최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국응급구조학회지 = The Korean journal of emergency medical services, v.20 no.1, 2016년, pp.31 - 39
이원주 (공주대학교 안보과학대학원 소방안전관리학과) , 이창섭 (공주대학교 안보과학대학원 소방안전관리학과)
Purpose: This study proposed an improved method of teaching cardiopulmonary resuscitation (CPR). Methods: A teaching method for CPR using a song was evaluated. To validate the effect of this teaching method, we performed a comparative reference test against a traditional CPR lecture-oriented educati...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
심정지 또는 심장마비는 무엇인가? | 심정지 또는 심장마비는 우리 몸에서 심장박동이 갑자기 멈추어 혈액순환이 되지 않음으로써 사망에 이르게 되는 것을 의미한다[1]. 심폐소생술 (Cardiopulmonary resuscitation, CPR)이란 심정지시 임상학적 사망에서 생물학적 사망으로의 진행을 막고 혈액 순환을 회복시켜 주는 것이다[2]. | |
심폐소생술이란 무엇인가? | 심정지 또는 심장마비는 우리 몸에서 심장박동이 갑자기 멈추어 혈액순환이 되지 않음으로써 사망에 이르게 되는 것을 의미한다[1]. 심폐소생술 (Cardiopulmonary resuscitation, CPR)이란 심정지시 임상학적 사망에서 생물학적 사망으로의 진행을 막고 혈액 순환을 회복시켜 주는 것이다[2]. 그러나 심정지 후 4∼6분이 지나면 중추신경계를 비롯한 뇌의 손상이 발생하고 회복이 불가능해진다. | |
심정지 또는 심장마비의 특징과 대책은 무엇인가? | 심폐소생술 (Cardiopulmonary resuscitation, CPR)이란 심정지시 임상학적 사망에서 생물학적 사망으로의 진행을 막고 혈액 순환을 회복시켜 주는 것이다[2]. 그러나 심정지 후 4∼6분이 지나면 중추신경계를 비롯한 뇌의 손상이 발생하고 회복이 불가능해진다. 따라서 현장에서 최초 목격자에 의한 조기 심폐소생술이 시행되어야 소생율을 높일 수 있다[3]. |
The Korea society of emergency medicine. First aid of cardiac arrest patients. Available at: http://www.emergency.or.kr/html/sub11_01.asp, 2013.
Kim H. Effect of knowledge and education experience to attitude on cardiopulmonary resuscitation among university students. Unpublished master's thesis, University of Inje 2014, Busan, Korea.
Platz E, Scheatzle MD, Pepe PE, Dearwater SR. Attitudes towards CPR training and performance in family members of patients with heart disease. Resuscitation 2000;47(3):273-280. http://dx.doi.org/10.1016/S0300-9572(00)00245-8
Ministry of health and welfare. Improvement of survival rate of cardiac arrest patients. Available at: http://www.mw.go.kr/front_new/al.sal0301vw.jsp, 2013.
Korea center for disease control & prevention, Press releases. Available at: http://www.cad.go.kr/CDC/main.jsp, 2013.
Kim HJ, Jung JY, Lee CH, Do HS, Lee SB, Do BS. The comparison of basic CPR in two men and three. J Korean Soc Emerg Med 1997;8(1):17-23.
Lee BC, Lee MJ, Shin SJ, Ryoo HW, Kim JK, Park JB et al. The current status of cardiopulmonary resuscitation training for school. J Korean Soc Emerg Med 2012;23(4):470-8.
Einspruch EI, Lynch B, Aufderheide TP, Nichol G, Becker L. Retention of CPR skills learned in a traditional AHA Heartsaver course versus 30-min video self-training: A controlled randomized study. Resuscitation 2007;74(3):476-86. http://dx.doi.org/10.1016/j.resuscitation.2007.01.030
Kang KH, Yim J. A population health characteristic analysis of willingness to perform cardiopulmonary resuscitation. Journal of Korean society for health Education and Promotion 2008;25(4):43-54.
Ryu HH, Han SC, Jeung KW, Heo T. Metronome guided CPR to improve the Quality of CPR. J Korean Soc Emerg Med 2006;17(3):217-24.
Choi JH, Lim H, Cho YS, Cho K, An JH. The effect of inclusion of rhythmic music on the effectiveness of basic life support(BLS) education. J Korean Soc Emerg Med 2011;22(6):635-42.
Ahn MJ. Foundations and principles of music education(Leonhard C) revised edition. Seoul: A publishing department of Ewha Woman University, 2003. 11-389.
Braslow A, Brennen RT, Newman MM, Bircher NG, Batcheller AM, Kaye W. CPR training without an instructor: Development and evaluation of a video self-instructional system for effective performance of cardiopulmonary resuscitation. Resuscitation 1997;34(3):207-20. http://dx.doi.org/10.1016/S0300-9572(97)01096-4
Mandel LP, Cobb LA. Reinforcing CPR skills without mannequin practice. Ann Emerg Med 1987;16(10):117-1120. http://dx.doi.org/10.1016/S0196-0644(87)80467-5
Kaye W, Raillis SF, Mancini ME, Linhares KC, Angell ML, Donovaan DS et al. The problem of poor retention of cardiopulmonary resuscitation skills may lie with the instructor, not the learner or the curriculum. Resuscitation 1991;21(1):67-87. http://dx.doi.org/10.1016/0300-9572(91)90080-I
Das M, Elzubeir M. First aid and basic life support skills training early in the medical curriculum: Curriculum issues, outcomes and confidence of students. Teach Learn Med 2001;13(4):240-6. http://dx.doi.org/10.1207/S15328015TLM1304_05
Schluger J, Hayes JG, Turino GM, Fishman S, Fox AC. The effectiveness of film and videotape in teaching cardiopulmonary resuscitation to the lay public. N Y State J Med 1987;87(7):382-5. http://dx.doi.org/10.1016/0300-9572(88)90051-2
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.