$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

모래놀이치료를 통한 지적장애 남아의 정신세계에 대한 이해
The Process of Understanding the Psyche of an Elementary School-Aged Boy Who is Mentally Handicapped through Sandplay Therapy 원문보기

兒童學會誌 = Korean journal of child studies, v.36 no.5, 2015년, pp.37 - 58  

심희옥 (군산대학교 아동가족학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study explored the sandplay therapy case of an elementary school-aged boy who was mentally handicapped for the purposes of understanding his psyche. The goal of the therapy was to help him to adjust more appropriately to situations he commonly encountered within the free and protected space mad...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
무의식의 초월적 기능이란 무엇인가? 의식과 무의식은 초월적 기능을 만들어 내는 두 개의 요소이며, 초월적이라 함은 두 요소의 통합을 통하여 하나의 다른 관점으로 이행할 수 있기 때문으로 두 대극의 대면은 그 긴장을 통해 살아 있는 제 3의 것을 만들어 낸다(Rhi, 1998). 다시 말하면, 무의식의 초월적 기능 이란 우리 정신에서 서로 반대되는 두 가지 정신요소들이 팽팽하게 맞설 때, 무의식에서 하나의 상징을 만들어내면서 그 두 요소를 통합한다는 것이다(Kim, 2001). 이런 초월적 기능으로 내담자는 삶에 대해 완전히 다른 관점을 갖게될 수 있다(Kalff, 2003).
무의식의 초월적 기능을 통해 내담자는 어떤 관점을 갖게 되는가? 다시 말하면, 무의식의 초월적 기능 이란 우리 정신에서 서로 반대되는 두 가지 정신요소들이 팽팽하게 맞설 때, 무의식에서 하나의 상징을 만들어내면서 그 두 요소를 통합한다는 것이다(Kim, 2001). 이런 초월적 기능으로 내담자는 삶에 대해 완전히 다른 관점을 갖게될 수 있다(Kalff, 2003).
'자유롭고 보호된 공간'이라는 말은 모래놀이치료에서 무엇을 의미하는가? 또한 모래놀이치료는 자유롭고 보호된 공간(free and protected space)을 제공한다. “자유롭고 보호된 공간”이라는 말은 모래놀이치료에 분석심리학적인 개념을 도입한 Kalff(2003)가 주창한 개념으로 내담자의 자기 (the Self)가 공간에서 안전하게 작업할 수 있도록 치료자는 해석이나 확충 없이 침묵해야 함을 의미한다. “보호된다”는 말은 긴장을 붙들고 견디게 해 주어 무의식의 초월적 기능(transcendent function)이 활성화되게 한다는 말이다(Chambers, 2006).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (54)

  1. Ackroyd, E. (1997). A dictionary of dream symbols. (B. J. Kim, Trans.). Seoul: Korean psychotherapy institute. (Original work published 1993). 

  2. Amatruda, K. (2000). The haunted boy. Journal of Sandplay Therapy, 9(1), 29-42. 

  3. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. 

  4. Boik, B. L., & Goodwin, E. A. (2000). Sandplay therapy: A step-by-step manual for psychotherapists of diverse orientations. New York, NY: W. W. Norton & Company. 

  5. Bradway, K. (2001). Symbol dictionary: Symbolic meanings of sandplay images. Journal of Sandplay Therapy, 10(1), 9-105. 

  6. Chambers, L. (2006). The “free and protected space” in sandplay research. Journal of Sandplay Therapy, 15(1), 13-15. 

  7. Choi, Y. H., Kim, Y. H., Sim, H. O., & Shim M. K. (2009). Counseling for children. Seoul: Changjisa 

  8. Choi, Y. S. (2010). The effect of sandplay therapy on the aggression self-esteem, personal relations improvement of institutionalized children. Korean Journal of Sandplay Therapy, 6(1), 109-137. 

