$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호사에서 교수로의 역할적응 경험
Experience of Role Adaptation from Nurse to Member of the Nursing Faculty 원문보기

Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, v.46 no.2, 2016년, pp.168 - 182  

박광옥 (순천대학교 생명산업과학대학 간호학과) ,  김종경 (단국대학교 간호대학) ,  유미 (경상대학교 간호대학.건강과학연구원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this qualitative study was to evaluate the experience of role adaptation from nurse to member of the nursing faculty. Methods: Data were collected from 13 members of a nursing faculty through in-depth interviews. The main question asked was "Could you describe your experience...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
간호대학 교수의 현황은? 국제간호협의회(International Council of Nurses)에 의하면 국제적으로 간호사 수 감소가 심각한 위기수준이며[1], 학문적 수준이 보장된 간호대학 교수의 수적인 부족현상 또한 매우 심각하다[2]. 이에 반해, 한국의 경우 2000년대 들어 신설대학 수가 증가하면서 간호학과 정원증가와 더불어 신임 교수도 급격히 늘어난[3] 상황이고 서울과 지방소재대학의 계층화 현상으로 인해[4] 교수의 대학 간 이동 또한 많은 것이 현실이다.
간호사가 간호학 교수로 직업 변경하는데 영향 요소는 무엇이 있는가? 신임 교수는 학교라는 새로운 환경에 적응할때 변화된 역할과 책임감에 대한 불확실성, 두려움, 고립감을 가지고 있으며, 다양한 역할과 기대에 관한 경험 또한 부족한 상태이다[10-13]. 교수로의 이행 시에 영향 요소로는 스트레스원, 역할 준비의 부족, 학생 문화의 변화, 임상에서의 교육과 학교 교육의 실제 간의 차이, 보상, 문화적 기대와 현실 간의 차이 등이다[14]. 신임 교수의 전문적 성장을 위하여 환경제공과 더불어 내·외부의 멘토로부터 지원이 필요하다[15].
신임 교수의 상태는 어떠한가? 따라서, 새로운 직업 세계로의 진입은 개인에게는 하나의 도전이자 주어진 문화적 맥락에서 사회적 지위 및 위치의 변화를 동반하는 이행을 거치는 과정이기 때문에 개인의 내적인 변화와 외적인 환경에의 적응은 필수적이다[9]. 신임 교수는 학교라는 새로운 환경에 적응할때 변화된 역할과 책임감에 대한 불확실성, 두려움, 고립감을 가지고 있으며, 다양한 역할과 기대에 관한 경험 또한 부족한 상태이다[10-13]. 교수로의 이행 시에 영향 요소로는 스트레스원, 역할 준비의 부족, 학생 문화의 변화, 임상에서의 교육과 학교 교육의 실제 간의 차이, 보상, 문화적 기대와 현실 간의 차이 등이다[14].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (29)

  1. Oulton JA. The global nursing shortage: An overview of issues and actions. Policy, Politics & Nursing Practice. 2006;7(3 Suppl):34S-39S. http://dx.doi.org/10.1177/1527154406293968 

  2. American Association of Colleges of Nursing. AACN applauds the new institute of medicine report calling for transformational change in nursing education and practice [Internet]. Washington, DC: Author; 2010 [cited 2015 July 29]. Available from: http://www.aacn.nche.edu/government-affairs/AACN_Support_of_IOM_Future_of_Nursing_Report_10-8-2012.pdf. 

  3. Lim EJ, Kim M. The academic work and life experience of newly appointed professors of nursing science. Korean Journal of Adult Nursing. 2012;24(2):149-159. http://dx.doi.org/10.7475/kjan.2012.24.2.149 

  4. Son JJ, Oh YJ. A study on the academic life of local private university faculty. The Journal of Research in Education. 2006;24:97-125. 

  5. Nardi DA, Gyurko CC. The global nursing faculty shortage: Status and solutions for change. Journal of Nursing Scholarship. 2013;45 (3):317-326. http://dx.doi.org/10.1111/jnu.12030 

  6. Korean Accreditation Board of Nursing Education. Guidelines for accreditation assessment of nursing college [Internet]. Seoul: Author; 2014 [cited 2015 July 29]. Available from: http://kabon.or.kr/kabon02/150112_a.pdf. 

