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선미트롤어선의 운항 형태에 따른 거동 특성
Characteristics on the response of the stern trawler according to the state of its operation 원문보기

한국어업기술학회지 = Journal of the Korean Society of Fisheries Technology, v.52 no.4, 2016년, pp.339 - 346  

박치완 (부경대학교 글로벌수산대학원 어업생산학과) ,  김종화 (부경대학교 해양생산시스템관리학부) ,  김형석 (부경대학교 해양생산시스템관리학부) ,  강일권 (부경대학교 해양생산시스템관리학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The aim of this research was to the experimental data using statistical and spectral analyzing method to get the motion reponses of a stern trawler in operation states such as drifting, sailing and trawling according to the wave height. In drifting, the significant and the maximum valuer of roll in ...

주제어

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문제 정의

  • 이 연구에서는 선미식 트롤선을 대상으로 실선시험에서 각각 다른 운항 상태와 파랑, 파도의 만남각 그리고 선속에 따른 횡동요와 종동요를 측정하여 운항 상태의 차이에 따른 선체 응답의 양상을 분석하여 선미식 트롤어선의 운항 형태에 따른 거동 특성을 비교하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
선박의 특징은? 선박은 항행 중, 파도, 바람 및 조류 등의 외력을 받으며, 이에 따라 여러 가지 동요 운동을 하게 된다. 이들 외력에 대한 선체의 운동 성능, 즉 내항성능은 일반 대형 상선에 비하여 상대적으로 파랑의 영향을 많이 받는 어선에 대한 연구가 부족한 실정이다.
중앙해양안전심판원의 해양사고 사례집의 내용은? 이들 외력에 대한 선체의 운동 성능, 즉 내항성능은 일반 대형 상선에 비하여 상대적으로 파랑의 영향을 많이 받는 어선에 대한 연구가 부족한 실정이다. 우리나라 중앙해양안전심판원의 2008∼2015년 해양사고 사례집을 보면 우리나라 전체 해양사고의 71.2%가 어선에서 발생하고 있으며, 특히 트롤어선과 저인망 어선과 같은 예망어선에서 전체 어선사고의 11.3%가 발생하고 있다. 또한 이 두 업종에서 발생하는 전복사고와 침몰사고의 비율은 24.5%를 차지하여 다른 업종에 비해 해양사고의 발생빈도가 매우 높았다 (Park et al., 2016).
예망 어선에서 발생하는 전복과 침몰사고의 인적요인은? , 2014). 그리고 인적 요인으로 어선이 해양의 파랑, 바람, 조류 등의 환경 아래서 조업 혹은 항행하는데 필요한 자선의 내항성능 파악에 소홀한 것을 들 수 있다. 트롤어선은 항해와 예망과 같은 운항 조건에 따라 외력에 대해 서로 다르게 응답하는 한편, 외력인 파고와 선속의 변화에 따라서 역시 선체 응답의 정도가 달라질 것이다.
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참고문헌 (11)

  1. Kang IK. 1997. A study on the characteristics of motion response of stern trawlers in seas. Ph.D. Thesis, Korea Maritime University, Korea, 113. 

  2. Kang IK and Park BS. 2000. The characteristics of motion response of stern trawlers according to the wave height and the ship's speed in the sea. J Fish Mar Sci Edu 12(22), 77-90. 

  3. Kang IK and Park BS. 2002. A study on the characteristics of motion response of stern trawlers in following seas. J Korean Soc Fish Technol 38(3), 226-233. (DOI:10.3796/ksft.2002.38.3.226) 

  4. Kang IK, Kim HS, Kim MS, Lee YW, Kim JC, Jo HJ and Lee CK. 2007. Characteristics on the rolling response of a small fishing boat according to the waves and the ship's speed. J Korean Soc Fish Technol 43(1), 62-70. (DOI:10.3796/ksft.2007.43.1.062) 

  5. Kang IK. 2016. Marine casualties of fishing vessel according to the type of fishing job in Korea, Marine Accidents caused by Human factors. International Maritime Safety Conference. 

  6. Park BS, Kang IK, Ham SJ and Park CW, 2014. The main factor and counterplan for marine casualties of fishing vessel according to the type of fishing job in Korea. J Korean Soc Fish Technol 50(3), 252-261. (DOI:10.3796/ksft.2014.50.3.252) 

  7. Park BS, Kang IK, Ham SJ, Park CW, Kim SH and Cho HK. 2016. The main factor and counterplan for marine casualties of fishing vessel according to the type of fishing gear in Korea. J Korean Soc Fish Technol 52(3), 232-240. (DOI:10.3796/ksft.2016.52.3.232) 

  8. Rawson Tupper. 2001. Basic ship theory vol 2. Longman Group Limited, London, England, 486-495. 

  9. Son KH. 1998. Dynamics of the ocean wave, Busan, Korea, 111-197. 

  10. Yun JD. 1996. Theory and practice of ship maneuvering, Busan, Korea, 176-212. 

  11. Motora Seizo. 1987. Dynamics of the hulls and marine structures, Tokyo, Japan, 185-237. 

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