  9. Cooper, J. C. (1978). An illustrated encyclopaedia of traditional symbols. New York, NY: Thames & Hudson. 

  10. Devine. L. (1994). The free and protected space: A mirror of the alchemical process. Journal of Sandplay Therapy, 3(2), 97-105. 

  11. Eastwood, P. S. (2006). Nine windows to wholeness: Exploring numbers in sandplay therapy (J. S. Jung, B. O. Kim, & S. Y. Jung, Trans.). Seoul: Hakjisa. 

  12. Flahive, M. W. (2012). Shining stars in the dark night: Sandplay therapy with an adolescent male. Journal of Sandplay Therapy, 21(2), 85-102. 

  13. Fontana, D. (1998). The secret language of symbols: A visual key to symbols and their meanings. (S. J. Choi, Trans.). Seoul: Munhakdongne. (Original work published 1993). 

  14. Heathcote, O. (2009). Infantile states in sandplay therapy: A child's experience. Journal of Sandplay therapy, 18(2), 89-109. 

  15. Heiko, R. L. (2004). Birthday party sandplays. Journal of Sandplay Therapy, 13(2), 45-53. 

  16. Hoeberichts, J. (2003). Snakes: Separation and individuation. Journal of Sandplay Therapy, 12(1), 77-88. 

  17. Jeon, A. Y. (2005). A case study on sandplay therapy for a child with voice tic. The Journal of Play Therapy, 9(1), 103-114. 

  18. Jung, C. G. (2004). Bd 6 Erlosungsvorstellungen in der alchemie. (C. G. Jung Institute of Korea). Seoul: Sol. (Original work published 1985). 

  19. Kaduson, H. G., & Schaefer, C. E. (2003). 101 favorite play therapy techniques. (K. O. Kim & M. S. Yoo, Trans.). Seoul: Choung-Ang Publishers. (Original work published 1997). 

  20. Kalff, D. M. (2003). Sandplay: A psychotherapeutic approach to the psyche. Cloverdale, CA: Temenos press. 

  21. Kang, B. K. (1999). The theory and practice of psychological assessment. Seoul: Dongmoonsa. 

  22. Kast, V. (1997). Father-daughter, mother-son: Freeing ourselves from the complexes that bind us. Rockport, MA: Element. 

  23. Kim, D. Y., Kong, M., & Choi, O. S. (2002). The psychological diagnosis of HTP and KHTP. Seoul: Dongah Moonwhasa. 

  24. Kim, K. A. (2009). Effects of reading education program by picture books on the self-esteem of students with mental retardation. The Journal of Play Therapy, 13(2), 85-97. 

  25. Kim, S. J., & Lee, K. S. (2004). The effects of emotional-cognition improvement program for the children with mental retardation. The Journal of Play Therapy, 8(2), 15-31. 

  26. Kim, S. M. (2001). Analytical psychology and Christianity. Seoul: Hakjisa. 

  27. Kim, S. O. & Lee, E. C. (2011). A study of the effect of sandplay on children's self-esteem and sociality. Korean Journal of Sandplay Therapy, 7(4), 57-79. 

  28. Kim, Y. S. (1996). The therapeutic implications of sandplay through psychotherapy of kindergartner. Journal of the Institute of Social Science, 2, 291-305. 

  29. Kuk, M. K., & Youn, S. H. (1999). The effects of playing activities in inclusion setting on mentally retarded children's adaptive behavior. The Journal of Play Therapy, 3(2), 145-160. 

  30. Lee, J. Y. (2004). A study of self-formation process in art therapy on a mentally retardation child: As focused on D. W. Winnicott's theory. Unpublished master's thesis, Myongji University, Seoul, Korea. 

  31. Lee, S. H., & Lee, J, L. (2000). A case study on play therapy for socially withdrawn child with mild mental retardation. The Journal of Play Therapy, 4(1), 119-135. 

