최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국식품영양과학회지 = Journal of the Korean Society of Food Science and Nutrition, v.45 no.6, 2016년, pp.894 - 902
이호진 (국민대학교 산학협력단) , 이민아 (국민대학교 식품영양학과) , 박혜경 ((주)베베쿡)
The purpose of this study was to analyze the attributes considered as important by parents in the selection of laver for infants through conjoint analysis techniques. A total of 917 questionnaires were distributed in January 2016, of which 211 were completed (23.0%). Statistical data analyses were p...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
영유아기는 어떤 시기이며 이 시기에 성장의 중요 요소는? | 영유아기는 정서적 발달과 함께 신체적 발달이 이루어지는 시기로 균형 잡힌 식생활과 적절한 영양공급이 성장에 중요한 요소가 된다. 영유아기의 잘못된 식습관 형성은 비만, 소아 당뇨와 같은 성인병에 영향을 미칠 수 있으므로(5), 부모들은 올바른 영양소를 공급하기 위해 영유아가 먹을 식품에 대해 더 까다롭게 선택하는 경향이 있다(6). | |
영유아기의 잘못된 식습관의 문제점은? | 영유아기는 정서적 발달과 함께 신체적 발달이 이루어지는 시기로 균형 잡힌 식생활과 적절한 영양공급이 성장에 중요한 요소가 된다. 영유아기의 잘못된 식습관 형성은 비만, 소아 당뇨와 같은 성인병에 영향을 미칠 수 있으므로(5), 부모들은 올바른 영양소를 공급하기 위해 영유아가 먹을 식품에 대해 더 까다롭게 선택하는 경향이 있다(6). 최근 영유아 전용 식품은 과자나 우유 등 가공품부터 맞춤형 된장, 김 등 식품으로까지 확대되고 있으며, 영유아를 둔 부모들은 아이들이 입고 만지는 의류, 장난감뿐만 아니라 먹거리까지 ‘유기농’, ‘국산’, ‘무첨가’ 식품을 구매하는 경향이 있다(6,7). | |
컨조인트 분석을 활용한 두부의 유기농과 원산지표시의 상대적 가치 분석 연구 결과는? | 영유아 자녀를 둔 부모가 주로 이용하는 식품에 대한 컨조인트 분석을 사용한 연구 결과를 살펴보면 한국인 대상의 친환경 농산물의 시장세분화에 관한 연구(18)에서는 ‘가격’, ‘유통경로’, ‘브랜드’ 순으로 선택 속성의 중요도가 나타났으며, 두부 제품의 속성별 가치 추정 연구(19)에서는 ‘콩의 원산지’, ‘포장 여부’, ‘콩의 친환경 인증 여부’ 순으로 선택 속성의 중요도가 나타났다. 더불어 두부의 유기농과 원산지표시의 상대적 가치 분석 연구(20)에서는 ‘원산지’, ‘유기농 여부’, ‘가격’ 순으로 상대적 중요도가 나타났으며, 자녀를 양육하는 응답자에게서 ‘유기농 여부’ 속성에 대한 중요도는 그렇지 않은 사람에 비해 증가하였다. 또한, 아동이 섭취할 초콜릿 구매 시 부모가 고려하는 요소에 대한 연구에서는‘감미료 종류’의 속성 중요도가 ‘브랜드’, ‘유기농’, ‘첨가물’,‘지방 함량’ 등에 비해 높았으며, 부모들은 보존제 등을 넣지 않은 ‘all natural label’이 표시된 초콜릿에 대한 선호도가 가장 높은 것으로 나타났다(21). |
National Statistics Office. 2014. Annual report on statistics of birth: 2015. http://www.index.go.kr/potal/main/EachDtl PageDetail.do?idx_cd1428 (accessed Apr 2016).
Shin YW, Noh JY, Kim JK, Koh AR. 2012. A qualitative study on infant clothing consumption of gold-mom. J Consum Stud 23: 23-44.
AC Nielsen. 2015. Oh, baby! trends in the global baby food and diaper markets. http://www.nielsen.com/us/en/insights/ reports/2015/oh-baby-trends-in-the-global-baby-food-and-dia per-markets-august-2015.html (accessed Apr 2016). p 1-47.
National Statistics Office. 2013. Annual report on production performance of food and food additives: special nutritious food. http://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId145&tblIdTX_14503_A060&vw_cdMT_OTITLE&list_id145_14503_003_005_001&scrId&seqNo&lang_modeko&obj_var_id&itm_id&conn_pathE1 (accessed Apr 2016).
