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[국내논문] 요양보호사의 직무스트레스가 고객지향성에 미치는 영향 - 본인인지건강수준의 조절효과
The Influence of Job Stress of Care Workers on Customer Orientation -The Moderation Effect of Self-Perceived Health Level- 원문보기

보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.10 no.3, 2016년, pp.173 - 184  

이규희 (고신대학교 의료경영학과) ,  조경원 (고신대학교 의료경영학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : This research analyzed the general characteristics of care workers and verified the correlation among self-perceived health, job stress and customer orientation. Methods : We conducted a survey from May 1st, to May 31st, 2015 of 260 care workers who are affiliated with elderly care faci...

Keyword

AI 본문요약
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문제 정의

  • 이에 본 연구는 요양보호사의 본인인지건강수준과 직무스트레스의 현황을 파악하고 선행연구에서 본인인지건강수준이 스트레스[5]와 서비스 질[9]에 유의한 영향을 주지 않지만 직접적인 상관관계가 있었던 것을 참고하여 조절효과의 역할을 하는지 확인하여 노인장기요양보험 서비스 질 향상과 요양보호사들의 처우개선방안을 개발하는데 기초자료로 제공하고자 한다. 구체적인 연구목적은 다음과 같다.
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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
노인장기요양보험이란 무엇인가? 급속한 노령화로 인한 고령노인의 증가는 치매와 고혈압 등의 만성노인성 질환의 증가로 종래가족의 부담으로 인식되었던 장기요양문제가 더 이상 개인이나 가계의 부담이 아닌 국가적·사회적책무가 강조되면서 2008년 7월 노인장기요양보험이 도입되었다. 노인장기요양보험은 OECD 개념을 준용하여 ‘의존상태 또는 생활에 장애를 갖고 있는 노인에게 6개월 이상의 장기간에 걸친 일상생활수행능력을 돕기 위해서 제공되는 보건·의료·요양·복지 등의 보호서비스’로 정의하고 있다[2]. 이러한 노인장기요양보험의 도입으로 인해 노인에 대한간병이 유교적 관습에 따라 가족들이 부담하던 것에서 신체, 정신, 심리, 정서, 사회적 보살핌을 제공하는 요양보호사로 이동하였다.
2008년 7월 노인장기요양보험이 도입된 이유는 무엇인가? 급속한 노령화로 인한 고령노인의 증가는 치매와 고혈압 등의 만성노인성 질환의 증가로 종래가족의 부담으로 인식되었던 장기요양문제가 더 이상 개인이나 가계의 부담이 아닌 국가적·사회적책무가 강조되면서 2008년 7월 노인장기요양보험이 도입되었다. 노인장기요양보험은 OECD 개념을 준용하여 ‘의존상태 또는 생활에 장애를 갖고 있는 노인에게 6개월 이상의 장기간에 걸친 일상생활수행능력을 돕기 위해서 제공되는 보건·의료·요양·복지 등의 보호서비스’로 정의하고 있다[2].
노인장기요양보험제도의 시행으로 노인에 대한 간병의 변화는 어떻게 이루어졌는가? 노인장기요양보험은 OECD 개념을 준용하여 ‘의존상태 또는 생활에 장애를 갖고 있는 노인에게 6개월 이상의 장기간에 걸친 일상생활수행능력을 돕기 위해서 제공되는 보건·의료·요양·복지 등의 보호서비스’로 정의하고 있다[2]. 이러한 노인장기요양보험의 도입으로 인해 노인에 대한간병이 유교적 관습에 따라 가족들이 부담하던 것에서 신체, 정신, 심리, 정서, 사회적 보살핌을 제공하는 요양보호사로 이동하였다.
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참고문헌 (22)

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  4. S.S. Kim(2011), The Job of Satis faction Effect factors of Care Service Provider, Master dissertation of The Catholic University, p.24. 

  5. S.H. Jeong(2011), The Relationship of Health perception, Job stress and Job satisfaction of Care givers, p.50. 

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  7. J.H. Kim, M.L. Han, Y.S. Kim, J.S. Kim, S.O. Nam, M.S. Song, J.W. Lee, N.J. Lee(2010), Psycho-Social Well-being, Health Perception and Behavior among Clinical Nurses, Journal of Korean academy of nursing administration, Vol.16(1);26-36. 

  8. H.J. Lim(2013), Nursing Activity, Job Stress, and Job Satisfaction of Nurses in Community Mental Health Facilities, The Journal of digital policy &management, Vol.11(12);507-513. 

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  10. M.J. Kwak(2013), A Study on Influence Factors for Satisfaction and Service Quality of Care Nurses in Corporate and Private Long Term Care Facilities in the Metropolitan area.-Focused on Education, Job Stress and Work Environment Factors, Doctoral dissertation of Sang Myoung University, p.190. 

  11. J.W. Shin(2015), Comparison Analysis regarding Job stress and Job Satisfaction form Treatment Care Giver Caring for 3rd level seniors with Dementia and 1st level bedridden seniors, Doctoral dissertation of Myongji University, p.40. 

  12. H.H. Kim(2013), Mediating and Moderating effects of organization supports on the Job behavior of care workers and the quality of service, Doctoral dissertation of Uiduk University, pp.52-101. 

  13. S.J. Chang, S.B. Koh, D. Kang, S.A. Kim, M.G. Kang, C.G. Lee, J.J. Chung, J.J. Cho, M. Son, C.H. Chae, J.W. Kim, J.I. Kim, H.S. Kim, S.C. Roh, J.B. Park, J.W. Woo, S.Y. Kim, J.Y. Kim, M. Ha, J. Park, K.Y. Rhee, H.R. Kim, J.O. Kong, I.A. Kim, J.S. Kim, J.H. Park, S.J. Huyun, D.K. Son(2005), Developing an Occupational Stress Scale for Korean Employees, The Korean journal of occupational and environmental medicine, Vol.17(4);297-317. 

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  20. S.R. Dhaini, F. Zuniga, D. Ausserhofer, M. Simon, R. Kunz, G.S. De, R. Schwendimann(2016), Care workers health in Swiss nursing homes and its association with psychosocial work environment; A cross-sectional study, International Journal of Nursing Studies, Vol.53;105-115. 

  21. G.H. Lee, C.S. Oh, K.W. Cho(2015), Difference of Organizational Health and Customer Orientation by the Subject of the Hospital Management, The Korean journal of health service management, Vol.9(3);69-79. 

  22. B.L. Bae, M.W. Lee(2016), The Influences of Customer Orientation of Service Providers on Relationship Quality and Repurchase Intentions : Applied on Health - Care Service, ASIA MARKETING JOURNAL, Vol.3(2);20-40. 

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