최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국호스피스·완화의료학회지 = Korean journal of hospice and palliative care, v.18 no.3, 2015년, pp.188 - 195
문현정 (극동대학교 간호학과) , 차선경 (선문대학교 간호학과) , 정성원 (극동대학교 간호학과)
Purpose: We examined the effects of a well-dying program on nursing students in terms of death preparation, death recognition and perception of well-dying perception. Methods: The design of this study was quasi-experimental and non-synchronized with a non-equivalent control group. The study was cond...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
Chochinov이 주장한 웰다잉을 구성하는 요소는? | Chochinov(6)는 웰다잉을 구성하는 요소로 증상 조절, 죽음 준비, 삶의 마감 또는 완성의 기회, 의료진과의 좋은 관계를 제시하고 있는데, 임상실습을 경험한 간호대학생을 대상으로 한 품위 있는 죽음에 대한 질적연구에 따르면(7) 기계적 장치에 매달리지 않는 죽음, 자연에 순응하는 죽음, 가족과 함께 하는 죽음, 의미 있는 죽음, 자기파괴적이 아닌 죽음, 의료전문가의 공감적 도움을 받는 죽음으로 설명하였다. | |
Kim과 Kim이 죽음에 대한 간접체험을 기반으로 한 교육 프로그램의 개발이 필요하다고 한 이유는? | Kim과 Kim(16)의 연구에서 간호대학생들의 죽음교육에 대한 요구도(91.0%)가 높았는데 약 64.0%의 간호대학생은 죽음과 뇌사, 호스피스 등의 정확한 의미에 대한 교육을 원하였고, 관에 들어가거나 유언장을 써보는 간접적인 경험을 할 수 있는 교육방법을 선호하였다. 따라서 죽음에 대한 간접체험을 기반으로 한 교육 프로그램을 개발하고 학부과정에 도입하여 죽음에 대한 긍정적 태도 변화를 가져오는 교육이 필요하다고 주장하였다. | |
웰다잉이란? | 특정한 시기가 아닌 모든 세대에 걸친 죽음과 관련된 교육은 생명윤리와 존엄을 토대로 구성되어야 하며(3), 최근에는 죽음에 대한 이러한 인식변화의 일환으로 생의 마지막 순간들을 의미 있게 맞을 수 있는 죽음 즉, 웰다잉(well-dying)에 대한 관심과 사회적 요구가 대두되고 있다(4). 웰다잉은 웰빙(well-being)과 상대적인 개념으로 죽음을 삶의 연속선상에서 개념화하여 잘 죽어가는, 행복하게 죽어가는 등의 의미를 가지고 있다. |
Moon YS. Well-dying generation beyond well-being. Health & Mission 2010;20:26-31.
Kim MH, Kwon KJ, Lim YO. Study on 'good death' that Korean aged people recognize - blessed death. Korean J Soc Welf 2004;56:195-213.
Moon SY. A study on bio-ethics in university education. J Korean Bioethics Assoc 2009;10:13-24.
Yun YH, Rhee YS, Nam SY, Chae YM, Hea DS, Lee SW, et al. Public attitude toward dying with dignity and hospice. palliative care. Korean J Hosp Palliat Care 2004;7:17-28.
Yoo KJ. Conditions and direction of well-dying from the viewpoint standing on the contemporary cultural context of Korean's. The Soc East Philos 2008;55:7-43.
Chochinov HM. Dying, dignity, and new horizons in palliative end-of-life care. CA Cancer J Clin 2006;56:84-103.
Jo KH, Sohn KC. Types of attitude toward dignified dying expressed by undergraduate Korean students majoring in human service area: Q-methodological approach. J Korean Acad Adult Nurs 2010;22:130-42.
Becker C. Death education and religion in schools and modern society. Korean J Relig Educ 2004;19:3-22.
Jung HC. Well-dying that health care provider should know. 2010 Annual Meeting Korean Academy of Clinical Geriatrics; 2010 Apr 10-11; Seoul, Korea. Seoul: Korean Academy of Clinical Geriatrics; 2010;11:273-6.
Lee SW, Lee SY, Lee YW, Kuwano N, Ando M, Hayashi M, et al. Comparison of attitudes toward death among nursing students from South Korea, Japan and Indonesia. Korean J Hosp Palliat Care 2012;15:212-21.
Cho HJ, Kim ES. The effect of the death education program on the death anxiety and attitudes toward nursing care of the dying patients of nursing student. Korean J Hosp Palliat care 2005;8: 163-72.
Matzo ML, Sherman DW, Lo K, Egan KA, Grant M, Rhome A. Strategies for teaching loss, grief, and bereavement. Nurse Educ 2003;28:71-6.
Kim SH, Kim DH. Development and effectiveness of death education program for nursing students. Proceedings of Fall Conference of Korean Society of Nursing Science; 2012 Oct 26; Seoul, Korea. Seoul: Korean Society of Nursing Science; 2012.
Kim SN, Choi SO, Lee JJ, Shin KI. Effects of death education program on attitude to death and meaning in life among university students. J Korean Soc Health Educ Promot 2005;22:141-53.
Yoon MO. The effects of a death preparing education program on death anxiety, spiritual well-being, and meaning of life in adults. J Korean Acad Community Health Nurs 2009;20:513-21.
Jung EJ. Analysis of welldying program effectiveness. Asia-Pacific J Business Venturing Entrepreneurship 2012;7:189-94.
Morrison GR, Ross SM, Kemp JE, Kalman H. Designing effective instruction. 6th ed. Hoboken, NJ:Wiley;2010.
Jung EJ, Byun SH. Impact of education for welldying on workers related to senior welfare. J Korea Contents Assoc 2012:12:215-22.
Kim HM. A study on the recognition and attitudes for the death among the aged -with the aged who live in Su-won city [master's thesis]. Yongin: Kangnam Univ.; 2001. Korean.
Lee YJ. A study on the relationship between elderly consciousness regarding preparation for death and anxiety of death [master's thesis]. Seoul: Catholic Univ.; 2005. Korean.
Han MS, Kim BH. The meaning to death of cancer care nurses : Q-methodological application. Hanyang Med Rev 1999;19:179-85.
Kim MA. The perception of death to life style, quality of life, spiritual health in adult [master's thesis] Seoul: Hanyang Univ.; 2006. Korean.
Schwartz CE, Mazor K, Rogers J, Ma Y, Reed G. Validation of a new measure of concept of a good death. J Palliat Med 2003; 6:575-84.
Jeong HS. Recognition towards good death among physicians and nurses in an area [master's thesis]. Pusan: Catholic Univ.; 2010. Korean.
Dobbins EH. The impact of end-of-life curriculum content on the attitudes of associate degree nursing students toward death and care of the dying. Teach Learn Nurs 2011;6:159-66.
Mallory JL. The impact of a palliative care educational component on attitudes toward care of the dying in undergraduate nursing students. J Prof Nurs 2003;19:305-12.
Edo-Gual M, Tomas-Sabado J, Bardallo-Porras D, Monforte-Royo C. The impact of death and dying on nursing students: an explanatory model. J Clin Nurs 2005;23:3501-12.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.