Ha AW, Yoo KS, Kim JW. 2008. The characteristics of obese preschoolers and their mother's dietary habits. J East Asian Soc Diet Life 18: 927-938.
Choi KY, Kang KO. 2015. Survey on the purchasing status and perceptions of housewife with young children on foodnutrition labeling of organic food. FoodService Industry J 11: 29-38.
Yoo DK, Hwang JH, Kwon HJ. 2010. A study on the barriers and vitalization strategies of developing new markets for organic products. Korean J Org Agric 18: 463-487.
Jeong YH, Yoon JS, Park DY. 2006. Mothers' perceptions on preschool children's food preference, efforts in improving food intake and their beliefs in food selection. Korean J Community Nutr 11: 714-724.
Song HJ, Choi SY. 2013. A study on intake and purchasing behavior of processed food among adolescents. Korean J Culinary Res 19: 230-243.
Mitchell VW, Kiral RH. 1998. Primary and secondary storeloyal customer perceptions of grocery retailers. Br Food J 100: 312-319.
Peppers D, Rogers M, Dorf B. 1999. Is your company ready for one-to-one marketing?. Harv Bus Rev 77: 151-160.
Loebnitz N, Loose SM, Grunert KG. 2015. Impacts of situational factors on process attribute uses for food purchases. Food Qual Prefer 44: 84-91.
Green PE, Srinivasan V. 1990. Conjoint analysis in marketing: new developments with implications for research and practice. J Marketing 54: 3-19.
Ahn SS, Lee HY. 2009. A study on measuring restaurant customer's utility using choice-based conjoint analysis. J Foodservice Manag Soc Korea 12: 33-52.
Green PE, Krieger AM. 1992. An application of a product positioning model to pharmaceutical products. Marketing Sci 11: 117-132.
Lim BH, Ahn KH, Park UY. 2006. A study on the comparison of the predictability among traditional and choice-based conjoint analyses in the choice of service products. J Glob Acad of Mark Sci 16: 39-54.
Louviere JJ, Islam T. 2008. A comparison of importance weights and willingness-to-pay measures derived from choicebased conjoint, constant sum scales and best-worst scaling. J Bus Res 61: 903-911.
Song YE, Lee SB. 2009. Research on market segmentation of the organic agricultural products through conjoint analysis. Korean J Hosp & Tour 18: 257-274.
Choi SH, Kim TK, Choi JH, Cho JH. 2011. Consumption behavior and value estimation by environmental attributes of bean curd products. Korean J Org Agric 19: 3-21.
Li XE, Lopetcharat K, Drake M. 2014. Extrinsic attributes that influence parents' purchase of chocolate milk for their children. J Food Sci 79: S1407-S1415.
Yi BS. 2007. Comparative analysis on meal and food preference between non-obese and obese elementary school children. J Korean Food Cult 22: 482-491.
Lee KH, Song SH, Jeong IH. 1987. Quality changes of dried lavers during processing and storage. Bull Korean J Fish Soc 20: 408-418.
Lim HJ, Kim JI. 2002. An assessment of dietary fiber intake in preschool children in Busan. Korean J Community Nutr 7: 167-176.
Cho SM, Kim BM, Han KJ, Seo HY, Han Y, Yang EH, Kim DS. 2009. Current status of the domestic processed laver market and manufacturers. Food Science and Industry 42(1): 57-70.
Kim SH. 1998. Market segmentation in conjoint optimal product positioning models. Korean Marketing Review 13: 103-118.
Chae IS, Lee MA, Shin SY, Yang IS, Cha JA. 2002. A conjoint-based approach to analyze the importance of brand choice attributes: pizza restaurant cases. Korean J Community Nutr 7: 354-360.
Yoo SR, Sung HJ, Ko JY. 2015. A study on selection attributes of beer using conjoint analysis. J Tour Leis Res 27: 341-360.
Kim HY. 2011. Activation of nutrition labeling in food and restaurant industry for sodium reduction. Food Science and Industry 44(1): 28-38.
Lee KB. 2015. Industrialization trend of natural ingredient with clean label focusing on ingredion clean label products. Food Industry and Nutrition 20: 11-14.
Kim SH, Ahn JB, Nam HW, Kwon DH. 2010. A study on the differences of the chewing skills for normal infants and young children between Korean and foreign food texture. J Korean Soc Occup Ther 18: 1-12.
Kim YJ, Park YS. 1996. A conjoint measurement of brand equity with interaction effect. Korean Management Review 25: 61-96.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.