최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국식품영양과학회지 = Journal of the Korean Society of Food Science and Nutrition, v.45 no.4, 2016년, pp.602 - 612
이나영 (대전대학교 식품영양학과) , 최보람 (단국대학교 교육대학원 영양교육전공) , 장혜자 (단국대학교 식품영양학과)
The purposes of this study were to explore food-related lifestyle segments for commercialization of ready-to-eat Korean foods, to identify their demographic characteristics, and to evaluate perceptions and preferences related to Korean foods. The subjects consisted of 266 Koreans and 212 non-Koreans...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
중국 이탈리아와 같은 나라들이 자국의식문화를 주요 관광자원으로 인식하고 세계화를 추친하는 이유는 어떤 효과가 있기 때문인가? | 중국, 이탈리아, 독일, 일본 등과 같은 국가들은 자국의식문화를 주요 관광자원으로 인식하고 세계화를 추진해 오고 있다(4). 식문화의 관광자원화는 경제적 효과뿐 아니라 사회, 문화, 교육 분야의 비금전적인 효과가 크다(5). 한국전통음식의 경우 세계화를 위한 상품화 노력이 꾸준히 진행되어 왔고(6,7) 식재료 구성과 영양 측면의 우수성(8,9)을 외국으로부터 인정받고 있음에도 불구하고 가시적인 성과는 미흡한 실정이다. | |
2005년 우리나라 즉석편의식품의 매출은? | 1990년 후반부터 국내에서 시작된 쿡칠형(cook-chill type) 편의식품(ready-to-eat: RTE), 즉 쉽게 조리해 먹을 수 있는 냉장저장형의 반가공조리음식의 개발(1,2)은 소비자의 외식 증가와 푸드서비스 산업 성장에 의한 전문 조리인력의 양성으로 많이 늘어났다. 2005년 기준으로 우리나라 즉석편의식품의 매출은 28조 원 규모에 달한다. 가정에서의 조리시간을 단축하되 다양하고 우수한 품질의 식사를 즐기려는 소비자의 소비 경향은 즉석편의식품의 성장세를 지속시키는 원동력이 되고 있다(3). | |
한국전통음식의 세계화를 추진하는 데 걸림돌로 인식되고 있는 요소는 무엇인가? | 한국전통음식의 세계화를 추진하는 데 걸림돌로 인식되고 있는 요소는 한국 음식 조리법의 복잡성과 이로 인한 가치 대비 과다한 생산 비용 발생, 외국인에게 익숙하지 않은 향미(8), 외국인 요구를 반영하지 못한 상품화 전략 부재, 대량 생산에 적합한 표준레시피 구축 미흡 등(10)이 지적된다. 다행히 최근에 우리 고유 음식을 상품화하려는 노력이 각처에서 전개되고 있지만(7), 식생활 환경의 변화에 맞춰 한국음식의 세계화를 추진하기 위해서는 국내외에서 한국음식의 접근성 개선이 필요하다(11). |
Kwak TK, Lee KE, Park HW, Ryu K, Choi EJ, Hong WS, Chang HJ, Kim SH. 1997. The survey of housewives' perception for the development of refrigerated convenience foods for Koreans. Korean J Dietary Culture 12: 391-400.
Kwak TK, Shon SS, Yoon S, Park HW, Ryu K, Hong WS, Chang HJ, Moon HK, Choi JH. 2000. Quality assessment of cook/chilled soy sauce glazed soybean curd packaged with different methods for the development of health-oriented convenience foods. Korean J Soc Food Sci 16: 99-111.
Kim GT, Koo KM, Paik HD, Lyu ES, Lee DS. 2001. Processing and storage of spinach products using cook-chill and sous vide methods. J Korean Soc Food Sci Nutr 30: 1095-1101.
Lee HG, Choi YJ. 1998. Dietary survey in Kyeonggido area. Korean J Dietary Culture 13: 393-403.
Son YJ. 2005. A study on the need of development for tourism merchandising of regional cuisine in Kyonggi province. Tourism Research 21: 211-226.
Khoe KI, Sul WS. 2008. A study on the entering strategies of Korean traditional food in Chinese market. Korean J Food Marketing Economics 25: 125-152.
Park JW, Lee DW. 2008. Awareness of local food menus development in Gangwon-do. Korea J Tourism and Hospitality Research 22: 179-190.
