최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, v.46 no.2, 2016년, pp.168 - 182
박광옥 (순천대학교 생명산업과학대학 간호학과) , 김종경 (단국대학교 간호대학) , 유미 (경상대학교 간호대학.건강과학연구원)
Purpose: The purpose of this qualitative study was to evaluate the experience of role adaptation from nurse to member of the nursing faculty. Methods: Data were collected from 13 members of a nursing faculty through in-depth interviews. The main question asked was "Could you describe your experience...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호대학 교수의 현황은? | 국제간호협의회(International Council of Nurses)에 의하면 국제적으로 간호사 수 감소가 심각한 위기수준이며[1], 학문적 수준이 보장된 간호대학 교수의 수적인 부족현상 또한 매우 심각하다[2]. 이에 반해, 한국의 경우 2000년대 들어 신설대학 수가 증가하면서 간호학과 정원증가와 더불어 신임 교수도 급격히 늘어난[3] 상황이고 서울과 지방소재대학의 계층화 현상으로 인해[4] 교수의 대학 간 이동 또한 많은 것이 현실이다. | |
간호사가 간호학 교수로 직업 변경하는데 영향 요소는 무엇이 있는가? | 신임 교수는 학교라는 새로운 환경에 적응할때 변화된 역할과 책임감에 대한 불확실성, 두려움, 고립감을 가지고 있으며, 다양한 역할과 기대에 관한 경험 또한 부족한 상태이다[10-13]. 교수로의 이행 시에 영향 요소로는 스트레스원, 역할 준비의 부족, 학생 문화의 변화, 임상에서의 교육과 학교 교육의 실제 간의 차이, 보상, 문화적 기대와 현실 간의 차이 등이다[14]. 신임 교수의 전문적 성장을 위하여 환경제공과 더불어 내·외부의 멘토로부터 지원이 필요하다[15]. | |
신임 교수의 상태는 어떠한가? | 따라서, 새로운 직업 세계로의 진입은 개인에게는 하나의 도전이자 주어진 문화적 맥락에서 사회적 지위 및 위치의 변화를 동반하는 이행을 거치는 과정이기 때문에 개인의 내적인 변화와 외적인 환경에의 적응은 필수적이다[9]. 신임 교수는 학교라는 새로운 환경에 적응할때 변화된 역할과 책임감에 대한 불확실성, 두려움, 고립감을 가지고 있으며, 다양한 역할과 기대에 관한 경험 또한 부족한 상태이다[10-13]. 교수로의 이행 시에 영향 요소로는 스트레스원, 역할 준비의 부족, 학생 문화의 변화, 임상에서의 교육과 학교 교육의 실제 간의 차이, 보상, 문화적 기대와 현실 간의 차이 등이다[14]. |
Oulton JA. The global nursing shortage: An overview of issues and actions. Policy, Politics & Nursing Practice. 2006;7(3 Suppl):34S-39S. http://dx.doi.org/10.1177/1527154406293968
American Association of Colleges of Nursing. AACN applauds the new institute of medicine report calling for transformational change in nursing education and practice [Internet]. Washington, DC: Author; 2010 [cited 2015 July 29]. Available from: http://www.aacn.nche.edu/government-affairs/AACN_Support_of_IOM_Future_of_Nursing_Report_10-8-2012.pdf.
Son JJ, Oh YJ. A study on the academic life of local private university faculty. The Journal of Research in Education. 2006;24:97-125.
Nardi DA, Gyurko CC. The global nursing faculty shortage: Status and solutions for change. Journal of Nursing Scholarship. 2013;45 (3):317-326. http://dx.doi.org/10.1111/jnu.12030
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Guidelines for accreditation assessment of nursing college [Internet]. Seoul: Author; 2014 [cited 2015 July 29]. Available from: http://kabon.or.kr/kabon02/150112_a.pdf.
