최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國學校保健學會誌 = The Journal of the Korean society of school health, v.29 no.3, 2016년, pp.226 - 234
주영희 (경북보건대학교 간호학과) , 임소희 (경민대학교 간호학과)
Purpose: The purpose of this study was to investigate factors predicting internet game addiction in higher grade elementary schoolers according to gender. Methods: The participants were 898 elementary school students who were in 5th and 6th grade. Data were collected via a structured questionnaire f...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
스트레스 대처행동이란 무엇인가? | 스트레스 대처행동은 스트레스에 대한 반응으로 직접적, 잠재적으로 스트레스를 주는 사건이나 상황에 대해 개인이 행하는 모든 반응을 포함한다[5, 6]. 아동은 제한된 경험, 미숙한 인지 및 사회적 기술, 제한된 운동성을 갖기 때문에 동일한 상황에서 아동이 사용하는 대처행동은 성인과 다르게 질적인 차이를 갖는다[7]. | |
아동이 가지고 있는 특수성을 고려하여 다차원적인 대처행동의 접근이 필요한 이유는 무엇인가? | 스트레스 대처행동은 스트레스에 대한 반응으로 직접적, 잠재적으로 스트레스를 주는 사건이나 상황에 대해 개인이 행하는 모든 반응을 포함한다[5, 6]. 아동은 제한된 경험, 미숙한 인지 및 사회적 기술, 제한된 운동성을 갖기 때문에 동일한 상황에서 아동이 사용하는 대처행동은 성인과 다르게 질적인 차이를 갖는다[7]. 이에 아동이 가지고 있는 특수성을 고려하여 다차원적인 대처행동의 접근이 필요하다. | |
적극적 대처행동과 소극적 대처행동은 각각 무엇인가? | 아동의 인지적, 신체적, 사회적 발달을 적절히 반영하여 다각도로 이해하기 위하여 스트레스 대처행동을 적극적 대처행동, 소극 ․ 회피 대처행동, 공격적 대처행동, 사회지지 추구적 대처행동으로 구분하였다[5, 8]. 적극적 대처행동은 스트레스를 직접적으로 해결하려는 인지적이고 행동적인 대처행동이며, 소극적 대처행동은 스트레스를 직접적으로 해결하기보다 기적이나 신비한 힘으로 문제를 해결하거나, 이를 유보하거나 스트레스를 부정 또는 문제 자체를 생각하는 것을 거부하는 행동이다. 공격적 대처행동은 신체나 언어적 공격을 통해 스트레스 유발 문제를 해결하려는 인지적 행위 및 행동적 행위이며, 사회지지 추구적 대처행동은 다른 사람을 통해 문제를 해결하거나 정서적 위안을 받으려는 도구적 사회지지 추구와 정서적 사회지지 추구행동이다[8]. |
David E. All grown up and no place to go. Childhood Education. 1981;58(2):69-72. http://dx.doi.org/10.1080/00094056.1981.10520497
Mo SH, Kim HJ. 2013 Korean children and adolescents on mental health survey. Youth Research Brief. Sejong-City: National Youth Policy Institute; 2014 June. Report No.:14.
Selye H. The stress concept: Past, present and future. England: Wiley; 1983. p. 73-78.
Lazarus RS, Folkman S. Stress, appraisal, and coping. New York: Springer publishing company; 1984. p. 141-178.
Silver RL, Wortman CB. Coping with undesirable life events. In: Garber J, Seligman MEP, editors. Human helplessness. 1st ed. New York: Academic Press; 1980. p. 279-375.
Band EB, Weisz JR. How to feel better when it feels bad: children's perspectives on coping with everybody stress. Developmental Psychology. 1998;24:247-253. http://dx.doi.org/10.1037/0012-1679.24.2.247
Min HY, Yoo AJ. The perceived controllability of stress situations and children's coping with hassles. The Korean Journal of Child Studies. 1999;20(1):61-77.
Lee YS, Lee SM, Nam SK. The role of dysfunctional schemas in the relationship between stress and internet addiction. The Korean Journal of Educational Methodology Studies. 2010;22(2):1-17.
Kim HW, Baik JS. A study in school life adjustment according to the level of internet game addiction among middle school students. Journal of Korea Institute of Youth Facility & Environment. 2011;9(1):27-35.
Lee SM. Relationship between internet game playing and sociality in elementary school children [master's thesis]. Seoul: Ewha Womans University; 2002. p. 1-73.
Kim JH, Park SH. A study on computer game immersion and emotional characteristics: Focused on the sixth graders. Journal of Educational Studies. 2002;32(2):119-139.
Song SJ, Sim HO. Computer game immersion and children's psychological behavioral characteristics. The Korean Journal of Child Studies. 2003;24(5):41-15.
Kweon YR, Park MS. Effects of school adjustment on higher grade elementary school students' internet game addiction: focused on gender difference. Journal of Korean Academy Psychiatry Mental Health Nursing. 2012;21(2):99-104.
Bae SM. Exploration of predictive factors of internet game addiction in children and adolescents by using data mining. Korea Youth Research Association. 2014;21(9):259-278.
Jin CH, Jung EC. How do individual differences influence internet credibility and online game addiction. Journal of Korean Regional Communication Research. 2009;9:543-576.
Ju SJ, Jwa DH. A prediction model for internet game addicted adolescents: Focusing on socioeconomic and family related traits. Korean Journal of Youth Studies. 2011;18:165-190.
Suh SY. The daily hassles, absorption trait, social support, and pathological internet use [master's thesis]. Seoul: The Catholic University; 2001. p. 1-78.
Park JH, Park HH. The effects of children's loneliness and stress-coping behaviors on internet game addiction. Korean Journal of Play Therapy. 2014;17(2):179-192.
Lee KO, Kim MH, Kim SO, Kim HS. A study of the development of internet game addiction scale for children and adolescents [Internet]. Seoul: Korea Agency for Digital Opportunity and Promotion; 2007 [cited 2007 February 27]. Available from: http://www.iapc.or.kr/info/lib/showInfoLibDetail.do?article_idICCART_0000000000189&board_type_cdA8.
Lee MJ. A study of the development of self-control improvement program for elementary school students with the potential addiction to internet games [master's thesis]. Seoul: Korea National University; 2009. p. 1-174.
Korea Internet & Security Agency (KISA). 2009 Current state of internet use [Internet]. Seoul: Korea Internet & Security Agency; 2009 [cited 2009 December 17]. Available from: http://isis.nida.or.kr/sub01/?pageId010400.
Shin HM, Yoo MS, Cho YJ. Relationships between children: Stress-coping styles and risk of internet gaming addiction. The Korean Journal of Child Studies. 2008;28(6):1-13.
Ko MH, Cho BH. Relationship of internet addiction and stress coping behaviors among the 5th.6th graders in primary school. Journal of Korean Society of School Health. 2006;19(1):45-54.
Stetina BU, Kothgassner OD, Lehenbauer M, Kryspin-Exner I. Beyond the fascination of online-games: Probing addictive behavior and depression in the world of online-gaming. Computers in Human Behavior. 2011;27(1):473-479. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2010.09.015
Lee KS, Cho BH. Relationship of internet addiction and school adjustment of the 3rd and 4th grade elementary students. Journal of Korean Society of School Health. 2007;20(2):45-57.
Belle D. Gender differences in the social moderators of stress. In: Barnett RC, Biener L, Baruch GK, editors. Gender and stress. New York: The Free Press; 1980. p. 257-277.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.