Chang HJ, Choi BR, Yi NY, Park BS, Kim HS. 2010. Preferences and product development opinions of Koreans and non-Koreans regarding commercialization of Korean foods. Korean J Food Cookery Sci 25: 458-468.
Lee YJ. 2007. A study on the recognition, satisfaction, and revisit intentions of Japanese tourists based on traditional Korean foods. Korean J Food Cookery Sci 23: 156-164.
Shin SM. 2008. A study on the development of a Korean traditional food data integration system. Korean J Food & Nutr 21: 545-522.
Kim MH, Woo N, Chung HK. 2011. Acceptance process and globalization strategy for Korean food introduced into Vietnam. Korean J Food Culture 26: 199-210.
Chang HJ. 2010. Commercialization of Korean traditional food applicable to cook-chill system and development of quality management standards using the concept of risk analysis. Ministry of Education Final Report, Seoul, Korea. p 97-98.
Kim JY, Ahn BI. 2015. Effect of consumers' dietary lifestyle on the consumption pattern of processed foods. Korean J Food Marketing Economics 32: 31-53.
Kim KH, Kim KM. 2010. A study on Chinese consumers' Korean food consumption behavior based on food-related lifestyle. Korean J Food Marketing Economics 27: 41-62.
Brunso K, Grunert KG. 1995. Development and testing of a cross-culturally valid instrument: Food-related lifestyle. Adv Consum Res 22: 475-480.
Kotler P. 1983. Principles of marketing. 2nd ed. Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ, USA. p 173.
Kesic T, Piri-Rajh S. 2003. Market segmentation on the basis of food-related lifestyles of Croatian families. Br Food J 105: 162-174.
Seung HS. 2005. A study on using behavior of bakery by dietary lifestyle. MS Thesis. Ewha Womans University, Seoul, Korea.
Han JS, Kim JS, Kim SY, Kim MS, Otani K, Minamide T. 1998. A survey of Japanese perception of and preference for Korean foods. Korean J Soc Food Sci 14: 188-194.
Joo N, Kennon LR, Sim YJ, Lee KA, Jeong HS, Park SJ, Chun HJ. 2001. The perception and preference of Americans residing in Korea for Korean traditional food. J Korean Home Economics Assoc 39: 15-23.
Jang M, Cho M. 2000. Recognition and preference to Korean traditional food of foreign visitors in Korea. Korean J Food Culture 15: 215-223.
Park YS, Chung YS. 2005. Korean traditional food perception and cultural aspect of Korean Mongolian housewives. Korean J Food Culture 20: 35-43.
Kweon SY, Yoon SJ. 2006. Recognition and preference to Korean traditional food of Chinese at Seoul residence. Korean J Food Culture 21: 17-30.
Lim YM, Yoon HH. 2006. A study on the food-related life style to wine selection attribution. Korea J Tourism and Hospitality Research 20: 289-300.
Chang HJ. 2013. The Series of 2013 Basic Research Project: Development and commercialization of well-being menu for the middle class active silver generation. YoulChon Foundation, Seoul, Korea. p 213-327.
Cho SH, An HM. 2013. The effect of purchase motivation and selection attribute of home meal replacement of longterm orientation upon food-related lifestyle. J Hospitality and Tourism Studies 15: 370-391.
Kim MJ, Jung HS, Yoon HY. 2007. A study on the relationships between food-related lifestyle of undergraduates and the restaurant selection attribute. Korean J Food Culture 22: 210-217.
Institute of Traditional Korean Food. 2009. Beautiful 300 Korean foods. Jilsiru Ltd., Seoul, Korea. p 1-392.
Song JJ. 2009. SPSS/AMOS statistic analysis method for the thesis. The 21 Century Publisher, Gyeonggi-do, Korea. p 106.
Yong T, Shi-hua M, Feng-mei G. 2007. Empirical study on impact of logistics operations capability on supply chain performance. The 3rd International Conference on Wireless Communications Networking, and Mobile Computing (WiCOM). Shanghai, China.
Kim KH. 2010. Effect of a Food-related lifestyle on the consumption of and satisfaction with Korean foods, and intention to revisit. J Korea Contents Assoc 10: 370-380.
Kim KM, Kim KH. 2010. Korean food market segmentation strategies and applied food-related lifestyles. Korean J Food Culture 25: 466-472.
Kim KH. 2011. Study on Japanese consumers' Korean food consumption behaviors and market segmentation based on food-related lifestyle -Focusing on inbound Japanese tourist-. Korean J Food Culture 26: 614-620.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.