Schoening AM. From bedside to classroom: The nurse educator transition model. Nursing Education Perspectives. 2013;34(3): 167-172. http://dx.doi.org/10.5480/1536-5026-34.3.167
Bradby M. Status passage into nursing: another view of the process of socialization into nursing. Journal of Advanced Nursing. 1990;15(10):1220-1225. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2648.1990.tb01715.x
MacNeil M. From nurse to teacher: Recognizing a status passage. Journal of Nursing Administration. 1997;25(3). 634-642. http://dx.doi.org/10.1046/j.1365-2648.1997.1997025634.x
Grassley JS, Lambe A. Easing the transition from clinician to nurse educator: An integrative literature review. The Journal of Nursing Education. 2015;54(7):361-366. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20150617-01
McDermid F, Peters K, Jackson D, Daly J. Factors contributing to the shortage of nurse faculty: A review of the literature. Nurse Education Today. 2012;32(5):565-569. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2012.01.011
Morin KH, Ashton KC. Research on faculty orientation programs: Guidelines and directions for nurse educators. Journal of Professional Nursing. 2004;20(4):239-250. http://dx.doi.org/10.1016/j.profnurs.2004.05.005
Zambroski CH, Freeman LH. Faculty role transition from a community college to a research-intensive university. The Journal of Nursing Education. 2004;43(3):104-106. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20040301-05
Schriner CL. The influence of culture on clinical nurses transitioning into the faculty role. Nursing Education Perspectives. 2007;28(3):145-149. http://dx.doi.org/10.1043/1094-2831(2007)28[145:TIOCOC]2.0.CO;2
Siler BB, Kleiner C. Novice faculty: Encountering expectations in academia. The Journal of Nursing Education. 2001;40(9):397-403. http://dx.doi.org/10.3928/0148-4834-20011201-05
Hessler K, Ritchie H. Recruitment and retention of novice faculty. The Journal of Nursing Education. 2006;45(5):150-154.
Mahon PY, Nickitas DM, Nokes KM. Faculty perceptions of student documentation skills during the transition from paper-based to electronic health records systems. The Journal of Nursing Education. 2010;49(11):615-621. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20100524-06
Suplee PD, Gardner M. Fostering a smooth transition to the faculty role. Journal of Continuing Education in Nursing. 2009;40(11):514-520. http://dx.doi.org/10.3928/00220124-20091023-09
Gerolamo AM, Overcash A, McGovern J, Roemer G, Bakewell- Sachs S. Who will educate our nurses? A strategy to address the nurse faculty shortage in New Jersey. Nursing Outlook. 2014;62 (4):275-284. http://dx.doi.org/10.1016/j.outlook.2014.04.005
McArthur-Rouse FJ. From expert to novice: An exploration of the experiences of new academic staff to a department of adult nursing studies. Nurse Education Today. 2008;28(4):401-408. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2007.07.004
Johnson AE. A nursing faculty's transition to teaching online. Nursing Education Perspectives. 2008;29(1):17-22. http://dx.doi.org/10.1043/1536-5026(2008)029[0017:ANFTTT]2.0.CO;2
Allan JD, Aldebron J. A systematic assessment of strategies to address the nursing faculty shortage, U.S. Nursing Outlook. 2008;56(6):286-297. http://dx.doi.org/10.1016/j.outlook.2008.09.006
Strauss AL, Corbin J. Basic of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage; 1998.
Lee SY, Baek JH, Lee HS, Kim KT. A study of advancement plan about appointment system for college faculty. Sejong: Ministry of Education, Science and Technology; 2011.
Poronsky CB, Doering JJ, Mkandawire-Valhmu L, Rice EI. Transition to the tenure track for nurse faculty with young children: A case study. Nursing Education Perspectives. 2012;33(4):255-259. http://dx.doi.org/10.5480/1536-5026-33.4.255
Tartavoulle T, Manning J, Fowler L. Smoothing the transition from bedside to classroom. American Nurse Today. 2011;6(5):45-46.
Jacobi M. Mentoring and undergraduate academic success: A literature review. The Review of Educational Research. 1991;61(4):505-532. http://dx.doi.org/10.3102/00346543061004505
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.