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운전자의 위험운전 행동 분석을 통한 시내버스 안전운전 지원 서비스 기회 도출
Identifying Service Opportunities for Enhancing Driving Safety of Intra-City Buses Based on Driving Behavior Analysis 원문보기

대한산업공학회지 = Journal of the Korean Institute of Industrial Engineers, v.41 no.5, 2015년, pp.499 - 510  

김민준 (포항공과대학교 산업경영공학과) ,  임치현 (포항공과대학교 산업경영공학과) ,  이창호 (포항공과대학교 산업경영공학과) ,  김광재 (포항공과대학교 산업경영공학과) ,  전진우 (교통안전공단 자동차안전연구원) ,  박용성 (교통안전공단 자동차안전연구원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this research is to identify new service opportunities for enhancing driving safety of intra-city buses based on driving behavior analysis. Service opportunity identification involves finding target customers of service (to whom), motivations for service (why), service contents (what)...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
버스의 교통사고를 유발하는 요인은 어떻게 분류되는가? 버스의 교통사고를 유발하는 요인은 인적요인, 차량요인, 환경요인으로 분류된다(Spyropoulou et al., 2008).
대부분의 교통사고는 어떤 이유로 인해 발생하는가? 셋째, 환경요인은 버스의 운행 환경과 관련된 요인으로, 도로 노면의 상태, 날씨 등을 말한다. 교통사고의 대부분은 인적요인 중 하나인 위험운전 행동(급가속, 과속 등)으로 인해 발생하기 때문에, 이에 대한 집중 관리가 필요하다(Evans, 2004; Hickman et al., 2007; Toledo et al.
운전자 맞춤형 안전운전 지원 서비스 개발을 위해 위험운전 행동 관리가 필요한 위험운전자를 파악해야하는 이유는? 첫째, 위험운전 행동 관리가 필요한 위험운전자를 파악해야 한다. 교통사고의 대부분이 위험운전자에 의해 발생하기 때문이다(Guo and Fang, 2013). 둘째, 위험운전자가 주로 하는 위험운전 행동을 파악해야 한다.
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참고문헌 (24)

  1. Bettencourt, L. A. and Ulwick, A. W. (2008), The customer-centered innovation map, Harvard Business Review, 86(5), 109-114. 

  2. Carsten, O., Kircher, K., and Jamson, S. (2013), Vehicle-based studies of driving in the real world : The hard truth?, Accident Analysis and Prevention, 58, 162-174. 

  3. Chandraratna, S., Stamatiadis, N., and Stromberg, A. (2006), Crash involvement of drivers with multiple crashes, Accident Analysis and Prevention, 38, 532-541. 

  4. Chapman, P., Roberts, K., and Underwood, G. (2000), A study of the accidents and behaviours of company car drivers, Proceedings of Behavioral research in road safety. 

  5. Clarke, D. D., Ward, P., Bartle, C., and Truman, W. (2009), Work-related road traffic collisions in the UK, Accident Analysis and Prevention, 41, 345-351. 

  6. Evans, L. (2004), Traffic safety, Bloomfield Hills, MI : Science Serving Society. 

  7. Geller, E. S. (2005), Behavior-Based Safety and Occupational Risk Management, Behavior Modification, 29(3), 539-561. 

  8. Guo, F. and Fang, Y. (2013), Individual driver risk assessment using naturalistic driving data, Accident Analysis and Prevention, 61, 3-9. 

  9. Hickman, J. S., Knipling, R. R., Hanowski, R. J., Wiegand, D. M., Inderbitzen, R. E., and Bergoffen, G. (2007), Impact of Behavior-Based Safety Techniques on Commercial Motor Vehicle Drivers, Transportation Research Board. 

  10. Ki, S., Kim, D., and Kim, H. (2010), Research on the insurance program of pay as you drive, Korea Insurance Research Institute Report. 

  11. Kim, K. and Meiren, T. (2010), New Service Development Process, in Introduction to Service Engineering(Eds. Karwowski, W. and Salvendy, G.), John Wiley. 

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  13. Knipling, R. R., Boyle, L. N., Hickman, J. S., York, J. S., Daecher, C., Olsen, E. C. B., and Prailey, T. D. (2004), Individual Differences and the High-Risk Commercial Driver, Transportation Research Board. 

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  17. Luo, S. S., Kao, C.-H., and Chen, C.-H. P. (2010), A Study of Digital Tachograph in the Abnormal Driving Behaviors Management of Bus Drivers Using Data Mining Techniques, Proceedings of Transportation Research Board 89th Annual Meeting, No. 10-1940. 

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  19. Newnam, S. and Watson, B. (2011), Work-related driving safety in light vehicle fleets : a review of past research and the development of an intervention framework, Safety Science, 49, 369-381. 

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  21. Oh, J. and Lee, S. (2009), A Study of the Weight value to Risky Driving Type, Journal of the Korean Society of Road Engineers, 11(1), 105-115. 

  22. Singh, S. (2003), Driver Attributes and Rear-End Crash Involvement Propensity, National Highway Traffic Safety Administration Report. 

  23. Spyropoulou, I., Penttinen, M., Karlaftis, M,, Vaa, T., and Golas, J. (2008), ITS Solutions and Accident Risks : Prospective and Limitations, Transport Review, 28(5), 549-572. 

  24. Toledo, T., Musciant, O., and Lotan, T. (2008), In-vehicle data recorders for monitoring and feedback on drivers' behavior, Transportation Research Part C, 16(3), 320-331. 

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