  32. Lim, J. E. (2002). Research of expression in psychiatrical children. Unpublished master's thesis, Kyonggi University, Suwon, Korea. 

  33. Lim, S. J., & Lee, K. S. (2004). The effects of emotional-cognition improvement program for the children with mental retardation. The Journal of Play Therapy, 8(2), 15-31. 

  34. Park, H. J., & Lee, B. Y. (2014). A study on the impact of fairy tales-utilizing group play program on the improved self-efficacy in children with mild intellectual disability. The Journal of Play therapy, 18(1), 15-27. 

  35. Prins-Goodman, V. (2012). Initiation symbolism in adolescent sandplay therapy. Journal of Sandplay Therapy, 21(1), 99-110. 

  36. Punnett, A. F. (2009). Symptom, symbol and sandplay: Manifestation of a tic disorder in a child. Journal of Sandplay Therapy, 18(1), 27-45. 

  37. Rhi, B. Y. (1998). Analytical Psychology: C. G. Jung's thoughts on mind. Seoul: Ilchokak. 

  38. Sim, H. O. (2007). A case study of sandplay therapy of a primary school child having a difficulty in affect regulation. The Journal of Play therapy, 11(3), 41-65. 

  39. Sim, H. O. (2008). The birth and differentiation of consciousness through sandplay therapy of a five years old boy who had to separate from his own mother. The Journal of Play therapy, 12(3), 61-83. 

  40. Sim, H. O. (2011a). A case study of a 5th grade girl from a divorced family recovering femininity through the sandplay therapy. Journal of Korean Home Economics Association, 49(1), 55-65. 

  41. Sim, H. O. (2011b). A study of the consciousness process of an institutionalized child showing the problems of regulating behaviors through sandplay therapy. The Psychological Rehabilitation of Children, 15(3), 101-116. 

  42. Sim, H. O. (2012a). A case study of sandplay therapy for a boy from grandparentsgrandchildren families showing internal and external behavioral problems. Korean Journal of Child Psychotherapy, 7(2), 75-96. 

  43. Sim, H. O. (2012b). A case study on sandplay for a girl suffering from selective mutism. Korean Journal of Child Studies, 33(1), 41-62. 

  44. Sim, H. O. (2014). A case study of sandplay therapy for an elementary school boy living in a small income fatherless family who exhibits maladjustments in both school and home. Korean Journal of Child Studies, 35(1), 17-41. 

  45. Sim, H. O. (2015). A case study of sandplay therapy for an elementary school-aged girl living in a home suffering from severe conflicts between her mother and older brother: A focus on fairy tales. Korean Journal of Child Studies, 36(1), 19-45. 

  46. The compilation committee of dictionary of Korean myths and symbols(1992). Dictionary of Korean myths and symbols. Seoul: Doosan Donga. 

  47. Troudart, M. (2004). Losing a father: The healing processes of boy and girl twins. Journal of Sandplay Therapy, 13(1), 45-61. 

  48. Turner, B. A. (2005). The handbook of sandplay therapy. Cloverdale, CA: Temenos press. 

  49. Weinrib, E. L. (2004). Images of the self: The sandplay therapy process. Cloverdale, CA: Temenos press. 

  50. Wells, C. (2013). Sandplay and the colors of alchemy. Journal of Sandplay Therapy, 22(1), 49-67. 

  51. Wilkinson, K. (2008). Signs and symbols: An illustrated guide to their origins and meanings. New York: Dorling Kindersley. 

  52. Yoon, B. N. (2008). A study on sandplay therapy for the discouraged child in the daycare center. Korean Journal of Sandplay Therapy, 4, 57-75. 

  53. Yoon, B. N. (2010). A case study of applying sandplay therapy to a child of adjustment problems in an early childhood educational institution. Korean Journal of Sandplay Therapy, 6(1), 87-108. 

  54. Zoja, E. P. (2011). Sandplay therapy in vulnerable communities: A Joungian approach. New York: Routledge. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로