최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.17 no.12, 2016년, pp.634 - 642
심선숙 (경동대학교 간호학부) , 방미란 (경동대학교 간호학부)
This research investigated the relationship among character, interpersonal relations, and adjustment to college life of university nursing students as well as to identify the factors that affect college life. A self-report type survey was conducted on a total of 180 nursing students in a city betwee...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
인성이란? | 인성(人性)이란 각 개인이 가지는 사고와 태도 및 행동 특성[5]을 의미하며, 인간성, 인격, 성품, 기질, 사람됨됨이, 인간의 본성 등의 용어와 유의어로 사용되고 있다[6]. 간호에서의 인성은 간호사로서 갖추어야 할 바람직한 품성으로 이는 Nightingale이 인간을 간호하기 위해 좋은 인성은 필수 조건이라고 교육한 것에서부터 강조되었다. | |
인성이 어떤 용어의 유의어로 사용되는가? | 인성(人性)이란 각 개인이 가지는 사고와 태도 및 행동 특성[5]을 의미하며, 인간성, 인격, 성품, 기질, 사람됨됨이, 인간의 본성 등의 용어와 유의어로 사용되고 있다[6]. 간호에서의 인성은 간호사로서 갖추어야 할 바람직한 품성으로 이는 Nightingale이 인간을 간호하기 위해 좋은 인성은 필수 조건이라고 교육한 것에서부터 강조되었다. | |
Lee등이 개발한 대학생용 바롬인성척도는 어떤 영역으로 구성되어 있는가? | 인성은 Lee등[19]이 개발한 대학생용 바롬인성척도로 측정하였다. 본 도구는 총 60개 문항, 3개의 하위 영역 즉, 인지 영역, 정의 영역, 행동 영역으로 구성되어 있다. 인지 영역은 23개 문항(도덕적 인식 4문항, 도덕적가치를 앎 7문항, 도덕적 추론 3문항, 반성적 의사결정3문항, 자기이해 3문항, 주도적 삶에 대한 인식 3문항),정의 영역은 25문항(양심 5문항, 자기존중 4문항, 감정이입 5문항, 선에 대한 사랑 4문항, 자아통제 2문항, 공동체 의식 5문항), 행동 영역 12문항(의지 및 능력 7문항, 습관 5문항)으로 되어 있다. |
J. H. Park, "Need of character education in nursing education", Journal of The Korean Data Analysis Society, vol. 15, no. 6, pp. 3321-3332, 2013.
H. S. Jeong, & K. L. Lee, "Factors affecting nursing students' interpersonal relationship ability", Journal of The Korean Data Analysis Society, vol. 14, no. 5, pp. 2635-2647, 2012.
The National Institute of the Korean Language, korean standard unabridged dictionary, 2016, The National Institute of the Korean Language web site. (Available at http://stdweb2.korean.go.kr/search/List_dic.jsp).
Korean Educational Development Institute, "Research Analysis on the Condition of School's Character Education-focusing on Middle School", Korean Educational Development Institute, Seoul, 2009.
M. H. Seong, & E. J. Kim, "An analysis on college students' awareness of the importance of personality education, personality development level and their demand for personality education", Journal of Ethics Education Studies, vol. 38, pp. 177-202, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.18850/JEES.2015.38.07
S. J. Park, & K. H. Ko, "TA study on the personality educational method of university students", Korean Journal of Parent Education, vol. 11, no. 1, pp. 35-50, 2014.
J. H. Lee, M. S. Choi, & H. H. Park, "The effect of character education programs for university students", The Korean Journal of the Human Development, vol. 16, no. 2, pp. 205-220, 2009.
Thomas. R. K, Health communication, New York, Springer, 2006.
S. H. Kim, & G. H. Park, "The development of the interpersonal relationship harmony program for university students", Korea Journal of Counseling, vol. 11, no. 1, pp. 375-393, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.15703/kjc.11.1.201003.375
W. G. Kim, & H. I. Chung, "Effects of korean enneagram program on the ego-identity, interpersonal relationship, and self-leadership of nursing college students", The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, vol. 21, no. 4, pp. 393-404, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.11111/jkana.2015.21.4.393
H. J. An, & B. Y. Chung, "Self-esteem and social anxiety of nursing student", The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, vol. 12, no. 2, pp. 224-228, 2006.
F. Faul, E. Erdfelder, A. G. Lang, & A. Buchner, "G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences", Behavior Research Methods, vol. 39, pp. 175-191, 2007. DOI: http://dx.doi.org/10.3758/BF03193146
Y. S. Lee, H. Y. Kang, & S. J. Kim, "A validation study of the character index instrument for college students", Journal of Ethics Education Studies, vol. 31, pp. 261-282, 2013.
A. Schlein, & B. G. Guerney, "Relationship enhancement", Sanfrancisco, CA: Josey-Bass, 1971.
S. M. Moon, "A Study on the effect of human relations training of university students", Journal of Gyeongsang National University, vol. 19, no. 2, pp. 195-203, 1980.
E. I. Jeong, & Y. H. Park, "Development and validation of the college adjustment scale", The Korean Journal of Educational Methodology Studies, vol. 21, no. 2, pp. 69-92, 2009.
S. Y. Jeon, "The relationship between social support, health status, college adjustment and academic achievement in college", The Journal of Korean Society for School Health Education, vol. 11, no. 1, pp. 93-115, 2010.
E. J. Shin & Y. S. Park, "Development and evaluation of a mentoring program designed to assist nursing students adjust to life in college and strengthen their leadership abilities", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, vol. 16, no. 7, pp. 4595-4603, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.7.4595
S. H. Sok, D. S. Shin, & K. B. Kim, "A study of correlation between interpersonal relationship and self-efficacy of nursing students", Journal Korean Academic Psychiatric Mental Health Nursing, vol. 15, no. 4, pp. 475-481, 2006.
J. Y. Ahn, & H. K. Lim, "College adjustment of female students", Korean Journal of Human Ecology, vol. 14, no. 1, pp. 233-239, 2005.
C. W. Kim, & S. L. Yoo, "Relationships among types of leisure activity participation, stress level, and adaptation to campus life of educational college students", Journal of Coaching Development, vol. 8, no. 4, pp. 157-168, 2006.
G. E. Lee, "Connection between university students' creative personality and immersion", Korean Society for Creativity Education, vol. 10, no. 2, pp. 45-59, 2010.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.