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[국내논문] 20피트급 파워보트의 구조강도 평가 및 최적화
Structural Strength Assessment and Optimization for 20 Feet Class Power Boat 원문보기

大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.53 no.2, 2016년, pp.108 - 114  

염재선 (목포대학교 조선해양공학과) ,  유재훈 (목포대학교 조선해양공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, there has been a growing interest in marine leisure sports and high speed power boat for fishing. The prototype of 20 feet class power boat was developed and authors are joined in this government-led project. The research was performed to evaluate the optimal structure and design of the st...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 최근 정부에서는 국내 레저선박산업의 활성화와 세계 레저선박시장 진출을 위해 FRP 재료를 사용한 20피트급 파워보트에 대한 시제선을 개발하였다. 이러한 연구개발 가운데 보트의 구조안전성을 확보하기 위한 방안이 필요하게 되었고, 이를 만족시키기 위해 단위밀도당 강도인 비강도(Specific strength)가 우수하고 효과적인 적층구성으로 된 재료를 사용한 파워보트에 대한 구조강도 평가를 수행하게 되었다.
  • 본 연구에서는 국제표준규정(ISO 12215-5, 2008)과 로이드선급(LR, 2015)의 special service craft, 한국선급(KR, 2015)의 고속경구조선규칙에서 제시한 동적효과를 고려한 설계하중을 각각 산출하여 비교 검토하였다. 그리고 기존 FRP(Fiber reinforced plastic)선박의 적층구성인 춉트스트랜드매트(Chopped strand mat)와 로빙클로스(Roving cloth)의 MR 적층에 ROCICORE 섬유를 추가한 우수한 비강도를 가진 재료를 선체 재료로 사용하였다.

가설 설정

  • 본래 FRP는 등방성재료인 매트와 이방성재료인 로빙이 적층된 복합재이지만, 폴리우레탄폼과 같은 내진재가 없는 판재의 경우 진공적층방법으로 제작한 시편에 대해 직접 재료시험 결과를 이용하였기에 등가의 균일판재로 가정하였다.
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참고문헌 (10)

  1. International Standard, 2008. ISO 12215-5 Small craft - Hull construction and scantlings - Part 5: Design pressures for monohulls, design stresses, scantlings determination. 

  2. Ji, S.H. Roh, J.S. Kang, S.W. Kim, H.W. & Kim, M.H., 2010. Structural Safety Evaluation of 40 Feet Sailing Yacht by Computational Structure Analysis. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 47(5), pp.703-708. 

  3. Kim, B.J. Kwon, S.Y. Kim, S.C. & Lee, J.H., 2011. Comparison Study and Structural Analysis to Investigate the Design Rule and Criteria of Catamaran. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 48(6), pp.479-489. 

  4. Korean Register, 2015. Rules for the classification of high speed light craft. 

  5. Lloyd's Register, 2015. Rules and regulations for the classification of special service craft. 

  6. MLTM, 2011. Structure standard for fiber reinforced plastic(FRP) vessels. 

  7. Ojeda, R. Prusty, B.G. & Salas, M., 2004. Finite element investigation on the static response of a composite catamaran under slamming loads. Ocean Engineering, 31, pp.901-929. 

  8. Park, J.S. Ko, J.Y. Lee, K.W. & Oh, W.J., 2009. Structural analysis of an 38 feet diffusion style for high-speed catamaran yacht. Journal of navigation and Port Research, 33(3), pp.167-174. 

  9. Shin, J.G. Lee, J.Y. Lee, J.H. Van, S.H. Lee, S.H. & Yoo, J.H, 2006. A Study on the Structural Design and Structural Analysis for Small Yacht. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 43(1), pp.75-86. 

  10. Yum, J.S. Kim, K.J. & Yoo, J., 2012. Structural strength assessment for 20 feet class power boat. Proceedings of the Korean Association of Ocean Science and Technology Societies(KAOSTS) 2012 Conference, Daegu, Republic of Korea, 801-806, 31 May-1 June 2012. 

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