  7. Schoening AM. From bedside to classroom: The nurse educator transition model. Nursing Education Perspectives. 2013;34(3): 167-172. http://dx.doi.org/10.5480/1536-5026-34.3.167 

  8. Bradby M. Status passage into nursing: another view of the process of socialization into nursing. Journal of Advanced Nursing. 1990;15(10):1220-1225. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2648.1990.tb01715.x 

  9. MacNeil M. From nurse to teacher: Recognizing a status passage. Journal of Nursing Administration. 1997;25(3). 634-642. http://dx.doi.org/10.1046/j.1365-2648.1997.1997025634.x 

  10. Grassley JS, Lambe A. Easing the transition from clinician to nurse educator: An integrative literature review. The Journal of Nursing Education. 2015;54(7):361-366. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20150617-01 

  11. McDermid F, Peters K, Jackson D, Daly J. Factors contributing to the shortage of nurse faculty: A review of the literature. Nurse Education Today. 2012;32(5):565-569. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2012.01.011 

  12. Morin KH, Ashton KC. Research on faculty orientation programs: Guidelines and directions for nurse educators. Journal of Professional Nursing. 2004;20(4):239-250. http://dx.doi.org/10.1016/j.profnurs.2004.05.005 

  13. Zambroski CH, Freeman LH. Faculty role transition from a community college to a research-intensive university. The Journal of Nursing Education. 2004;43(3):104-106. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20040301-05 

  14. Schriner CL. The influence of culture on clinical nurses transitioning into the faculty role. Nursing Education Perspectives. 2007;28(3):145-149. http://dx.doi.org/10.1043/1094-2831(2007)28[145:TIOCOC]2.0.CO;2 

  15. Siler BB, Kleiner C. Novice faculty: Encountering expectations in academia. The Journal of Nursing Education. 2001;40(9):397-403. http://dx.doi.org/10.3928/0148-4834-20011201-05 

  16. Hessler K, Ritchie H. Recruitment and retention of novice faculty. The Journal of Nursing Education. 2006;45(5):150-154. 

  17. Mahon PY, Nickitas DM, Nokes KM. Faculty perceptions of student documentation skills during the transition from paper-based to electronic health records systems. The Journal of Nursing Education. 2010;49(11):615-621. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20100524-06 

  18. Suplee PD, Gardner M. Fostering a smooth transition to the faculty role. Journal of Continuing Education in Nursing. 2009;40(11):514-520. http://dx.doi.org/10.3928/00220124-20091023-09 

  19. Gerolamo AM, Overcash A, McGovern J, Roemer G, Bakewell- Sachs S. Who will educate our nurses? A strategy to address the nurse faculty shortage in New Jersey. Nursing Outlook. 2014;62 (4):275-284. http://dx.doi.org/10.1016/j.outlook.2014.04.005 

  20. McArthur-Rouse FJ. From expert to novice: An exploration of the experiences of new academic staff to a department of adult nursing studies. Nurse Education Today. 2008;28(4):401-408. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2007.07.004 

  21. Johnson AE. A nursing faculty's transition to teaching online. Nursing Education Perspectives. 2008;29(1):17-22. http://dx.doi.org/10.1043/1536-5026(2008)029[0017:ANFTTT]2.0.CO;2 

  22. Allan JD, Aldebron J. A systematic assessment of strategies to address the nursing faculty shortage, U.S. Nursing Outlook. 2008;56(6):286-297. http://dx.doi.org/10.1016/j.outlook.2008.09.006 

  23. Strauss AL, Corbin J. Basic of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage; 1998. 

  24. Lee SY, Baek JH, Lee HS, Kim KT. A study of advancement plan about appointment system for college faculty. Sejong: Ministry of Education, Science and Technology; 2011. 

  25. Park KO, Yi M. Nurses' experience of career ladder programs in a general hospital. Journal of Korean Academy of Nursing. 2011;41(5):581-592. http://dx.doi.org/10.4040/jkan.2011.41.5.581 

  26. Poronsky CB, Doering JJ, Mkandawire-Valhmu L, Rice EI. Transition to the tenure track for nurse faculty with young children: A case study. Nursing Education Perspectives. 2012;33(4):255-259. http://dx.doi.org/10.5480/1536-5026-33.4.255 

  27. Tartavoulle T, Manning J, Fowler L. Smoothing the transition from bedside to classroom. American Nurse Today. 2011;6(5):45-46. 

  28. Jacobi M. Mentoring and undergraduate academic success: A literature review. The Review of Educational Research. 1991;61(4):505-532. http://dx.doi.org/10.3102/00346543061004505 

  29. Kang SY, Park KO, Kim JK. The role adaptation process of the executive director of nursing department. Journal of Korean Academy of Nursing. 2010;40(6):785-798. http://dx.doi.org/10.4040/jkan.2010.40.6.785 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로