이 성공적이지 않은 보다 근본적인 원인은 서비스 질을 위로부터 하향식(top-down)으로 규제-평가 시스템(system)에 의해 통제할 수 있다고 믿는 데 있다. 그러나 기능적 돌봄뿐만 아니라 마음의 돌봄을 포함하는 좋은 돌봄은 좋은 돌봄 관계로부터 가능하다(Walsh and Shutes, 2012; 석재은, 2014).
장기요양서비스 질을 보장하기 위해 정부가 채택한 두 가지 접근은?
2) 정부는 장기요양서비스 질을 보장하기 위한 전략으로 크게 두 가지 접근을 채택해 왔다(석재은, 2014). 하나는 규제자(regulator)로서 서비스제공기관, 인력의 최소자격요건(national minimum standards) 및 서비스 가격(unit cost)을 설정하고, 서비스 제공기관 평가(evaluation)를 통해 서비스 질을 제고하도록 견인하는 역할을 해왔다. 다른 하나는 소비자주의(consumerism)에 입각하여 서비스 제공기관의 진입을 자유롭게 허용하고 소비자 선택을 활성화함으로써 공급기관 간 경쟁을 통한 서비스 질 제고를 도모하는 전략을 채용해 왔다.
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