정치엔터테인먼트 시청이 정치대화에 미치는 영향 관여도와 정치정보효능감의 매개 효과 The Effects of Political Entertainment Viewing on Political Talk Mediating Roles of Audience Involvement and Political Information Efficacy원문보기
이 연구는 제 18대 대통령 선거를 전후로 대중화된 정치엔터테인먼트가 시민들 간의 정치대화에 미치는 영향에 주목했다. 특히 정치엔터테인먼트 시청이 정치대화를 촉진할 수 있는 심리적 매개 요인으로 수용자 관여도와 정치정보효능감을 제시했으며, 등장인물과의 동일시와 준사회적 상호작용, 그리고 내용에 대한 몰입 등을 관여도의 하위 차원들로 고려했다. 총 317명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시했으며, 이 중 해당 프로그램 시청 경험이 있는 273명을 분석 대상으로 삼았다. 분석 결과, 엔터테인먼트 포맷 위에 정치 메시지를 얹는 오락성이 강한 프로그램만이 시청자의 동일시와 몰입 수준을 높였으며, 이 중 동일시 경험은 정치지식에 대한 효능감을 증진시켰다. 나아가 이용자의 정치정보효능감은 정치대화 참여의사와 정치적 이견에 대한 경청의사에 긍정적인 효과를 나타냈다. 그러나 정치엔터테인먼트 시청이 동일시와 효능감을 매개로 정치대화나 이견경청에 미치는 간접적인 효과는 통계적으로 유의하지 않았다. 정치엔터테인먼트 시청은 정치정보효능감을 매개로 정치대화에 대한 참여적인 태도를 제고하는 것으로 나타났다.
이 연구는 제 18대 대통령 선거를 전후로 대중화된 정치엔터테인먼트가 시민들 간의 정치대화에 미치는 영향에 주목했다. 특히 정치엔터테인먼트 시청이 정치대화를 촉진할 수 있는 심리적 매개 요인으로 수용자 관여도와 정치정보효능감을 제시했으며, 등장인물과의 동일시와 준사회적 상호작용, 그리고 내용에 대한 몰입 등을 관여도의 하위 차원들로 고려했다. 총 317명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시했으며, 이 중 해당 프로그램 시청 경험이 있는 273명을 분석 대상으로 삼았다. 분석 결과, 엔터테인먼트 포맷 위에 정치 메시지를 얹는 오락성이 강한 프로그램만이 시청자의 동일시와 몰입 수준을 높였으며, 이 중 동일시 경험은 정치지식에 대한 효능감을 증진시켰다. 나아가 이용자의 정치정보효능감은 정치대화 참여의사와 정치적 이견에 대한 경청의사에 긍정적인 효과를 나타냈다. 그러나 정치엔터테인먼트 시청이 동일시와 효능감을 매개로 정치대화나 이견경청에 미치는 간접적인 효과는 통계적으로 유의하지 않았다. 정치엔터테인먼트 시청은 정치정보효능감을 매개로 정치대화에 대한 참여적인 태도를 제고하는 것으로 나타났다.
This study attends to the effects of political entertainment as a newly emerging television genre on citizens' political talk. Particularly, this study suggests audience involvement and political information efficacy as key psychological factors that mediate the relationship between political entert...
This study attends to the effects of political entertainment as a newly emerging television genre on citizens' political talk. Particularly, this study suggests audience involvement and political information efficacy as key psychological factors that mediate the relationship between political entertainment and political discussion. More specifically, audience involvement was deemed as a conclusive concept that consists of such sub-dimensions as audience identification and parasocial interaction with program characters and transportation into the messages. Among 317 participants in an online survey, a total of 273 subjects, who had at least some viewing experience with political entertainment TV programs, were included in the final analysis. According to the findings, softer programs that piggyback political information on top of their entertainment content were more likely to increase viewers' identification and transportation. The viewer experience of identification further heightened the level of political information efficacy, which in turn positively contributed to one's willingness to participate in political talk and to hear the other side. It also appeared that political information efficacy significantly mediated the relationship between political entertainment viewing and political talk.
This study attends to the effects of political entertainment as a newly emerging television genre on citizens' political talk. Particularly, this study suggests audience involvement and political information efficacy as key psychological factors that mediate the relationship between political entertainment and political discussion. More specifically, audience involvement was deemed as a conclusive concept that consists of such sub-dimensions as audience identification and parasocial interaction with program characters and transportation into the messages. Among 317 participants in an online survey, a total of 273 subjects, who had at least some viewing experience with political entertainment TV programs, were included in the final analysis. According to the findings, softer programs that piggyback political information on top of their entertainment content were more likely to increase viewers' identification and transportation. The viewer experience of identification further heightened the level of political information efficacy, which in turn positively contributed to one's willingness to participate in political talk and to hear the other side. It also appeared that political information efficacy significantly mediated the relationship between political entertainment viewing and political talk.
먼저 수용자 관여도를 구성하는 주요 차원으로 가장 주목받아온 몰입과 동일시의 경우, 개념적 유사성과 차별성을 동시에 내포하고 있다. 두 차원 모두 ‘수용자’로서의 위치를 잊게 하고 정체성(identity)의 변화를 초래할 수 있다는 점에서는 유사하지만, 동일시는 특정 등장인물과의 관계를, 몰입은 이야기 자체에 대한 전반적인 경험을 지칭한다는 점에서 구별될 수 있다(Tal-Or & Cohen, 2010). 동일시와 몰입 사이에 인과적 관계가 존재한다는 논의도 있다.
관여란 무엇인가?
‘관여’란 수용자가 이야기의 전개에 관심을 가지고 감정적, 정신적 노력을 쏟는 상태를 일컫는다(Slater & Rouner, 2002). 엔터테인먼트 미디어에 대한 수용자 관여 역시 다양한 차원을 포괄하는 복합적인 개념이다.
등장인물과의 관여는 어떻게 구성되는가?
등장인물과의 관여는 수용자가 등장인물과 어떻게 상호작용하는가를 나타내는 광범위한 개념으로 동일시(identification), 준사회적 상호작용(parasocial interaction), 지각된 유사성(perceived similarity), 호감도(likability)와 같은 하위 차원들로 구성된다(MoyerGusé,, 2008). 이 하위 개념들은 별다른 구분 없이 사용되기도 하고 그 차이가 강조되기도 한다.
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